The democratization of management within a municipal public school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66898 |
Resumo: | This paper discusses democratic management in daily school life. Among its research questions: does the construction of the democratization of school management favour the transformation of the social reality? The study is intended to analyze the process of democratization of public-school management. The methodology is based on the perspective of historical and dialectical materialism, through which it is possible to describe and analyze the concrete reality of educational phenomena. Questionnaires have been used and applied to pedagogical coordinators, a school principal, and a teachers’ representative in the School Board of a municipal public institution. Results show that the process of democratization of school management, which has been observed in school, is insufficient to promote the strengthening of the community for the construction of a school that identifies itself with the interests of the popular classes. |
id |
UFU-4_b50476dbc5e0f9efe292382d78202357 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66898 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The democratization of management within a municipal public schoolLa democratización de la gestión dentro de una escuela pública municipalA democratização da gestão por dentro de uma escola pública municipal Educação públicaGestão escolarDemocratização da escola públicaGestão DemocráticaPublic educationSchool managementDemocratization of public schoolsGestão democráticaEducación públicaGestión escolarDemocratización de la escuela públicaGestão democráticaGestão democráticaThis paper discusses democratic management in daily school life. Among its research questions: does the construction of the democratization of school management favour the transformation of the social reality? The study is intended to analyze the process of democratization of public-school management. The methodology is based on the perspective of historical and dialectical materialism, through which it is possible to describe and analyze the concrete reality of educational phenomena. Questionnaires have been used and applied to pedagogical coordinators, a school principal, and a teachers’ representative in the School Board of a municipal public institution. Results show that the process of democratization of school management, which has been observed in school, is insufficient to promote the strengthening of the community for the construction of a school that identifies itself with the interests of the popular classes.Este artículo aborda la gestión democrática en el cotidiano escolar. El problema de investigación fue: ¿la construcción de la democratización de la gestión de la escuela favorece la transformación de la realidad social? El estudio tuvo como objetivo analizar el proceso de democratización de la gestión escolar pública. La metodología se basó en la perspectiva del materialismo histórico y dialéctico, en el que es posible describir y analizar la realidad concreta de los fenómenos educacionales. Se utilizaron cuestionarios, los cuales fueron aplicados a la coordinación pedagógica, al gestor escolar y al representante de docentes en el Consejo Escolar de una escuela pública municipal. Los resultados mostraron que el proceso de democratización de la gestión en la escuela observada es insuficiente para promover el fortalecimiento de la comunidad para la construcción de una escuela identificada con los intereses de las clases populares.Esse artigo discute sobre a gestão democrática no cotidiano escolar. O problema da investigação foi: a construção da democratização da gestão da escola favorece a transformação da realidade social? O estudo objetivou analisar o processo de democratização da gestão escolar pública. A metodologia ancorou-se na perspectiva do materialismo histórico e dialético, no qual, é possível descrever e analisar a realidade concreta dos fenômenos educacionais. Fez-se uso de questionários, os quais foram aplicados à coordenação pedagógica, gestor escolar, e representante de docentes no Conselho Escolar de uma escola pública municipal. Os resultados mostraram que o processo de democratização da gestão na escola observada é insuficiente para promover o fortalecimento da comunidade para a construção de uma escola identificada com os interesses das classes populares.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6689810.14393/REPOD-v12n1a2023-66898Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-5132238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66898/35151Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, RaimundoQueiroz, Luiz Miguel GalvãoMaia , Anderson Madson OliveiraQueiroz, Rafael da Silva2023-01-27T16:08:00Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66898Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-27T16:08Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The democratization of management within a municipal public school La democratización de la gestión dentro de una escuela pública municipal A democratização da gestão por dentro de uma escola pública municipal |
title |
The democratization of management within a municipal public school |
spellingShingle |
The democratization of management within a municipal public school Sousa, Raimundo Educação pública Gestão escolar Democratização da escola pública Gestão Democrática Public education School management Democratization of public schools Gestão democrática Educación pública Gestión escolar Democratización de la escuela pública Gestão democrática Gestão democrática |
title_short |
The democratization of management within a municipal public school |
title_full |
The democratization of management within a municipal public school |
title_fullStr |
The democratization of management within a municipal public school |
title_full_unstemmed |
The democratization of management within a municipal public school |
title_sort |
The democratization of management within a municipal public school |
author |
Sousa, Raimundo |
author_facet |
Sousa, Raimundo Queiroz, Luiz Miguel Galvão Maia , Anderson Madson Oliveira Queiroz, Rafael da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Queiroz, Luiz Miguel Galvão Maia , Anderson Madson Oliveira Queiroz, Rafael da Silva |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Raimundo Queiroz, Luiz Miguel Galvão Maia , Anderson Madson Oliveira Queiroz, Rafael da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação pública Gestão escolar Democratização da escola pública Gestão Democrática Public education School management Democratization of public schools Gestão democrática Educación pública Gestión escolar Democratización de la escuela pública Gestão democrática Gestão democrática |
topic |
Educação pública Gestão escolar Democratização da escola pública Gestão Democrática Public education School management Democratization of public schools Gestão democrática Educación pública Gestión escolar Democratización de la escuela pública Gestão democrática Gestão democrática |
description |
This paper discusses democratic management in daily school life. Among its research questions: does the construction of the democratization of school management favour the transformation of the social reality? The study is intended to analyze the process of democratization of public-school management. The methodology is based on the perspective of historical and dialectical materialism, through which it is possible to describe and analyze the concrete reality of educational phenomena. Questionnaires have been used and applied to pedagogical coordinators, a school principal, and a teachers’ representative in the School Board of a municipal public institution. Results show that the process of democratization of school management, which has been observed in school, is insufficient to promote the strengthening of the community for the construction of a school that identifies itself with the interests of the popular classes. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66898 10.14393/REPOD-v12n1a2023-66898 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66898 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n1a2023-66898 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66898/35151 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 496-513 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961559695360 |