Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, João Wilson Savino
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Malusá, Silvana, Silva, Alexandre Leite dos Santos, Santos, Alexandre Fonseca, Vaz, Liliane Rodrigues, Nogueira, Fausto Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47537
Resumo: This article aims to show the importance of active methodologies in Higher Education and the need, for its implementation, of pedagogical skills of the university professor. The research was based on the review of the scientific literature and the application of a questionnaire to 25 teachers from the health area of a university in Minas Gerais. It concluded that the active methodologies are in line with the critical and reflexive formation expected by higher education, besides enriching the space of the classroom. In addition, it was concluded that the university professor needs a permanent and dialogical space for the construction of pedagogical competence that favors the introduction and effective use of active methodologies.  
id UFU-4_a38678d6701c6eaeb867261b08bedf8b
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47537
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skillMéthodologies actives et enseignement dans L'enseignement Supérieur: un scénario qui demande une compétence pédagogiqueMetodologias ativas e docência no Ensino Superior: um cenário que demanda por competência pedagógicaMetodologias ativasEnsino superiorDocência universitáriaptActive methodologiesHigher educationUniversity teachingMéthodologies activesL'ensignement supérieurEnseignement universitaireThis article aims to show the importance of active methodologies in Higher Education and the need, for its implementation, of pedagogical skills of the university professor. The research was based on the review of the scientific literature and the application of a questionnaire to 25 teachers from the health area of a university in Minas Gerais. It concluded that the active methodologies are in line with the critical and reflexive formation expected by higher education, besides enriching the space of the classroom. In addition, it was concluded that the university professor needs a permanent and dialogical space for the construction of pedagogical competence that favors the introduction and effective use of active methodologies.  Cet article vise à montrer l’importance des méthodologies actives dans l’enseignement supérieur et la nécessité, pour sa mise en œuvre, des compétences pédagogiques du professeur d’université. La recherche était basée sur l'examen de la littérature scientifique et l'application d'un questionnaire à 25 enseignants du secteur de la santé d'une université de Minas Gerais. Il a conclu que les méthodologies actives correspondaient à la formation critique et réflexive attendue par l'enseignement supérieur, en plus d'enrichir l'espace de la salle de classe. En outre, il a été conclu que le professeur d'université avait besoin d'un espace permanent et dialogique pour la construction de compétences pédagogiques favorisant l'introduction et l'utilisation efficace de méthodologies actives.  Esse artigo tem como objetivo mostrar a importância das metodologias ativas no Ensino Superior e a necessidade, para a sua implantação, de competências pedagógicas do professor universitário. A pesquisa baseou-se na revisão da literatura científica e na aplicação de um questionário a 25 docentes, da área da saúde, de uma universidade mineira. Concluiu que as metodologias ativas estão em consonância com a formação crítica e reflexiva esperada pela educação superior, além de enriquecerem o espaço da sala de aula. Ademais, chegou-se à conclusão que o professor universitário necessita de um espaço permanente e dialógico para a construção da competência pedagógica que favoreça a introdução e o uso eficaz das metodologias ativas.  Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4753710.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-16Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 563-575Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 563-575Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 563-575Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 563-5752238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47537/25683Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, João Wilson SavinoMalusá, SilvanaSilva, Alexandre Leite dos SantosSantos, Alexandre FonsecaVaz, Liliane RodriguesNogueira, Fausto Reis2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47537Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill
Méthodologies actives et enseignement dans L'enseignement Supérieur: un scénario qui demande une compétence pédagogique
Metodologias ativas e docência no Ensino Superior: um cenário que demanda por competência pedagógica
title Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill
spellingShingle Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill
Carvalho, João Wilson Savino
Metodologias ativas
Ensino superior
Docência universitária
pt
Active methodologies
Higher education
University teaching
Méthodologies actives
L'ensignement supérieur
Enseignement universitaire
title_short Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill
title_full Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill
title_fullStr Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill
title_full_unstemmed Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill
title_sort Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill
author Carvalho, João Wilson Savino
author_facet Carvalho, João Wilson Savino
Malusá, Silvana
Silva, Alexandre Leite dos Santos
Santos, Alexandre Fonseca
Vaz, Liliane Rodrigues
Nogueira, Fausto Reis
author_role author
author2 Malusá, Silvana
Silva, Alexandre Leite dos Santos
Santos, Alexandre Fonseca
Vaz, Liliane Rodrigues
Nogueira, Fausto Reis
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, João Wilson Savino
Malusá, Silvana
Silva, Alexandre Leite dos Santos
Santos, Alexandre Fonseca
Vaz, Liliane Rodrigues
Nogueira, Fausto Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias ativas
Ensino superior
Docência universitária
pt
Active methodologies
Higher education
University teaching
Méthodologies actives
L'ensignement supérieur
Enseignement universitaire
topic Metodologias ativas
Ensino superior
Docência universitária
pt
Active methodologies
Higher education
University teaching
Méthodologies actives
L'ensignement supérieur
Enseignement universitaire
description This article aims to show the importance of active methodologies in Higher Education and the need, for its implementation, of pedagogical skills of the university professor. The research was based on the review of the scientific literature and the application of a questionnaire to 25 teachers from the health area of a university in Minas Gerais. It concluded that the active methodologies are in line with the critical and reflexive formation expected by higher education, besides enriching the space of the classroom. In addition, it was concluded that the university professor needs a permanent and dialogical space for the construction of pedagogical competence that favors the introduction and effective use of active methodologies.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47537
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-16
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47537
identifier_str_mv 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47537/25683
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 563-575
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 563-575
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 563-575
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 563-575
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958834446336