Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Priscila Borges Ribeiro
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Gama, Renata Prenstteter
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286
Resumo: This article presents Conversation Circle (Roda de Conversa) as a methodology for producing data within the scope of qualitative research in Education, a possibility for understanding the meaning that the subjects find in the phenomenon studied. It is based on the theoretical assumptions supported by Warschauer (2001, 2002, 2004), Silva (2020), Nóvoa and Vieira (2017), highlighting the action of listening and speaking, essential skills for dialogic and collective relationships, in which each subject is built, based on interaction with the other, in a collective and reflective space. The results show that Roda de Conversa is a training tool and a way of relating to peers, which is articulated with technological devices, without losing the essence and the human relationship in the course of the research with Pedagogical Guidance.
id UFU-4_8700d98fa864afcbf322dfaa8c0fc6c1
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71286
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education ResearchCírculo de Conversación: una herramienta metodológica, colectiva de formación tecnológica en la Investigación EducativaRoda de Conversa: um instrumento metodológico tecnológico-formativo-coletivo na Pesquisa em EducaçãoRoda de ConversaPesquisa QualitativaOrientação PedagógicaConversation WheelQualitative ResearchPedagogical OrientationCírculo de ConversaciónInvestigación CualitativaOrientación PedagógicaThis article presents Conversation Circle (Roda de Conversa) as a methodology for producing data within the scope of qualitative research in Education, a possibility for understanding the meaning that the subjects find in the phenomenon studied. It is based on the theoretical assumptions supported by Warschauer (2001, 2002, 2004), Silva (2020), Nóvoa and Vieira (2017), highlighting the action of listening and speaking, essential skills for dialogic and collective relationships, in which each subject is built, based on interaction with the other, in a collective and reflective space. The results show that Roda de Conversa is a training tool and a way of relating to peers, which is articulated with technological devices, without losing the essence and the human relationship in the course of the research with Pedagogical Guidance.Este artículo propone el Círculo de Conversación como una forma metodológica para la obtención de datos dentro de la investigación cualitativa en Educación, con la posibilidad de comprender el sentido que los asistentes encuentran dentro del fenómeno que están estudiando. Fomentado y sostenido por los teóricos Warschauer (2001, 2002 y 2004), Nóvoa y Vieira (2017) y Silva (2020) destaca que las acciones de escucha y habla son habilidades básicas para las relaciones dialógicas y colectivas, por las cuales cada uno de los sujetos se construye a si mismo dentro de las interacciones con los demás. Los productos de ello corroboran que el Círculo de Conversación es una herramienta formativa de interacción con el otro que se puede articular por medio de los dispositivos tecnológicos, sin dejar a un lado la esencia y el relacionamiento humano y el devenir de la investigación de mano con la Orientación Pedagógica.  O presente artigo apresenta a Roda de Conversa como uma metodologia para a produção de dados no âmbito da pesquisa qualitativa em Educação, uma possibilidade de compreender o sentido que os sujeitos encontram no fenômeno estudado. Parte-se dos pressupostos teóricos sustentados em Warschauer (2001, 2002, 2004), Silva (2020), Nóvoa e Vieira (2017) realçando-se a ação de escuta e fala, habilidades imprescindíveis para as relações dialógicas e coletivas, nas quais cada sujeito se constrói, a partir da interação com o outro, em um espaço coletivo e reflexivo. Os resultados consideram a Roda de Conversa um instrumento formativo e de relação com os pares, que se articula aos dispositivos tecnológicos, sem perder a essência e a relação humana no devir da pesquisa junto à Orientação Pedagógica.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"texto"application/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7128610.14393/REPOD-v13n2a2024-71286Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-142238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286/38635https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286/38636Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Priscila Borges RibeiroGama, Renata Prenstteter2024-04-29T09:15:11Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71286Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:11Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research
Círculo de Conversación: una herramienta metodológica, colectiva de formación tecnológica en la Investigación Educativa
Roda de Conversa: um instrumento metodológico tecnológico-formativo-coletivo na Pesquisa em Educação
title Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research
spellingShingle Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research
Oliveira, Priscila Borges Ribeiro
Roda de Conversa
Pesquisa Qualitativa
Orientação Pedagógica
Conversation Wheel
Qualitative Research
Pedagogical Orientation
Círculo de Conversación
Investigación Cualitativa
Orientación Pedagógica
title_short Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research
title_full Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research
title_fullStr Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research
title_full_unstemmed Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research
title_sort Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research
author Oliveira, Priscila Borges Ribeiro
author_facet Oliveira, Priscila Borges Ribeiro
Gama, Renata Prenstteter
author_role author
author2 Gama, Renata Prenstteter
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Priscila Borges Ribeiro
Gama, Renata Prenstteter
dc.subject.por.fl_str_mv Roda de Conversa
Pesquisa Qualitativa
Orientação Pedagógica
Conversation Wheel
Qualitative Research
Pedagogical Orientation
Círculo de Conversación
Investigación Cualitativa
Orientación Pedagógica
topic Roda de Conversa
Pesquisa Qualitativa
Orientação Pedagógica
Conversation Wheel
Qualitative Research
Pedagogical Orientation
Círculo de Conversación
Investigación Cualitativa
Orientación Pedagógica
description This article presents Conversation Circle (Roda de Conversa) as a methodology for producing data within the scope of qualitative research in Education, a possibility for understanding the meaning that the subjects find in the phenomenon studied. It is based on the theoretical assumptions supported by Warschauer (2001, 2002, 2004), Silva (2020), Nóvoa and Vieira (2017), highlighting the action of listening and speaking, essential skills for dialogic and collective relationships, in which each subject is built, based on interaction with the other, in a collective and reflective space. The results show that Roda de Conversa is a training tool and a way of relating to peers, which is articulated with technological devices, without losing the essence and the human relationship in the course of the research with Pedagogical Guidance.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"texto"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286
10.14393/REPOD-v13n2a2024-71286
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n2a2024-71286
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286/38635
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71286/38636
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-14
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957496463360