Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramalho, Henrique Manuel Pereira
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60809
Resumo: The goal of this essay is to analyze and interpret the influence of the Higher Education Assessment and Accreditation Agency (A3ES) on teacher’s training in Portugal, by analyzing it within the framework of the European professional teaching narrative. The core of the issue in question is to assay the relationship this organization has been consolidating with the old scale of the (euro)political centralism of teacher professionalization. We adopted a methodology of macroanalysis of the systematic content of the legislative corpus of reference. In conclusion, we are aware of a perception of the architecture of teacher education that has become increasingly focused on professionalization internally monitored and externally standardized on a European scale, under the cover of the European space of higher education.
id UFU-4_a93c2505bb94d7ddea878b0046c263e0
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60809
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological formPolíticas de educación superior y formación docente en el ámbito ideológico de la Agencia de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (A3ES)Políticas de educação superior e de formação de professores no vulto ideológico da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) Educação superiorFormação de professoresVulto ideológico da A3ESHigher educationTeacher trainingIdeological figure of A3ESEducación universitariaFormación de profesoresFigura ideológica de la A3ESThe goal of this essay is to analyze and interpret the influence of the Higher Education Assessment and Accreditation Agency (A3ES) on teacher’s training in Portugal, by analyzing it within the framework of the European professional teaching narrative. The core of the issue in question is to assay the relationship this organization has been consolidating with the old scale of the (euro)political centralism of teacher professionalization. We adopted a methodology of macroanalysis of the systematic content of the legislative corpus of reference. In conclusion, we are aware of a perception of the architecture of teacher education that has become increasingly focused on professionalization internally monitored and externally standardized on a European scale, under the cover of the European space of higher education.Este ensayo tiene como objetivo analizar e interpretar la influencia de la Agencia de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (A3ES) en la formación del profesorado en Portugal, entendiéndola en el marco de la narrativa de la profesionalidad docente de una matriz europeísta. El núcleo del tema en cuestión es resolver la relación que esta instancia viene consolidando con la vieja escala del (euro) centralismo político de la profesionalización docente. Adoptamos una metodología de macroanálisis de contenido sistemático del cuerpo legislativo de referencia. En conclusión, somos conscientes de una percepción de la arquitectura de la formación del profesorado cada vez más centrada en una profesionalización supervisada internamente y estandarizada externamente a escala europea, bajo el disfraz del espacio europeo de educación superior.O presente ensaio tem como objetivo analisar e interpretar a influência da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) na formação de professores em Portugal, compreendendo-a no quadro da narrativa da profissionalidade docente de matriz europeísta. O cerne da problemática em questão passa por dirimir a relação que esta instância tem vindo a consolidar com a velha escala do (euro)centralismo político da profissionalização docente. Adotamos uma metodologia de macroanálise de conteúdo sistemática do corpus legislativo de referência. Concludentemente, damo-nos conta de uma perceção da arquitetura da formação docente cada vez mais focalizada numa profissionalização internamente vigiada e externamente estandardizada à escala europeia, sob a capa do espaço europeu do ensino superior.Universidade Federal de Uberlândia2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6080910.14393/REPOD-v11n1a2022-60809Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-4372238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60809/33501Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamalho, Henrique Manuel Pereira 2023-01-11T21:37:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60809Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-11T21:37:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form
Políticas de educación superior y formación docente en el ámbito ideológico de la Agencia de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (A3ES)
Políticas de educação superior e de formação de professores no vulto ideológico da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES)
title Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form
spellingShingle Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form
Ramalho, Henrique Manuel Pereira
Educação superior
Formação de professores
Vulto ideológico da A3ES
Higher education
Teacher training
Ideological figure of A3ES
Educación universitaria
Formación de profesores
Figura ideológica de la A3ES
title_short Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form
title_full Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form
title_fullStr Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form
title_full_unstemmed Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form
title_sort Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form
author Ramalho, Henrique Manuel Pereira
author_facet Ramalho, Henrique Manuel Pereira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramalho, Henrique Manuel Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação superior
Formação de professores
Vulto ideológico da A3ES
Higher education
Teacher training
Ideological figure of A3ES
Educación universitaria
Formación de profesores
Figura ideológica de la A3ES
topic Educação superior
Formação de professores
Vulto ideológico da A3ES
Higher education
Teacher training
Ideological figure of A3ES
Educación universitaria
Formación de profesores
Figura ideológica de la A3ES
description The goal of this essay is to analyze and interpret the influence of the Higher Education Assessment and Accreditation Agency (A3ES) on teacher’s training in Portugal, by analyzing it within the framework of the European professional teaching narrative. The core of the issue in question is to assay the relationship this organization has been consolidating with the old scale of the (euro)political centralism of teacher professionalization. We adopted a methodology of macroanalysis of the systematic content of the legislative corpus of reference. In conclusion, we are aware of a perception of the architecture of teacher education that has become increasingly focused on professionalization internally monitored and externally standardized on a European scale, under the cover of the European space of higher education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60809
10.14393/REPOD-v11n1a2022-60809
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60809
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n1a2022-60809
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60809/33501
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960549916672