Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adrião, Theresa Maria de Freitas
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Arruda, Cristiane Santana de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64419
Resumo: This article aims to present data on the mapping of Private Teaching Systems - SPE, by municipal networks in the state of Mato Grosso, Brazil, for the years 2015-2019. It dialogues with previous research on the theme, mainly in Adrião et al (2009), as it helps to understand the characterization of this type of incidence. It is assumed the reflections of (ADRIÃO, 2018), that the adoption of SPEs is a form of privatization of the curriculum. The information derives from exploratory research carried out on government websites in the set of municipalities in Mato Grosso. It is identified that, in the period, 14.18% of these municipalities acquired SPE for basic education in Mato Grosso, with the predominance of Grupo Positivo of the Brazil, and with greater concentration in the intermediate region of Sinop.
id UFU-4_d88262abee1c4cb4d406a14c63a1c9c4
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64419
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019)Mapeo de los Sistemas Privados de Enseñanza-SPE en los municipios de Mato Grosso, (2015-2019)Mapeamento de Sistemas Privados de Ensino-SPE em municípios mato-grossenses,2015-2019Sistema Privado de EnsinoMunicípiosMato GrossoPrivatização CurrículoPrivate Teaching SystemCountiesMato GrossoPrivatizationCurriculumSistema Privado de EnseãnzaCondadosMato GrossoPrivatizaciónCurriculunThis article aims to present data on the mapping of Private Teaching Systems - SPE, by municipal networks in the state of Mato Grosso, Brazil, for the years 2015-2019. It dialogues with previous research on the theme, mainly in Adrião et al (2009), as it helps to understand the characterization of this type of incidence. It is assumed the reflections of (ADRIÃO, 2018), that the adoption of SPEs is a form of privatization of the curriculum. The information derives from exploratory research carried out on government websites in the set of municipalities in Mato Grosso. It is identified that, in the period, 14.18% of these municipalities acquired SPE for basic education in Mato Grosso, with the predominance of Grupo Positivo of the Brazil, and with greater concentration in the intermediate region of Sinop.Este artículo tiene como objetivo presentar datos sobre el mapeo de los Sistemas Privados de Enseñanza - SPE, por redes municipales en el estado de Mato Grosso, Brasil, para los años 2015-2019. Dialoga con investigaciones anteriores sobre el tema, principalmente en Adrião et al (2009), ya que ayuda a comprender la caracterización de este tipo de incidencia. Se asume las reflexiones de (ADRIÃO, 2018), que la adopción de SPE es una forma de privatización del currículo. La información proviene de una investigación exploratoria realizada en sitios web gubernamentales en el conjunto de municipios de Mato Grosso. Se identifica que, en el período, 14,18% de esos municipios adquirieron SPE para la educación básica en Mato Grosso, con predominio del Grupo Positivo de Brasil, y con mayor concentración en la región intermedia de Sinop.Este artigo analisa dados relacionados ao mapeamento sobre a adoção de Sistemas Privados de Ensino - SPE do estado de Mato Grosso, para os anos de 2015-2019. Dialoga com pesquisas anteriores sobre o tema, principalmente Adrião et al (2009).  Tem-se como pressuposto as reflexões de (ADRIÃO, 2018), de que a adoção de SPEs é uma forma de privatização do currículo. As informações derivam de pesquisa exploratória realizada em sites governamentais do conjunto dos municípios mato-grossenses. Identifica-se que, no período, 14,18% desses municípios adquiriam SPE para a educação básica em Mato Grosso, com a predominância do Grupo Positivo Ltda e com maior concentração na região intermediária de Sinop.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6441910.14393/REPOD-v11n2a2022-64419Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-5752238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64419/33696Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAdrião, Theresa Maria de FreitasArruda, Cristiane Santana de2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64419Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019)
Mapeo de los Sistemas Privados de Enseñanza-SPE en los municipios de Mato Grosso, (2015-2019)
Mapeamento de Sistemas Privados de Ensino-SPE em municípios mato-grossenses,2015-2019
title Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019)
spellingShingle Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019)
Adrião, Theresa Maria de Freitas
Sistema Privado de Ensino
Municípios
Mato Grosso
Privatização Currículo
Private Teaching System
Counties
Mato Grosso
Privatization
Curriculum
Sistema Privado de Enseãnza
Condados
Mato Grosso
Privatización
Curriculun
title_short Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019)
title_full Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019)
title_fullStr Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019)
title_full_unstemmed Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019)
title_sort Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019)
author Adrião, Theresa Maria de Freitas
author_facet Adrião, Theresa Maria de Freitas
Arruda, Cristiane Santana de
author_role author
author2 Arruda, Cristiane Santana de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Adrião, Theresa Maria de Freitas
Arruda, Cristiane Santana de
dc.subject.por.fl_str_mv Sistema Privado de Ensino
Municípios
Mato Grosso
Privatização Currículo
Private Teaching System
Counties
Mato Grosso
Privatization
Curriculum
Sistema Privado de Enseãnza
Condados
Mato Grosso
Privatización
Curriculun
topic Sistema Privado de Ensino
Municípios
Mato Grosso
Privatização Currículo
Private Teaching System
Counties
Mato Grosso
Privatization
Curriculum
Sistema Privado de Enseãnza
Condados
Mato Grosso
Privatización
Curriculun
description This article aims to present data on the mapping of Private Teaching Systems - SPE, by municipal networks in the state of Mato Grosso, Brazil, for the years 2015-2019. It dialogues with previous research on the theme, mainly in Adrião et al (2009), as it helps to understand the characterization of this type of incidence. It is assumed the reflections of (ADRIÃO, 2018), that the adoption of SPEs is a form of privatization of the curriculum. The information derives from exploratory research carried out on government websites in the set of municipalities in Mato Grosso. It is identified that, in the period, 14.18% of these municipalities acquired SPE for basic education in Mato Grosso, with the predominance of Grupo Positivo of the Brazil, and with greater concentration in the intermediate region of Sinop.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64419
10.14393/REPOD-v11n2a2022-64419
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64419
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n2a2022-64419
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64419/33696
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960668405760