Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286 |
Resumo: | This article presents Conversation Circle (Roda de Conversa) as a methodology for producing data within the scope of qualitative research in Education, a possibility for understanding the meaning that the subjects find in the phenomenon studied. It is based on the theoretical assumptions supported by Warschauer (2001, 2002, 2004), Silva (2020), Nóvoa and Vieira (2017), highlighting the action of listening and speaking, essential skills for dialogic and collective relationships, in which each subject is built, based on interaction with the other, in a collective and reflective space. The results show that Roda de Conversa is a training tool and a way of relating to peers, which is articulated with technological devices, without losing the essence and the human relationship in the course of the research with Pedagogical Guidance. |
id |
UFU-4_8700d98fa864afcbf322dfaa8c0fc6c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71286 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education ResearchCírculo de Conversación: una herramienta metodológica, colectiva de formación tecnológica en la Investigación EducativaRoda de Conversa: um instrumento metodológico tecnológico-formativo-coletivo na Pesquisa em EducaçãoRoda de ConversaPesquisa QualitativaOrientação PedagógicaConversation WheelQualitative ResearchPedagogical OrientationCírculo de ConversaciónInvestigación CualitativaOrientación PedagógicaThis article presents Conversation Circle (Roda de Conversa) as a methodology for producing data within the scope of qualitative research in Education, a possibility for understanding the meaning that the subjects find in the phenomenon studied. It is based on the theoretical assumptions supported by Warschauer (2001, 2002, 2004), Silva (2020), Nóvoa and Vieira (2017), highlighting the action of listening and speaking, essential skills for dialogic and collective relationships, in which each subject is built, based on interaction with the other, in a collective and reflective space. The results show that Roda de Conversa is a training tool and a way of relating to peers, which is articulated with technological devices, without losing the essence and the human relationship in the course of the research with Pedagogical Guidance.Este artículo propone el Círculo de Conversación como una forma metodológica para la obtención de datos dentro de la investigación cualitativa en Educación, con la posibilidad de comprender el sentido que los asistentes encuentran dentro del fenómeno que están estudiando. Fomentado y sostenido por los teóricos Warschauer (2001, 2002 y 2004), Nóvoa y Vieira (2017) y Silva (2020) destaca que las acciones de escucha y habla son habilidades básicas para las relaciones dialógicas y colectivas, por las cuales cada uno de los sujetos se construye a si mismo dentro de las interacciones con los demás. Los productos de ello corroboran que el Círculo de Conversación es una herramienta formativa de interacción con el otro que se puede articular por medio de los dispositivos tecnológicos, sin dejar a un lado la esencia y el relacionamiento humano y el devenir de la investigación de mano con la Orientación Pedagógica. O presente artigo apresenta a Roda de Conversa como uma metodologia para a produção de dados no âmbito da pesquisa qualitativa em Educação, uma possibilidade de compreender o sentido que os sujeitos encontram no fenômeno estudado. Parte-se dos pressupostos teóricos sustentados em Warschauer (2001, 2002, 2004), Silva (2020), Nóvoa e Vieira (2017) realçando-se a ação de escuta e fala, habilidades imprescindíveis para as relações dialógicas e coletivas, nas quais cada sujeito se constrói, a partir da interação com o outro, em um espaço coletivo e reflexivo. Os resultados consideram a Roda de Conversa um instrumento formativo e de relação com os pares, que se articula aos dispositivos tecnológicos, sem perder a essência e a relação humana no devir da pesquisa junto à Orientação Pedagógica.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"texto"application/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7128610.14393/REPOD-v13n2a2024-71286Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-142238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286/38635https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286/38636Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Priscila Borges RibeiroGama, Renata Prenstteter2024-04-29T09:15:11Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71286Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:11Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research Círculo de Conversación: una herramienta metodológica, colectiva de formación tecnológica en la Investigación Educativa Roda de Conversa: um instrumento metodológico tecnológico-formativo-coletivo na Pesquisa em Educação |
title |
Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research |
spellingShingle |
Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research Oliveira, Priscila Borges Ribeiro Roda de Conversa Pesquisa Qualitativa Orientação Pedagógica Conversation Wheel Qualitative Research Pedagogical Orientation Círculo de Conversación Investigación Cualitativa Orientación Pedagógica |
title_short |
Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research |
title_full |
Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research |
title_fullStr |
Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research |
title_full_unstemmed |
Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research |
title_sort |
Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research |
author |
Oliveira, Priscila Borges Ribeiro |
author_facet |
Oliveira, Priscila Borges Ribeiro Gama, Renata Prenstteter |
author_role |
author |
author2 |
Gama, Renata Prenstteter |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Priscila Borges Ribeiro Gama, Renata Prenstteter |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Roda de Conversa Pesquisa Qualitativa Orientação Pedagógica Conversation Wheel Qualitative Research Pedagogical Orientation Círculo de Conversación Investigación Cualitativa Orientación Pedagógica |
topic |
Roda de Conversa Pesquisa Qualitativa Orientação Pedagógica Conversation Wheel Qualitative Research Pedagogical Orientation Círculo de Conversación Investigación Cualitativa Orientación Pedagógica |
description |
This article presents Conversation Circle (Roda de Conversa) as a methodology for producing data within the scope of qualitative research in Education, a possibility for understanding the meaning that the subjects find in the phenomenon studied. It is based on the theoretical assumptions supported by Warschauer (2001, 2002, 2004), Silva (2020), Nóvoa and Vieira (2017), highlighting the action of listening and speaking, essential skills for dialogic and collective relationships, in which each subject is built, based on interaction with the other, in a collective and reflective space. The results show that Roda de Conversa is a training tool and a way of relating to peers, which is articulated with technological devices, without losing the essence and the human relationship in the course of the research with Pedagogical Guidance. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "texto" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286 10.14393/REPOD-v13n2a2024-71286 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n2a2024-71286 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286/38635 https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286/38636 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943957496463360 |