Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66078 |
Resumo: | In recent decades, there has been an investigative effort on Higher Education, the production of knowledge and internationalization. This study aims to characterize the leaders of research groups, in one of the states of the Brazilian Midwest region, in two public institutions. Through a bibliographic and documental survey, the area of education was analyzed, drawing attention to the impacts of its formation and performance in the development of these institutions. The considerations indicate that the transition from a concept of internationalization, such as face-to-face mobility to virtual mobility, must be consolidated in the post-pandemic period. Internationalization at home relates to both the formal and informal curriculum and aims to develop intercultural knowledge. |
id |
UFU-4_b02750be3ff8635691a8c43d7c96ceef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66078 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networksInternacionalización en casa en la región del medio oeste brasileño: el desempeño de los grupos y redes de investigación Internacionalização em casa na região centro-oeste brasileira: a atuação dos grupos e redes de pesquisaEducação SuperiorInternacionalização em casaGrupos e redes de pesquisaImpactosHigh educationInternationalization at homeResearch groups and networksImpactsEducación universitariaInternacionalización en casaGrupos y redes de investigaciónImpactosIn recent decades, there has been an investigative effort on Higher Education, the production of knowledge and internationalization. This study aims to characterize the leaders of research groups, in one of the states of the Brazilian Midwest region, in two public institutions. Through a bibliographic and documental survey, the area of education was analyzed, drawing attention to the impacts of its formation and performance in the development of these institutions. The considerations indicate that the transition from a concept of internationalization, such as face-to-face mobility to virtual mobility, must be consolidated in the post-pandemic period. Internationalization at home relates to both the formal and informal curriculum and aims to develop intercultural knowledge.En las últimas décadas se ha producido un esfuerzo investigativo sobre la Educación Superior, la producción de conocimiento y la internacionalización. El objetivo de este artículo fue caracterizar a los líderes de grupos de investigación, en uno de los estados de la región del Medio Oeste brasileño, en dos instituciones públicas. A través de un levantamiento bibliográfico y documental, se analizó el área de Educación, llamando la atención sobre los impactos de su formación y actuación en el desarrollo de estas instituciones. Las consideraciones indican que la transición de un concepto de internacionalización, como la movilidad presencial a la movilidad virtual, debe consolidarse en el período pospandemia. La internacionalización en el hogar se relaciona con el currículo formal e informal y tiene como objetivo desarrollar el conocimiento intercultural.Nas últimas décadas, observou-se um esforço investigativo sobre a Educação Superior, a produção do conhecimento e a internacionalização. Esse estudo tem como objetivo caracterizar os líderes de grupos de pesquisa, num dos estados da região centro-oeste brasileira, em duas instituições públicas. Por meio de levantamento bibliográfico e documental, analisou-se a área da educação, chamando a atenção para os impactos de sua formação e atuação no desenvolvimento dessas instituições. As considerações indicam que a transição de um conceito de internacionalização, como mobilidade presencial para a mobilidade virtual, deve se consolidar no período pós-pandêmico. A internacionalização em casa se relaciona tanto com o currículo formal quanto ao informal e visa desenvolver conhecimentos interculturais. Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6607810.14393/REPOD-v12n1a2023-66078Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-4202238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66078/35146Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNez, EgeslaineMorosini , Marilia2023-01-27T15:46:11Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66078Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-27T15:46:11Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks Internacionalización en casa en la región del medio oeste brasileño: el desempeño de los grupos y redes de investigación Internacionalização em casa na região centro-oeste brasileira: a atuação dos grupos e redes de pesquisa |
title |
Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks |
spellingShingle |
Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks Nez, Egeslaine Educação Superior Internacionalização em casa Grupos e redes de pesquisa Impactos High education Internationalization at home Research groups and networks Impacts Educación universitaria Internacionalización en casa Grupos y redes de investigación Impactos |
title_short |
Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks |
title_full |
Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks |
title_fullStr |
Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks |
title_full_unstemmed |
Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks |
title_sort |
Internationalization at home in the brazilian midwest region: the performance of research groups and networks |
author |
Nez, Egeslaine |
author_facet |
Nez, Egeslaine Morosini , Marilia |
author_role |
author |
author2 |
Morosini , Marilia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nez, Egeslaine Morosini , Marilia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Superior Internacionalização em casa Grupos e redes de pesquisa Impactos High education Internationalization at home Research groups and networks Impacts Educación universitaria Internacionalización en casa Grupos y redes de investigación Impactos |
topic |
Educação Superior Internacionalização em casa Grupos e redes de pesquisa Impactos High education Internationalization at home Research groups and networks Impacts Educación universitaria Internacionalización en casa Grupos y redes de investigación Impactos |
description |
In recent decades, there has been an investigative effort on Higher Education, the production of knowledge and internationalization. This study aims to characterize the leaders of research groups, in one of the states of the Brazilian Midwest region, in two public institutions. Through a bibliographic and documental survey, the area of education was analyzed, drawing attention to the impacts of its formation and performance in the development of these institutions. The considerations indicate that the transition from a concept of internationalization, such as face-to-face mobility to virtual mobility, must be consolidated in the post-pandemic period. Internationalization at home relates to both the formal and informal curriculum and aims to develop intercultural knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66078 10.14393/REPOD-v12n1a2023-66078 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66078 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n1a2023-66078 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66078/35146 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 403-420 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960779554816 |