Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Firmino, Janaina Karla Pereira da Silva Rodrigues
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carvalho, Eloane Aparecida Rodrigues, Borges, Maria Célia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64738
Resumo: This article aims to critically analyze literacy at the right age presented in the PNAIC [National Pact for Literacy at the Right Age]. To this end, the methodology is based on bibliographic research with a qualitative approach that contributes to the discussion of dichotomies from the perspectives of literacy, innovation and PNAIC. In summary, despite this pact being presented as an innovation proposal that tends to provide quality education, in fact, we infer that in a way it reinforced social inequalities in the educational field when, above all, it distances the spaces-time from the process of literacy-literacy in in relation to the diverse and plural Brazilian realities.
id UFU-4_d9affb50d9fa65362c44828dadbba0a2
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64738
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian educationLa alfabetización en la 'Edad Justa' aquí está la cuestión: perspectivas sobre el PNAIC en el contexto de la educación brasileñaLetramento na ‘Idade Certa’ eis a questão: olhares sobre o PNAIC no contexto da educação brasileiraLetramentoInovaçãoPNAICLiteracyInnovationPNAICAlfabetizaciónInnovaciónPNAICThis article aims to critically analyze literacy at the right age presented in the PNAIC [National Pact for Literacy at the Right Age]. To this end, the methodology is based on bibliographic research with a qualitative approach that contributes to the discussion of dichotomies from the perspectives of literacy, innovation and PNAIC. In summary, despite this pact being presented as an innovation proposal that tends to provide quality education, in fact, we infer that in a way it reinforced social inequalities in the educational field when, above all, it distances the spaces-time from the process of literacy-literacy in in relation to the diverse and plural Brazilian realities.Este artículo tiene como objetivo analizar críticamente la alfabetización en la edad adecuada presentada en el PNAIC [Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad Correcta]. Para ello, la metodología se basa en la investigación bibliográfica con enfoque cualitativo que contribuye a la discusión de dicotomías desde las perspectivas de la alfabetización, la innovación y el PNAIC. En resumen, a pesar de que este pacto se presenta como una propuesta de innovación que tiende a brindar una educación de calidad, de hecho, inferimos que en cierto modo reforzó las desigualdades sociales en el campo educativo cuando, sobre todo, distancia los espacios-tiempo del proceso. de alfabetización-alfabetización en relación a las diversas y plurales realidades brasileñas.O presente artigo tem como proposta analisar criticamente a alfabetização na idade certa apresentada no PNAIC [Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa]. Para tanto, a metodologia está assente na pesquisa bibliográfica com abordagem qualitativa que contribui na discussão sobre as dicotomias perante as perspectivas de letramento, inovação e PNAIC. Em síntese, apesar desse pacto ser apresentado como uma proposta de inovação que tende a propiciar uma educação de qualidade, na realidade, inferimos que certa maneira reforçou as desigualdades sociais no âmbito educativo quando sobretudo distancia os espaços-tempo do processo de alfabetizar-letrando em relação às diversas e plurais realidades brasileiras.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6473810.14393/REPOD-v12n2a2023-64738Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-8482238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64738/36086Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFirmino, Janaina Karla Pereira da Silva RodriguesCarvalho, Eloane Aparecida RodriguesBorges, Maria Célia2023-05-18T23:34:31Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64738Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:31Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education
La alfabetización en la 'Edad Justa' aquí está la cuestión: perspectivas sobre el PNAIC en el contexto de la educación brasileña
Letramento na ‘Idade Certa’ eis a questão: olhares sobre o PNAIC no contexto da educação brasileira
title Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education
spellingShingle Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education
Firmino, Janaina Karla Pereira da Silva Rodrigues
Letramento
Inovação
PNAIC
Literacy
Innovation
PNAIC
Alfabetización
Innovación
PNAIC
title_short Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education
title_full Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education
title_fullStr Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education
title_full_unstemmed Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education
title_sort Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education
author Firmino, Janaina Karla Pereira da Silva Rodrigues
author_facet Firmino, Janaina Karla Pereira da Silva Rodrigues
Carvalho, Eloane Aparecida Rodrigues
Borges, Maria Célia
author_role author
author2 Carvalho, Eloane Aparecida Rodrigues
Borges, Maria Célia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Firmino, Janaina Karla Pereira da Silva Rodrigues
Carvalho, Eloane Aparecida Rodrigues
Borges, Maria Célia
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento
Inovação
PNAIC
Literacy
Innovation
PNAIC
Alfabetización
Innovación
PNAIC
topic Letramento
Inovação
PNAIC
Literacy
Innovation
PNAIC
Alfabetización
Innovación
PNAIC
description This article aims to critically analyze literacy at the right age presented in the PNAIC [National Pact for Literacy at the Right Age]. To this end, the methodology is based on bibliographic research with a qualitative approach that contributes to the discussion of dichotomies from the perspectives of literacy, innovation and PNAIC. In summary, despite this pact being presented as an innovation proposal that tends to provide quality education, in fact, we infer that in a way it reinforced social inequalities in the educational field when, above all, it distances the spaces-time from the process of literacy-literacy in in relation to the diverse and plural Brazilian realities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64738
10.14393/REPOD-v12n2a2023-64738
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64738
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n2a2023-64738
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64738/36086
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960680988672