The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Carmen Lúcia de Sousa
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Pereira Silva, Marcelo Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47355
Resumo: The article discusses the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) as a policy of continuous training with emphasis on the training needs of literacy teachers and aims to present a brief analysis of the creation and implementation of the Program in the Piauí. In order to do so, we adopted bibliographic and documentary research on the pact, and the narrative research based on the formation of the experiences, training and pedagogical practice of the research interlocutors. Three aspects are analyzed and discussed: the contextualization of Pnaic in Brazil and its management in the PI, considering training as a space for teacher reflection and the approval data recorded in the first two years of program.  
id UFU-4_80254c9bf4a634bf6f0352ad90fdfe9e
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47355
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachersLe PNAIC comme une Politique de Formation Continue au PI: qui révèlent les conseillers d’étude sur les besoins de formation des professeures d’alphabétisationO PNAIC como Política de Formação Continuada no PI: o que revelam os orientadores de estudo acerca das necessidades formativas de professores alfabetizadoresPolíticasFormação ContinuadaNecessidades FormativasProfessores AlfabetizadoresPoliciesContinuing EducationFormative NeedsTeachers LiteracyPolitiqueLa Formation ContinueLes Besoins de FormationLes Professeures d’alphabétisationThe article discusses the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) as a policy of continuous training with emphasis on the training needs of literacy teachers and aims to present a brief analysis of the creation and implementation of the Program in the Piauí. In order to do so, we adopted bibliographic and documentary research on the pact, and the narrative research based on the formation of the experiences, training and pedagogical practice of the research interlocutors. Three aspects are analyzed and discussed: the contextualization of Pnaic in Brazil and its management in the PI, considering training as a space for teacher reflection and the approval data recorded in the first two years of program.  L’article traite du Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) comme une politique de formation continue, en se concentrant sur les besoins de formations des professeurs d’alphabétisation et et vise à présenter une brève analyse de la création et de la mise en œuvre du Programme au Piauí. À cette fin, nous avons adopté des études bibliographiques et documentaires sur le pacte, ainsi que de l’étude narrative à partir du mémorial de formation des expériences, de la formation et de la pratique pédagogique des interlocuteurs d’étude. Trois aspects sont analysés et discutés: la contextualisation de PNAIC au Brésil et sa gestion au Piauí, considérant la formation comme un espace de réflexion pour les professeurs et les  données d'approbation enregistrées au cours des deux premières années du programme. Clés-mots : . . . .O artigo discute o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) como política de formação continuada com ênfase nas necessidades formativas de professores alfabetizadores e objetiva apresentar uma análise da criação e implantação do Programa no Piauí. Para tanto adotamos pesquisa bibliográfica e documental sobre o pacto, e a pesquisa narrativa a partir do memorial de formação das experiências, formação e prática pedagógica dos interlocutores da pesquisa. São analisados e discutidos três aspectos: a contextualização do Pnaic no Brasil e a sua gestão no PI, considerando a formação como um espaço de reflexão docente e os dados de aprovação registrados nos dois anos iniciais do programa.  Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4735510.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-03Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 383-394Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 383-394Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 383-394Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 383-3942238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47355/25669Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Carmen Lúcia de SousaPereira Silva, Marcelo Soares2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47355Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers
Le PNAIC comme une Politique de Formation Continue au PI: qui révèlent les conseillers d’étude sur les besoins de formation des professeures d’alphabétisation
O PNAIC como Política de Formação Continuada no PI: o que revelam os orientadores de estudo acerca das necessidades formativas de professores alfabetizadores
title The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers
spellingShingle The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers
Lima, Carmen Lúcia de Sousa
Políticas
Formação Continuada
Necessidades Formativas
Professores Alfabetizadores
Policies
Continuing Education
Formative Needs
Teachers Literacy
Politique
La Formation Continue
Les Besoins de Formation
Les Professeures d’alphabétisation
title_short The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers
title_full The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers
title_fullStr The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers
title_full_unstemmed The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers
title_sort The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers
author Lima, Carmen Lúcia de Sousa
author_facet Lima, Carmen Lúcia de Sousa
Pereira Silva, Marcelo Soares
author_role author
author2 Pereira Silva, Marcelo Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Carmen Lúcia de Sousa
Pereira Silva, Marcelo Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas
Formação Continuada
Necessidades Formativas
Professores Alfabetizadores
Policies
Continuing Education
Formative Needs
Teachers Literacy
Politique
La Formation Continue
Les Besoins de Formation
Les Professeures d’alphabétisation
topic Políticas
Formação Continuada
Necessidades Formativas
Professores Alfabetizadores
Policies
Continuing Education
Formative Needs
Teachers Literacy
Politique
La Formation Continue
Les Besoins de Formation
Les Professeures d’alphabétisation
description The article discusses the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) as a policy of continuous training with emphasis on the training needs of literacy teachers and aims to present a brief analysis of the creation and implementation of the Program in the Piauí. In order to do so, we adopted bibliographic and documentary research on the pact, and the narrative research based on the formation of the experiences, training and pedagogical practice of the research interlocutors. Three aspects are analyzed and discussed: the contextualization of Pnaic in Brazil and its management in the PI, considering training as a space for teacher reflection and the approval data recorded in the first two years of program.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47355
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-03
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47355
identifier_str_mv 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47355/25669
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 383-394
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 383-394
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 383-394
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 383-394
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958794600448