Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60809 |
Resumo: | The goal of this essay is to analyze and interpret the influence of the Higher Education Assessment and Accreditation Agency (A3ES) on teacher’s training in Portugal, by analyzing it within the framework of the European professional teaching narrative. The core of the issue in question is to assay the relationship this organization has been consolidating with the old scale of the (euro)political centralism of teacher professionalization. We adopted a methodology of macroanalysis of the systematic content of the legislative corpus of reference. In conclusion, we are aware of a perception of the architecture of teacher education that has become increasingly focused on professionalization internally monitored and externally standardized on a European scale, under the cover of the European space of higher education. |
id |
UFU-4_a93c2505bb94d7ddea878b0046c263e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60809 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological formPolíticas de educación superior y formación docente en el ámbito ideológico de la Agencia de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (A3ES)Políticas de educação superior e de formação de professores no vulto ideológico da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) Educação superiorFormação de professoresVulto ideológico da A3ESHigher educationTeacher trainingIdeological figure of A3ESEducación universitariaFormación de profesoresFigura ideológica de la A3ESThe goal of this essay is to analyze and interpret the influence of the Higher Education Assessment and Accreditation Agency (A3ES) on teacher’s training in Portugal, by analyzing it within the framework of the European professional teaching narrative. The core of the issue in question is to assay the relationship this organization has been consolidating with the old scale of the (euro)political centralism of teacher professionalization. We adopted a methodology of macroanalysis of the systematic content of the legislative corpus of reference. In conclusion, we are aware of a perception of the architecture of teacher education that has become increasingly focused on professionalization internally monitored and externally standardized on a European scale, under the cover of the European space of higher education.Este ensayo tiene como objetivo analizar e interpretar la influencia de la Agencia de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (A3ES) en la formación del profesorado en Portugal, entendiéndola en el marco de la narrativa de la profesionalidad docente de una matriz europeísta. El núcleo del tema en cuestión es resolver la relación que esta instancia viene consolidando con la vieja escala del (euro) centralismo político de la profesionalización docente. Adoptamos una metodología de macroanálisis de contenido sistemático del cuerpo legislativo de referencia. En conclusión, somos conscientes de una percepción de la arquitectura de la formación del profesorado cada vez más centrada en una profesionalización supervisada internamente y estandarizada externamente a escala europea, bajo el disfraz del espacio europeo de educación superior.O presente ensaio tem como objetivo analisar e interpretar a influência da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) na formação de professores em Portugal, compreendendo-a no quadro da narrativa da profissionalidade docente de matriz europeísta. O cerne da problemática em questão passa por dirimir a relação que esta instância tem vindo a consolidar com a velha escala do (euro)centralismo político da profissionalização docente. Adotamos uma metodologia de macroanálise de conteúdo sistemática do corpus legislativo de referência. Concludentemente, damo-nos conta de uma perceção da arquitetura da formação docente cada vez mais focalizada numa profissionalização internamente vigiada e externamente estandardizada à escala europeia, sob a capa do espaço europeu do ensino superior.Universidade Federal de Uberlândia2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6080910.14393/REPOD-v11n1a2022-60809Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-4372238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60809/33501Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamalho, Henrique Manuel Pereira 2023-01-11T21:37:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60809Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-11T21:37:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form Políticas de educación superior y formación docente en el ámbito ideológico de la Agencia de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (A3ES) Políticas de educação superior e de formação de professores no vulto ideológico da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) |
title |
Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form |
spellingShingle |
Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form Ramalho, Henrique Manuel Pereira Educação superior Formação de professores Vulto ideológico da A3ES Higher education Teacher training Ideological figure of A3ES Educación universitaria Formación de profesores Figura ideológica de la A3ES |
title_short |
Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form |
title_full |
Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form |
title_fullStr |
Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form |
title_full_unstemmed |
Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form |
title_sort |
Higher education and teacher training policies in the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) ideological form |
author |
Ramalho, Henrique Manuel Pereira |
author_facet |
Ramalho, Henrique Manuel Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramalho, Henrique Manuel Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação superior Formação de professores Vulto ideológico da A3ES Higher education Teacher training Ideological figure of A3ES Educación universitaria Formación de profesores Figura ideológica de la A3ES |
topic |
Educação superior Formação de professores Vulto ideológico da A3ES Higher education Teacher training Ideological figure of A3ES Educación universitaria Formación de profesores Figura ideológica de la A3ES |
description |
The goal of this essay is to analyze and interpret the influence of the Higher Education Assessment and Accreditation Agency (A3ES) on teacher’s training in Portugal, by analyzing it within the framework of the European professional teaching narrative. The core of the issue in question is to assay the relationship this organization has been consolidating with the old scale of the (euro)political centralism of teacher professionalization. We adopted a methodology of macroanalysis of the systematic content of the legislative corpus of reference. In conclusion, we are aware of a perception of the architecture of teacher education that has become increasingly focused on professionalization internally monitored and externally standardized on a European scale, under the cover of the European space of higher education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60809 10.14393/REPOD-v11n1a2022-60809 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60809 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n1a2022-60809 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60809/33501 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 421-437 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960549916672 |