Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Marcos Lopes de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Santos, Fernanda Figueredo dos, Santos, Beatriz Rodrigues Lino dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34556
Resumo: This study presents and analyzes the results of a teaching proposal on gender and sexual diversity, conducted in a Youth and Adult Education group during the evening classes at a municipal public school in Jequié-BA, developed over the course of a school unit (two months) in 2013. Topics such as gender, intersexuality, the transsexual universe and homophobia were discussed using participatory didactic strategies. At the end of the study, in spite of some resistance, the group recognized the difficulty of making a break with normative processes and labeling and the relevance of recognizing differences and of not repeating discriminatory processes. This experience also proved that sex education in schools need not be unfeasible or uninvolved.  
id UFU-4_7cdbe28af87444865ccd060a396c351d
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34556
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experienceDéstabilisant les idées sur la diversité de genre et de sexe dans une classe d’éducation de jeunes et adultes: analyse d’une expérienceDESESTABILIZANDO AS IDEIAS SOBRE DIVERSIDADE DE GÊNERO E SEXUAL EM UMA TURMA DE EJA: ANÁLISE DE UMA EXPERIÊNCIAEducação de Jovens e AdultosEducação SexualLGBTIPráticas EducativasYouth and Adult EducationSex EducationLGBTIEducational PracticesAdultes et Éducation de JeunesÉducation SexuelleLGBTIPratiques ÉducativesThis study presents and analyzes the results of a teaching proposal on gender and sexual diversity, conducted in a Youth and Adult Education group during the evening classes at a municipal public school in Jequié-BA, developed over the course of a school unit (two months) in 2013. Topics such as gender, intersexuality, the transsexual universe and homophobia were discussed using participatory didactic strategies. At the end of the study, in spite of some resistance, the group recognized the difficulty of making a break with normative processes and labeling and the relevance of recognizing differences and of not repeating discriminatory processes. This experience also proved that sex education in schools need not be unfeasible or uninvolved.  Cette étude présente et analyse les résultats d'une proposition d'enseignement sur la diversité de genre et de sexe qui a eu lieu durant le cours nocturne d'une classe de jeunes d'une école publique de Jequié - Bahia - et qui a été développé pendant une unité scolaire (deux mois) en 2013. La discussion a porté sur des sujets comme le genre, l'intersexualité, univers trans et homophobie à travers de stratégies pédagogiques participatives et à la fin du travail, bien qu'avec une certaine résistance, le groupe a reconnu la difficulté de rompre avec les processus normatifs et les encadrements et l'importance de reconnaitre les différences et de ne pas répéter les processus discriminatoires. L'expérience a également changé l'idée que l'éducation sexuelle à l'école n'est pas réalisable ou non engageante.  Este estudo apresenta e analisa os resultados de uma proposta de ensino sobre diversidade de gênero e sexual, realizada em uma turma de EJA do período noturno de uma escola pública municipal de Jequié-BA, desenvolvida durante uma unidade letiva (dois meses) em 2013. Foram discutidos temas como gênero, intersexualidade, universo trans e homofobia por meio de estratégias didáticas participativas e, ao final do trabalho, apesar de algumas resistências, o grupo reconheceu a dificuldade de romper com os processos normativos e os enquadramentos, bem como a relevância do reconhecimento das diferenças e da não reiteração dos processos discriminatórios. A experiência também deslocou a ideia de que o ensino da sexualidade na escola seja inexequível ou não envolvente.  Universidade Federal de Uberlândia2016-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/3455610.14393/REPOD-v4n2a2015-34556Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015)2238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34556/18312Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Marcos Lopes deSantos, Fernanda Figueredo dosSantos, Beatriz Rodrigues Lino dos2022-12-06T18:39:57Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34556Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-12-06T18:39:57Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience
Déstabilisant les idées sur la diversité de genre et de sexe dans une classe d’éducation de jeunes et adultes: analyse d’une expérience
DESESTABILIZANDO AS IDEIAS SOBRE DIVERSIDADE DE GÊNERO E SEXUAL EM UMA TURMA DE EJA: ANÁLISE DE UMA EXPERIÊNCIA
title Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience
spellingShingle Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience
Souza, Marcos Lopes de
Educação de Jovens e Adultos
Educação Sexual
LGBTI
Práticas Educativas
Youth and Adult Education
Sex Education
LGBTI
Educational Practices
Adultes et Éducation de Jeunes
Éducation Sexuelle
LGBTI
Pratiques Éducatives
title_short Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience
title_full Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience
title_fullStr Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience
title_full_unstemmed Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience
title_sort Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience
author Souza, Marcos Lopes de
author_facet Souza, Marcos Lopes de
Santos, Fernanda Figueredo dos
Santos, Beatriz Rodrigues Lino dos
author_role author
author2 Santos, Fernanda Figueredo dos
Santos, Beatriz Rodrigues Lino dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Marcos Lopes de
Santos, Fernanda Figueredo dos
Santos, Beatriz Rodrigues Lino dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos
Educação Sexual
LGBTI
Práticas Educativas
Youth and Adult Education
Sex Education
LGBTI
Educational Practices
Adultes et Éducation de Jeunes
Éducation Sexuelle
LGBTI
Pratiques Éducatives
topic Educação de Jovens e Adultos
Educação Sexual
LGBTI
Práticas Educativas
Youth and Adult Education
Sex Education
LGBTI
Educational Practices
Adultes et Éducation de Jeunes
Éducation Sexuelle
LGBTI
Pratiques Éducatives
description This study presents and analyzes the results of a teaching proposal on gender and sexual diversity, conducted in a Youth and Adult Education group during the evening classes at a municipal public school in Jequié-BA, developed over the course of a school unit (two months) in 2013. Topics such as gender, intersexuality, the transsexual universe and homophobia were discussed using participatory didactic strategies. At the end of the study, in spite of some resistance, the group recognized the difficulty of making a break with normative processes and labeling and the relevance of recognizing differences and of not repeating discriminatory processes. This experience also proved that sex education in schools need not be unfeasible or uninvolved.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34556
10.14393/REPOD-v4n2a2015-34556
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34556
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v4n2a2015-34556
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34556/18312
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015)
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015)
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958108831744