Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64738 |
Resumo: | This article aims to critically analyze literacy at the right age presented in the PNAIC [National Pact for Literacy at the Right Age]. To this end, the methodology is based on bibliographic research with a qualitative approach that contributes to the discussion of dichotomies from the perspectives of literacy, innovation and PNAIC. In summary, despite this pact being presented as an innovation proposal that tends to provide quality education, in fact, we infer that in a way it reinforced social inequalities in the educational field when, above all, it distances the spaces-time from the process of literacy-literacy in in relation to the diverse and plural Brazilian realities. |
id |
UFU-4_d9affb50d9fa65362c44828dadbba0a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64738 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian educationLa alfabetización en la 'Edad Justa' aquí está la cuestión: perspectivas sobre el PNAIC en el contexto de la educación brasileñaLetramento na ‘Idade Certa’ eis a questão: olhares sobre o PNAIC no contexto da educação brasileiraLetramentoInovaçãoPNAICLiteracyInnovationPNAICAlfabetizaciónInnovaciónPNAICThis article aims to critically analyze literacy at the right age presented in the PNAIC [National Pact for Literacy at the Right Age]. To this end, the methodology is based on bibliographic research with a qualitative approach that contributes to the discussion of dichotomies from the perspectives of literacy, innovation and PNAIC. In summary, despite this pact being presented as an innovation proposal that tends to provide quality education, in fact, we infer that in a way it reinforced social inequalities in the educational field when, above all, it distances the spaces-time from the process of literacy-literacy in in relation to the diverse and plural Brazilian realities.Este artículo tiene como objetivo analizar críticamente la alfabetización en la edad adecuada presentada en el PNAIC [Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad Correcta]. Para ello, la metodología se basa en la investigación bibliográfica con enfoque cualitativo que contribuye a la discusión de dicotomías desde las perspectivas de la alfabetización, la innovación y el PNAIC. En resumen, a pesar de que este pacto se presenta como una propuesta de innovación que tiende a brindar una educación de calidad, de hecho, inferimos que en cierto modo reforzó las desigualdades sociales en el campo educativo cuando, sobre todo, distancia los espacios-tiempo del proceso. de alfabetización-alfabetización en relación a las diversas y plurales realidades brasileñas.O presente artigo tem como proposta analisar criticamente a alfabetização na idade certa apresentada no PNAIC [Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa]. Para tanto, a metodologia está assente na pesquisa bibliográfica com abordagem qualitativa que contribui na discussão sobre as dicotomias perante as perspectivas de letramento, inovação e PNAIC. Em síntese, apesar desse pacto ser apresentado como uma proposta de inovação que tende a propiciar uma educação de qualidade, na realidade, inferimos que certa maneira reforçou as desigualdades sociais no âmbito educativo quando sobretudo distancia os espaços-tempo do processo de alfabetizar-letrando em relação às diversas e plurais realidades brasileiras.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6473810.14393/REPOD-v12n2a2023-64738Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-8482238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64738/36086Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFirmino, Janaina Karla Pereira da Silva RodriguesCarvalho, Eloane Aparecida RodriguesBorges, Maria Célia2023-05-18T23:34:31Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64738Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:31Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education La alfabetización en la 'Edad Justa' aquí está la cuestión: perspectivas sobre el PNAIC en el contexto de la educación brasileña Letramento na ‘Idade Certa’ eis a questão: olhares sobre o PNAIC no contexto da educação brasileira |
title |
Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education |
spellingShingle |
Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education Firmino, Janaina Karla Pereira da Silva Rodrigues Letramento Inovação PNAIC Literacy Innovation PNAIC Alfabetización Innovación PNAIC |
title_short |
Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education |
title_full |
Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education |
title_fullStr |
Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education |
title_full_unstemmed |
Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education |
title_sort |
Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education |
author |
Firmino, Janaina Karla Pereira da Silva Rodrigues |
author_facet |
Firmino, Janaina Karla Pereira da Silva Rodrigues Carvalho, Eloane Aparecida Rodrigues Borges, Maria Célia |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Eloane Aparecida Rodrigues Borges, Maria Célia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Firmino, Janaina Karla Pereira da Silva Rodrigues Carvalho, Eloane Aparecida Rodrigues Borges, Maria Célia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Inovação PNAIC Literacy Innovation PNAIC Alfabetización Innovación PNAIC |
topic |
Letramento Inovação PNAIC Literacy Innovation PNAIC Alfabetización Innovación PNAIC |
description |
This article aims to critically analyze literacy at the right age presented in the PNAIC [National Pact for Literacy at the Right Age]. To this end, the methodology is based on bibliographic research with a qualitative approach that contributes to the discussion of dichotomies from the perspectives of literacy, innovation and PNAIC. In summary, despite this pact being presented as an innovation proposal that tends to provide quality education, in fact, we infer that in a way it reinforced social inequalities in the educational field when, above all, it distances the spaces-time from the process of literacy-literacy in in relation to the diverse and plural Brazilian realities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64738 10.14393/REPOD-v12n2a2023-64738 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64738 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n2a2023-64738 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64738/36086 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 835-848 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960680988672 |