The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47355 |
Resumo: | The article discusses the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) as a policy of continuous training with emphasis on the training needs of literacy teachers and aims to present a brief analysis of the creation and implementation of the Program in the Piauí. In order to do so, we adopted bibliographic and documentary research on the pact, and the narrative research based on the formation of the experiences, training and pedagogical practice of the research interlocutors. Three aspects are analyzed and discussed: the contextualization of Pnaic in Brazil and its management in the PI, considering training as a space for teacher reflection and the approval data recorded in the first two years of program. |
id |
UFU-4_80254c9bf4a634bf6f0352ad90fdfe9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47355 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachersLe PNAIC comme une Politique de Formation Continue au PI: qui révèlent les conseillers d’étude sur les besoins de formation des professeures d’alphabétisationO PNAIC como Política de Formação Continuada no PI: o que revelam os orientadores de estudo acerca das necessidades formativas de professores alfabetizadoresPolíticasFormação ContinuadaNecessidades FormativasProfessores AlfabetizadoresPoliciesContinuing EducationFormative NeedsTeachers LiteracyPolitiqueLa Formation ContinueLes Besoins de FormationLes Professeures d’alphabétisationThe article discusses the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) as a policy of continuous training with emphasis on the training needs of literacy teachers and aims to present a brief analysis of the creation and implementation of the Program in the Piauí. In order to do so, we adopted bibliographic and documentary research on the pact, and the narrative research based on the formation of the experiences, training and pedagogical practice of the research interlocutors. Three aspects are analyzed and discussed: the contextualization of Pnaic in Brazil and its management in the PI, considering training as a space for teacher reflection and the approval data recorded in the first two years of program. L’article traite du Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) comme une politique de formation continue, en se concentrant sur les besoins de formations des professeurs d’alphabétisation et et vise à présenter une brève analyse de la création et de la mise en œuvre du Programme au Piauí. À cette fin, nous avons adopté des études bibliographiques et documentaires sur le pacte, ainsi que de l’étude narrative à partir du mémorial de formation des expériences, de la formation et de la pratique pédagogique des interlocuteurs d’étude. Trois aspects sont analysés et discutés: la contextualisation de PNAIC au Brésil et sa gestion au Piauí, considérant la formation comme un espace de réflexion pour les professeurs et les données d'approbation enregistrées au cours des deux premières années du programme. Clés-mots : . . . .O artigo discute o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) como política de formação continuada com ênfase nas necessidades formativas de professores alfabetizadores e objetiva apresentar uma análise da criação e implantação do Programa no Piauí. Para tanto adotamos pesquisa bibliográfica e documental sobre o pacto, e a pesquisa narrativa a partir do memorial de formação das experiências, formação e prática pedagógica dos interlocutores da pesquisa. São analisados e discutidos três aspectos: a contextualização do Pnaic no Brasil e a sua gestão no PI, considerando a formação como um espaço de reflexão docente e os dados de aprovação registrados nos dois anos iniciais do programa. Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4735510.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-03Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 383-394Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 383-394Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 383-394Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 383-3942238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47355/25669Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Carmen Lúcia de SousaPereira Silva, Marcelo Soares2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47355Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers Le PNAIC comme une Politique de Formation Continue au PI: qui révèlent les conseillers d’étude sur les besoins de formation des professeures d’alphabétisation O PNAIC como Política de Formação Continuada no PI: o que revelam os orientadores de estudo acerca das necessidades formativas de professores alfabetizadores |
title |
The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers |
spellingShingle |
The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers Lima, Carmen Lúcia de Sousa Políticas Formação Continuada Necessidades Formativas Professores Alfabetizadores Policies Continuing Education Formative Needs Teachers Literacy Politique La Formation Continue Les Besoins de Formation Les Professeures d’alphabétisation |
title_short |
The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers |
title_full |
The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers |
title_fullStr |
The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers |
title_full_unstemmed |
The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers |
title_sort |
The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers |
author |
Lima, Carmen Lúcia de Sousa |
author_facet |
Lima, Carmen Lúcia de Sousa Pereira Silva, Marcelo Soares |
author_role |
author |
author2 |
Pereira Silva, Marcelo Soares |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Carmen Lúcia de Sousa Pereira Silva, Marcelo Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Formação Continuada Necessidades Formativas Professores Alfabetizadores Policies Continuing Education Formative Needs Teachers Literacy Politique La Formation Continue Les Besoins de Formation Les Professeures d’alphabétisation |
topic |
Políticas Formação Continuada Necessidades Formativas Professores Alfabetizadores Policies Continuing Education Formative Needs Teachers Literacy Politique La Formation Continue Les Besoins de Formation Les Professeures d’alphabétisation |
description |
The article discusses the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) as a policy of continuous training with emphasis on the training needs of literacy teachers and aims to present a brief analysis of the creation and implementation of the Program in the Piauí. In order to do so, we adopted bibliographic and documentary research on the pact, and the narrative research based on the formation of the experiences, training and pedagogical practice of the research interlocutors. Three aspects are analyzed and discussed: the contextualization of Pnaic in Brazil and its management in the PI, considering training as a space for teacher reflection and the approval data recorded in the first two years of program. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47355 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-03 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47355 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47355/25669 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 383-394 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 383-394 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 383-394 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 383-394 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958794600448 |