Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47537 |
Resumo: | This article aims to show the importance of active methodologies in Higher Education and the need, for its implementation, of pedagogical skills of the university professor. The research was based on the review of the scientific literature and the application of a questionnaire to 25 teachers from the health area of a university in Minas Gerais. It concluded that the active methodologies are in line with the critical and reflexive formation expected by higher education, besides enriching the space of the classroom. In addition, it was concluded that the university professor needs a permanent and dialogical space for the construction of pedagogical competence that favors the introduction and effective use of active methodologies. |
id |
UFU-4_a38678d6701c6eaeb867261b08bedf8b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47537 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skillMéthodologies actives et enseignement dans L'enseignement Supérieur: un scénario qui demande une compétence pédagogiqueMetodologias ativas e docência no Ensino Superior: um cenário que demanda por competência pedagógicaMetodologias ativasEnsino superiorDocência universitáriaptActive methodologiesHigher educationUniversity teachingMéthodologies activesL'ensignement supérieurEnseignement universitaireThis article aims to show the importance of active methodologies in Higher Education and the need, for its implementation, of pedagogical skills of the university professor. The research was based on the review of the scientific literature and the application of a questionnaire to 25 teachers from the health area of a university in Minas Gerais. It concluded that the active methodologies are in line with the critical and reflexive formation expected by higher education, besides enriching the space of the classroom. In addition, it was concluded that the university professor needs a permanent and dialogical space for the construction of pedagogical competence that favors the introduction and effective use of active methodologies. Cet article vise à montrer l’importance des méthodologies actives dans l’enseignement supérieur et la nécessité, pour sa mise en œuvre, des compétences pédagogiques du professeur d’université. La recherche était basée sur l'examen de la littérature scientifique et l'application d'un questionnaire à 25 enseignants du secteur de la santé d'une université de Minas Gerais. Il a conclu que les méthodologies actives correspondaient à la formation critique et réflexive attendue par l'enseignement supérieur, en plus d'enrichir l'espace de la salle de classe. En outre, il a été conclu que le professeur d'université avait besoin d'un espace permanent et dialogique pour la construction de compétences pédagogiques favorisant l'introduction et l'utilisation efficace de méthodologies actives. Esse artigo tem como objetivo mostrar a importância das metodologias ativas no Ensino Superior e a necessidade, para a sua implantação, de competências pedagógicas do professor universitário. A pesquisa baseou-se na revisão da literatura científica e na aplicação de um questionário a 25 docentes, da área da saúde, de uma universidade mineira. Concluiu que as metodologias ativas estão em consonância com a formação crítica e reflexiva esperada pela educação superior, além de enriquecerem o espaço da sala de aula. Ademais, chegou-se à conclusão que o professor universitário necessita de um espaço permanente e dialógico para a construção da competência pedagógica que favoreça a introdução e o uso eficaz das metodologias ativas. Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4753710.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-16Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 563-575Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 563-575Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 563-575Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 563-5752238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47537/25683Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, João Wilson SavinoMalusá, SilvanaSilva, Alexandre Leite dos SantosSantos, Alexandre FonsecaVaz, Liliane RodriguesNogueira, Fausto Reis2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47537Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill Méthodologies actives et enseignement dans L'enseignement Supérieur: un scénario qui demande une compétence pédagogique Metodologias ativas e docência no Ensino Superior: um cenário que demanda por competência pedagógica |
title |
Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill |
spellingShingle |
Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill Carvalho, João Wilson Savino Metodologias ativas Ensino superior Docência universitária pt Active methodologies Higher education University teaching Méthodologies actives L'ensignement supérieur Enseignement universitaire |
title_short |
Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill |
title_full |
Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill |
title_fullStr |
Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill |
title_full_unstemmed |
Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill |
title_sort |
Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill |
author |
Carvalho, João Wilson Savino |
author_facet |
Carvalho, João Wilson Savino Malusá, Silvana Silva, Alexandre Leite dos Santos Santos, Alexandre Fonseca Vaz, Liliane Rodrigues Nogueira, Fausto Reis |
author_role |
author |
author2 |
Malusá, Silvana Silva, Alexandre Leite dos Santos Santos, Alexandre Fonseca Vaz, Liliane Rodrigues Nogueira, Fausto Reis |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, João Wilson Savino Malusá, Silvana Silva, Alexandre Leite dos Santos Santos, Alexandre Fonseca Vaz, Liliane Rodrigues Nogueira, Fausto Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias ativas Ensino superior Docência universitária pt Active methodologies Higher education University teaching Méthodologies actives L'ensignement supérieur Enseignement universitaire |
topic |
Metodologias ativas Ensino superior Docência universitária pt Active methodologies Higher education University teaching Méthodologies actives L'ensignement supérieur Enseignement universitaire |
description |
This article aims to show the importance of active methodologies in Higher Education and the need, for its implementation, of pedagogical skills of the university professor. The research was based on the review of the scientific literature and the application of a questionnaire to 25 teachers from the health area of a university in Minas Gerais. It concluded that the active methodologies are in line with the critical and reflexive formation expected by higher education, besides enriching the space of the classroom. In addition, it was concluded that the university professor needs a permanent and dialogical space for the construction of pedagogical competence that favors the introduction and effective use of active methodologies. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47537 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-16 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47537 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-16 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47537/25683 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 563-575 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 563-575 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 563-575 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 563-575 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958834446336 |