Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34556 |
Resumo: | This study presents and analyzes the results of a teaching proposal on gender and sexual diversity, conducted in a Youth and Adult Education group during the evening classes at a municipal public school in Jequié-BA, developed over the course of a school unit (two months) in 2013. Topics such as gender, intersexuality, the transsexual universe and homophobia were discussed using participatory didactic strategies. At the end of the study, in spite of some resistance, the group recognized the difficulty of making a break with normative processes and labeling and the relevance of recognizing differences and of not repeating discriminatory processes. This experience also proved that sex education in schools need not be unfeasible or uninvolved. |
id |
UFU-4_7cdbe28af87444865ccd060a396c351d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34556 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experienceDéstabilisant les idées sur la diversité de genre et de sexe dans une classe d’éducation de jeunes et adultes: analyse d’une expérienceDESESTABILIZANDO AS IDEIAS SOBRE DIVERSIDADE DE GÊNERO E SEXUAL EM UMA TURMA DE EJA: ANÁLISE DE UMA EXPERIÊNCIAEducação de Jovens e AdultosEducação SexualLGBTIPráticas EducativasYouth and Adult EducationSex EducationLGBTIEducational PracticesAdultes et Éducation de JeunesÉducation SexuelleLGBTIPratiques ÉducativesThis study presents and analyzes the results of a teaching proposal on gender and sexual diversity, conducted in a Youth and Adult Education group during the evening classes at a municipal public school in Jequié-BA, developed over the course of a school unit (two months) in 2013. Topics such as gender, intersexuality, the transsexual universe and homophobia were discussed using participatory didactic strategies. At the end of the study, in spite of some resistance, the group recognized the difficulty of making a break with normative processes and labeling and the relevance of recognizing differences and of not repeating discriminatory processes. This experience also proved that sex education in schools need not be unfeasible or uninvolved. Cette étude présente et analyse les résultats d'une proposition d'enseignement sur la diversité de genre et de sexe qui a eu lieu durant le cours nocturne d'une classe de jeunes d'une école publique de Jequié - Bahia - et qui a été développé pendant une unité scolaire (deux mois) en 2013. La discussion a porté sur des sujets comme le genre, l'intersexualité, univers trans et homophobie à travers de stratégies pédagogiques participatives et à la fin du travail, bien qu'avec une certaine résistance, le groupe a reconnu la difficulté de rompre avec les processus normatifs et les encadrements et l'importance de reconnaitre les différences et de ne pas répéter les processus discriminatoires. L'expérience a également changé l'idée que l'éducation sexuelle à l'école n'est pas réalisable ou non engageante. Este estudo apresenta e analisa os resultados de uma proposta de ensino sobre diversidade de gênero e sexual, realizada em uma turma de EJA do período noturno de uma escola pública municipal de Jequié-BA, desenvolvida durante uma unidade letiva (dois meses) em 2013. Foram discutidos temas como gênero, intersexualidade, universo trans e homofobia por meio de estratégias didáticas participativas e, ao final do trabalho, apesar de algumas resistências, o grupo reconheceu a dificuldade de romper com os processos normativos e os enquadramentos, bem como a relevância do reconhecimento das diferenças e da não reiteração dos processos discriminatórios. A experiência também deslocou a ideia de que o ensino da sexualidade na escola seja inexequível ou não envolvente. Universidade Federal de Uberlândia2016-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/3455610.14393/REPOD-v4n2a2015-34556Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015)2238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34556/18312Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Marcos Lopes deSantos, Fernanda Figueredo dosSantos, Beatriz Rodrigues Lino dos2022-12-06T18:39:57Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34556Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-12-06T18:39:57Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience Déstabilisant les idées sur la diversité de genre et de sexe dans une classe d’éducation de jeunes et adultes: analyse d’une expérience DESESTABILIZANDO AS IDEIAS SOBRE DIVERSIDADE DE GÊNERO E SEXUAL EM UMA TURMA DE EJA: ANÁLISE DE UMA EXPERIÊNCIA |
title |
Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience |
spellingShingle |
Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience Souza, Marcos Lopes de Educação de Jovens e Adultos Educação Sexual LGBTI Práticas Educativas Youth and Adult Education Sex Education LGBTI Educational Practices Adultes et Éducation de Jeunes Éducation Sexuelle LGBTI Pratiques Éducatives |
title_short |
Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience |
title_full |
Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience |
title_fullStr |
Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience |
title_full_unstemmed |
Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience |
title_sort |
Destabilizing ideas about gender and sexual diversity in a youth and adult education group: analysis of an experience |
author |
Souza, Marcos Lopes de |
author_facet |
Souza, Marcos Lopes de Santos, Fernanda Figueredo dos Santos, Beatriz Rodrigues Lino dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Fernanda Figueredo dos Santos, Beatriz Rodrigues Lino dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Marcos Lopes de Santos, Fernanda Figueredo dos Santos, Beatriz Rodrigues Lino dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de Jovens e Adultos Educação Sexual LGBTI Práticas Educativas Youth and Adult Education Sex Education LGBTI Educational Practices Adultes et Éducation de Jeunes Éducation Sexuelle LGBTI Pratiques Éducatives |
topic |
Educação de Jovens e Adultos Educação Sexual LGBTI Práticas Educativas Youth and Adult Education Sex Education LGBTI Educational Practices Adultes et Éducation de Jeunes Éducation Sexuelle LGBTI Pratiques Éducatives |
description |
This study presents and analyzes the results of a teaching proposal on gender and sexual diversity, conducted in a Youth and Adult Education group during the evening classes at a municipal public school in Jequié-BA, developed over the course of a school unit (two months) in 2013. Topics such as gender, intersexuality, the transsexual universe and homophobia were discussed using participatory didactic strategies. At the end of the study, in spite of some resistance, the group recognized the difficulty of making a break with normative processes and labeling and the relevance of recognizing differences and of not repeating discriminatory processes. This experience also proved that sex education in schools need not be unfeasible or uninvolved. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34556 10.14393/REPOD-v4n2a2015-34556 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34556 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v4n2a2015-34556 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34556/18312 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015) Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015) Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015) Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015) 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958108831744 |