Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Noronha, Katia Lanuce Morais
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Villegas, Maria Margarita, Morais, Marcelo Bezerra de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232
Resumo: This article aims to present a survey of productions on the "conversation circles in childhood education". Searches were made in the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) and SciELO (Scientific Electronic Library Online) journal portals; in the theses and dissertations database of the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), and in the CAPES Theses and Dissertations Catalog. The theoretical contribution was based on the concept of the state of knowledge in Ferreira (2002) and Romanowski and Ens (2006). The methodology was the research of the state of knowledge type, which aims to collect data on the knowledge produced about a certain topic. The results indicate a low number of productions on the subject and the need to carry out research based on the perspective and knowledge of educators who carry out conversation circles.
id UECE-6_1083d4e8db71d3c277bdffeeae622323
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/7232
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mappingA roda de conversa na Educação Infantil: um mapeamento bibliográficoRoda de ConversaEstado do ConhecimentoEducação InfantilState of KnowledgeConversation CirclesChildhood EducationThis article aims to present a survey of productions on the "conversation circles in childhood education". Searches were made in the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) and SciELO (Scientific Electronic Library Online) journal portals; in the theses and dissertations database of the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), and in the CAPES Theses and Dissertations Catalog. The theoretical contribution was based on the concept of the state of knowledge in Ferreira (2002) and Romanowski and Ens (2006). The methodology was the research of the state of knowledge type, which aims to collect data on the knowledge produced about a certain topic. The results indicate a low number of productions on the subject and the need to carry out research based on the perspective and knowledge of educators who carry out conversation circles.O presente texto tem o propósito de apresentar um levantamento das produções sobre a “roda de conversa na educação infantil”. As buscas se deram nos portais de periódicos da Capes e SciELO (Scientific Electronic Library Online); nos bancos de dados de teses e dissertações da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), e no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes. O aporte teórico se deu a partir do conceito do estado do conhecimento em Ferreira (2002) e Romanowski e Ens (2006). A metodologia foi a pesquisa do tipo estado do conhecimento que tem como finalidade levantar dados sobre o conhecimento produzido a respeito de determinado tema. Os resultados apontam um volume baixo de produções sobre a temática e, a necessidade da realização de pesquisas partindo do olhar e dos saberes dos educadores na realização da roda de conversa.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/723210.47149/pemo.v.4.7232Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47232Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47232Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e472322675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232/6788https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232/8345https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232/8816Copyright (c) 2022 Katia Lanuce Morais Noronha, Maria Margarita Villegas, Marcelo Bezerra de Moraishttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNoronha, Katia Lanuce MoraisVillegas, Maria MargaritaMorais, Marcelo Bezerra de2023-10-05T13:31:28Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7232Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-05T13:31:28Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping
A roda de conversa na Educação Infantil: um mapeamento bibliográfico
title Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping
spellingShingle Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping
Noronha, Katia Lanuce Morais
Roda de Conversa
Estado do Conhecimento
Educação Infantil
State of Knowledge
Conversation Circles
Childhood Education
title_short Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping
title_full Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping
title_fullStr Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping
title_full_unstemmed Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping
title_sort Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping
author Noronha, Katia Lanuce Morais
author_facet Noronha, Katia Lanuce Morais
Villegas, Maria Margarita
Morais, Marcelo Bezerra de
author_role author
author2 Villegas, Maria Margarita
Morais, Marcelo Bezerra de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Noronha, Katia Lanuce Morais
Villegas, Maria Margarita
Morais, Marcelo Bezerra de
dc.subject.por.fl_str_mv Roda de Conversa
Estado do Conhecimento
Educação Infantil
State of Knowledge
Conversation Circles
Childhood Education
topic Roda de Conversa
Estado do Conhecimento
Educação Infantil
State of Knowledge
Conversation Circles
Childhood Education
description This article aims to present a survey of productions on the "conversation circles in childhood education". Searches were made in the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) and SciELO (Scientific Electronic Library Online) journal portals; in the theses and dissertations database of the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), and in the CAPES Theses and Dissertations Catalog. The theoretical contribution was based on the concept of the state of knowledge in Ferreira (2002) and Romanowski and Ens (2006). The methodology was the research of the state of knowledge type, which aims to collect data on the knowledge produced about a certain topic. The results indicate a low number of productions on the subject and the need to carry out research based on the perspective and knowledge of educators who carry out conversation circles.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232
10.47149/pemo.v.4.7232
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v.4.7232
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232/6788
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232/8345
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232/8816
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Katia Lanuce Morais Noronha, Maria Margarita Villegas, Marcelo Bezerra de Morais
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Katia Lanuce Morais Noronha, Maria Margarita Villegas, Marcelo Bezerra de Morais
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47232
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47232
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47232
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153562853376