The democratization of management within a municipal public school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Raimundo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Queiroz, Luiz Miguel Galvão, Maia , Anderson Madson Oliveira, Queiroz, Rafael da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66898
Resumo: This paper discusses democratic management in daily school life. Among its research questions: does the construction of the democratization of school management favour the transformation of the social reality? The study is intended to analyze the process of democratization of public-school management. The methodology is based on the perspective of historical and dialectical materialism, through which it is possible to describe and analyze the concrete reality of educational phenomena. Questionnaires have been used and applied to pedagogical coordinators, a school principal, and a teachers’ representative in the School Board of a municipal public institution. Results show that the process of democratization of school management, which has been observed in school, is insufficient to promote the strengthening of the community for the construction of a school that identifies itself with the interests of the popular classes.
id UFU-4_b50476dbc5e0f9efe292382d78202357
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66898
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The democratization of management within a municipal public schoolLa democratización de la gestión dentro de una escuela pública municipalA democratização da gestão por dentro de uma escola pública municipal Educação públicaGestão escolarDemocratização da escola públicaGestão DemocráticaPublic educationSchool managementDemocratization of public schoolsGestão democráticaEducación públicaGestión escolarDemocratización de la escuela públicaGestão democráticaGestão democráticaThis paper discusses democratic management in daily school life. Among its research questions: does the construction of the democratization of school management favour the transformation of the social reality? The study is intended to analyze the process of democratization of public-school management. The methodology is based on the perspective of historical and dialectical materialism, through which it is possible to describe and analyze the concrete reality of educational phenomena. Questionnaires have been used and applied to pedagogical coordinators, a school principal, and a teachers’ representative in the School Board of a municipal public institution. Results show that the process of democratization of school management, which has been observed in school, is insufficient to promote the strengthening of the community for the construction of a school that identifies itself with the interests of the popular classes.Este artículo aborda la gestión democrática en el cotidiano escolar. El problema de investigación fue: ¿la construcción de la democratización de la gestión de la escuela favorece la transformación de la realidad social? El estudio tuvo como objetivo analizar el proceso de democratización de la gestión escolar pública. La metodología se basó en la perspectiva del materialismo histórico y dialéctico, en el que es posible describir y analizar la realidad concreta de los fenómenos educacionales. Se utilizaron cuestionarios, los cuales fueron aplicados a la coordinación pedagógica, al gestor escolar y al representante de docentes en el Consejo Escolar de una escuela pública municipal. Los resultados mostraron que el proceso de democratización de la gestión en la escuela observada es insuficiente para promover el fortalecimiento de la comunidad para la construcción de una escuela identificada con los intereses de las clases populares.Esse artigo discute sobre a gestão democrática no cotidiano escolar. O problema da investigação foi: a construção da democratização da gestão da escola favorece a transformação da realidade social? O estudo objetivou analisar o processo de democratização da gestão escolar pública. A metodologia ancorou-se na perspectiva do materialismo histórico e dialético, no qual, é possível descrever e analisar a realidade concreta dos fenômenos educacionais. Fez-se uso de questionários, os quais foram aplicados à coordenação pedagógica, gestor escolar, e representante de docentes no Conselho Escolar de uma escola pública municipal. Os resultados mostraram que o processo de democratização da gestão na escola observada é insuficiente para promover o fortalecimento da comunidade para a construção de uma escola identificada com os interesses das classes populares.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6689810.14393/REPOD-v12n1a2023-66898Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-5132238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66898/35151Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, RaimundoQueiroz, Luiz Miguel GalvãoMaia , Anderson Madson OliveiraQueiroz, Rafael da Silva2023-01-27T16:08:00Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66898Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-27T16:08Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The democratization of management within a municipal public school
La democratización de la gestión dentro de una escuela pública municipal
A democratização da gestão por dentro de uma escola pública municipal
title The democratization of management within a municipal public school
spellingShingle The democratization of management within a municipal public school
Sousa, Raimundo
Educação pública
Gestão escolar
Democratização da escola pública
Gestão Democrática
Public education
School management
Democratization of public schools
Gestão democrática
Educación pública
Gestión escolar
Democratización de la escuela pública
Gestão democrática
Gestão democrática
title_short The democratization of management within a municipal public school
title_full The democratization of management within a municipal public school
title_fullStr The democratization of management within a municipal public school
title_full_unstemmed The democratization of management within a municipal public school
title_sort The democratization of management within a municipal public school
author Sousa, Raimundo
author_facet Sousa, Raimundo
Queiroz, Luiz Miguel Galvão
Maia , Anderson Madson Oliveira
Queiroz, Rafael da Silva
author_role author
author2 Queiroz, Luiz Miguel Galvão
Maia , Anderson Madson Oliveira
Queiroz, Rafael da Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Raimundo
Queiroz, Luiz Miguel Galvão
Maia , Anderson Madson Oliveira
Queiroz, Rafael da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação pública
Gestão escolar
Democratização da escola pública
Gestão Democrática
Public education
School management
Democratization of public schools
Gestão democrática
Educación pública
Gestión escolar
Democratización de la escuela pública
Gestão democrática
Gestão democrática
topic Educação pública
Gestão escolar
Democratização da escola pública
Gestão Democrática
Public education
School management
Democratization of public schools
Gestão democrática
Educación pública
Gestión escolar
Democratización de la escuela pública
Gestão democrática
Gestão democrática
description This paper discusses democratic management in daily school life. Among its research questions: does the construction of the democratization of school management favour the transformation of the social reality? The study is intended to analyze the process of democratization of public-school management. The methodology is based on the perspective of historical and dialectical materialism, through which it is possible to describe and analyze the concrete reality of educational phenomena. Questionnaires have been used and applied to pedagogical coordinators, a school principal, and a teachers’ representative in the School Board of a municipal public institution. Results show that the process of democratization of school management, which has been observed in school, is insufficient to promote the strengthening of the community for the construction of a school that identifies itself with the interests of the popular classes.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66898
10.14393/REPOD-v12n1a2023-66898
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66898
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-66898
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66898/35151
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961559695360