Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nez, Egeslaine
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Morosini , Marilia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66078
Resumo: In recent decades, there has been an investigative effort on Higher Education, the production of knowledge and internationalization. This study aims to characterize the leaders of research groups, in one of the states of the Brazilian Midwest region, in two public institutions. Through a bibliographic and documental survey, the area of education was analyzed, drawing attention to the impacts of its formation and performance in the development of these institutions. The considerations indicate that the transition from a concept of internationalization, such as face-to-face mobility to virtual mobility, must be consolidated in the post-pandemic period. Internationalization at home relates to both the formal and informal curriculum and aims to develop intercultural knowledge.
id UFU-4_b02750be3ff8635691a8c43d7c96ceef
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66078
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networksInternacionalización en casa en la región del medio oeste brasileño: el desempeño de los grupos y redes de investigación Internacionalização em casa na região centro-oeste brasileira: a atuação dos grupos e redes de pesquisaEducação SuperiorInternacionalização em casaGrupos e redes de pesquisaImpactosHigh educationInternationalization at homeResearch groups and networksImpactsEducación universitariaInternacionalización en casaGrupos y redes de investigaciónImpactosIn recent decades, there has been an investigative effort on Higher Education, the production of knowledge and internationalization. This study aims to characterize the leaders of research groups, in one of the states of the Brazilian Midwest region, in two public institutions. Through a bibliographic and documental survey, the area of education was analyzed, drawing attention to the impacts of its formation and performance in the development of these institutions. The considerations indicate that the transition from a concept of internationalization, such as face-to-face mobility to virtual mobility, must be consolidated in the post-pandemic period. Internationalization at home relates to both the formal and informal curriculum and aims to develop intercultural knowledge.En las últimas décadas se ha producido un esfuerzo investigativo sobre la Educación Superior, la producción de conocimiento y la internacionalización. El objetivo de este artículo fue caracterizar a los líderes de grupos de investigación, en uno de los estados de la región del Medio Oeste brasileño, en dos instituciones públicas. A través de un levantamiento bibliográfico y documental, se analizó el área de Educación, llamando la atención sobre los impactos de su formación y actuación en el desarrollo de estas instituciones. Las consideraciones indican que la transición de un concepto de internacionalización, como la movilidad presencial a la movilidad virtual, debe consolidarse en el período pospandemia. La internacionalización en el hogar se relaciona con el currículo formal e informal y tiene como objetivo desarrollar el conocimiento intercultural.Nas últimas décadas, observou-se um esforço investigativo sobre a Educação Superior, a produção do conhecimento e a internacionalização. Esse estudo tem como objetivo caracterizar os líderes de grupos de pesquisa, num dos estados da região centro-oeste brasileira, em duas instituições públicas. Por meio de levantamento bibliográfico e documental, analisou-se a área da educação, chamando a atenção para os impactos de sua formação e atuação no desenvolvimento dessas instituições. As considerações indicam que a transição de um conceito de internacionalização, como mobilidade presencial para a mobilidade virtual, deve se consolidar no período pós-pandêmico. A internacionalização em casa se relaciona tanto com o currículo formal quanto ao informal e visa desenvolver conhecimentos interculturais. Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6607810.14393/REPOD-v12n1a2023-66078Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-4202238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66078/35146Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNez, EgeslaineMorosini , Marilia2023-01-27T15:46:11Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66078Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-27T15:46:11Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks
Internacionalización en casa en la región del medio oeste brasileño: el desempeño de los grupos y redes de investigación
Internacionalização em casa na região centro-oeste brasileira: a atuação dos grupos e redes de pesquisa
title Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks
spellingShingle Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks
Nez, Egeslaine
Educação Superior
Internacionalização em casa
Grupos e redes de pesquisa
Impactos
High education
Internationalization at home
Research groups and networks
Impacts
Educación universitaria
Internacionalización en casa
Grupos y redes de investigación
Impactos
title_short Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks
title_full Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks
title_fullStr Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks
title_full_unstemmed Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks
title_sort Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks
author Nez, Egeslaine
author_facet Nez, Egeslaine
Morosini , Marilia
author_role author
author2 Morosini , Marilia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nez, Egeslaine
Morosini , Marilia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior
Internacionalização em casa
Grupos e redes de pesquisa
Impactos
High education
Internationalization at home
Research groups and networks
Impacts
Educación universitaria
Internacionalización en casa
Grupos y redes de investigación
Impactos
topic Educação Superior
Internacionalização em casa
Grupos e redes de pesquisa
Impactos
High education
Internationalization at home
Research groups and networks
Impacts
Educación universitaria
Internacionalización en casa
Grupos y redes de investigación
Impactos
description In recent decades, there has been an investigative effort on Higher Education, the production of knowledge and internationalization. This study aims to characterize the leaders of research groups, in one of the states of the Brazilian Midwest region, in two public institutions. Through a bibliographic and documental survey, the area of education was analyzed, drawing attention to the impacts of its formation and performance in the development of these institutions. The considerations indicate that the transition from a concept of internationalization, such as face-to-face mobility to virtual mobility, must be consolidated in the post-pandemic period. Internationalization at home relates to both the formal and informal curriculum and aims to develop intercultural knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66078
10.14393/REPOD-v12n1a2023-66078
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66078
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-66078
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66078/35146
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960779554816