Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64419 |
Resumo: | This article aims to present data on the mapping of Private Teaching Systems - SPE, by municipal networks in the state of Mato Grosso, Brazil, for the years 2015-2019. It dialogues with previous research on the theme, mainly in Adrião et al (2009), as it helps to understand the characterization of this type of incidence. It is assumed the reflections of (ADRIÃO, 2018), that the adoption of SPEs is a form of privatization of the curriculum. The information derives from exploratory research carried out on government websites in the set of municipalities in Mato Grosso. It is identified that, in the period, 14.18% of these municipalities acquired SPE for basic education in Mato Grosso, with the predominance of Grupo Positivo of the Brazil, and with greater concentration in the intermediate region of Sinop. |
id |
UFU-4_d88262abee1c4cb4d406a14c63a1c9c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64419 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019)Mapeo de los Sistemas Privados de Enseñanza-SPE en los municipios de Mato Grosso, (2015-2019)Mapeamento de Sistemas Privados de Ensino-SPE em municípios mato-grossenses,2015-2019Sistema Privado de EnsinoMunicípiosMato GrossoPrivatização CurrículoPrivate Teaching SystemCountiesMato GrossoPrivatizationCurriculumSistema Privado de EnseãnzaCondadosMato GrossoPrivatizaciónCurriculunThis article aims to present data on the mapping of Private Teaching Systems - SPE, by municipal networks in the state of Mato Grosso, Brazil, for the years 2015-2019. It dialogues with previous research on the theme, mainly in Adrião et al (2009), as it helps to understand the characterization of this type of incidence. It is assumed the reflections of (ADRIÃO, 2018), that the adoption of SPEs is a form of privatization of the curriculum. The information derives from exploratory research carried out on government websites in the set of municipalities in Mato Grosso. It is identified that, in the period, 14.18% of these municipalities acquired SPE for basic education in Mato Grosso, with the predominance of Grupo Positivo of the Brazil, and with greater concentration in the intermediate region of Sinop.Este artículo tiene como objetivo presentar datos sobre el mapeo de los Sistemas Privados de Enseñanza - SPE, por redes municipales en el estado de Mato Grosso, Brasil, para los años 2015-2019. Dialoga con investigaciones anteriores sobre el tema, principalmente en Adrião et al (2009), ya que ayuda a comprender la caracterización de este tipo de incidencia. Se asume las reflexiones de (ADRIÃO, 2018), que la adopción de SPE es una forma de privatización del currículo. La información proviene de una investigación exploratoria realizada en sitios web gubernamentales en el conjunto de municipios de Mato Grosso. Se identifica que, en el período, 14,18% de esos municipios adquirieron SPE para la educación básica en Mato Grosso, con predominio del Grupo Positivo de Brasil, y con mayor concentración en la región intermedia de Sinop.Este artigo analisa dados relacionados ao mapeamento sobre a adoção de Sistemas Privados de Ensino - SPE do estado de Mato Grosso, para os anos de 2015-2019. Dialoga com pesquisas anteriores sobre o tema, principalmente Adrião et al (2009). Tem-se como pressuposto as reflexões de (ADRIÃO, 2018), de que a adoção de SPEs é uma forma de privatização do currículo. As informações derivam de pesquisa exploratória realizada em sites governamentais do conjunto dos municípios mato-grossenses. Identifica-se que, no período, 14,18% desses municípios adquiriam SPE para a educação básica em Mato Grosso, com a predominância do Grupo Positivo Ltda e com maior concentração na região intermediária de Sinop.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6441910.14393/REPOD-v11n2a2022-64419Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-5752238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64419/33696Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAdrião, Theresa Maria de FreitasArruda, Cristiane Santana de2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64419Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019) Mapeo de los Sistemas Privados de Enseñanza-SPE en los municipios de Mato Grosso, (2015-2019) Mapeamento de Sistemas Privados de Ensino-SPE em municípios mato-grossenses,2015-2019 |
title |
Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019) |
spellingShingle |
Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019) Adrião, Theresa Maria de Freitas Sistema Privado de Ensino Municípios Mato Grosso Privatização Currículo Private Teaching System Counties Mato Grosso Privatization Curriculum Sistema Privado de Enseãnza Condados Mato Grosso Privatización Curriculun |
title_short |
Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019) |
title_full |
Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019) |
title_fullStr |
Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019) |
title_full_unstemmed |
Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019) |
title_sort |
Mapping of Private Teaching Systems-SPE in Mato Grosso municipalities, (2015-2019) |
author |
Adrião, Theresa Maria de Freitas |
author_facet |
Adrião, Theresa Maria de Freitas Arruda, Cristiane Santana de |
author_role |
author |
author2 |
Arruda, Cristiane Santana de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Adrião, Theresa Maria de Freitas Arruda, Cristiane Santana de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sistema Privado de Ensino Municípios Mato Grosso Privatização Currículo Private Teaching System Counties Mato Grosso Privatization Curriculum Sistema Privado de Enseãnza Condados Mato Grosso Privatización Curriculun |
topic |
Sistema Privado de Ensino Municípios Mato Grosso Privatização Currículo Private Teaching System Counties Mato Grosso Privatization Curriculum Sistema Privado de Enseãnza Condados Mato Grosso Privatización Curriculun |
description |
This article aims to present data on the mapping of Private Teaching Systems - SPE, by municipal networks in the state of Mato Grosso, Brazil, for the years 2015-2019. It dialogues with previous research on the theme, mainly in Adrião et al (2009), as it helps to understand the characterization of this type of incidence. It is assumed the reflections of (ADRIÃO, 2018), that the adoption of SPEs is a form of privatization of the curriculum. The information derives from exploratory research carried out on government websites in the set of municipalities in Mato Grosso. It is identified that, in the period, 14.18% of these municipalities acquired SPE for basic education in Mato Grosso, with the predominance of Grupo Positivo of the Brazil, and with greater concentration in the intermediate region of Sinop. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64419 10.14393/REPOD-v11n2a2022-64419 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64419 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n2a2022-64419 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64419/33696 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 557-575 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960668405760 |