POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355 |
Resumo: | This article is part of the field of policies for the training of literacy teachers. The general aim is to analyze the National Agreement for the Literacy in the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) in order to identify the theoretical references that are present in the Portuguese Literacy books. The analysis focus is to investigate how those books show the theoretical discussion about the learning process in the literacy field. The results demonstrate that the theoretical perspective of the training books of PNAIC are based on the “constructivism” and “socio-interactionism” in combination with the Historical-cultural Theory (THC). |
id |
UNESP-7_5a91d0272e34b979734b8ebcf0cfb7ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13355 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAICPOLÍTICAS PARA LA FORMACIÓN DE PROFESORES DE ALFABETIZACIÓN: LOS REFERENCIAL TEÓRICOS PRESENTES EN EL PNAICPOLÍTICAS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE ALFABETIZAÇÃO: OS REFERENCIAIS TEÓRICOS PRESENTES NO PNAICPolíticas EducacionaisFormação de Professores Alfabetizadores. PNAIC.Educational Policies. Teacher training. Literacy. PNAIC.Políticas Educativas. Formación de profesores. Alfabetización. PNAIC.This article is part of the field of policies for the training of literacy teachers. The general aim is to analyze the National Agreement for the Literacy in the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) in order to identify the theoretical references that are present in the Portuguese Literacy books. The analysis focus is to investigate how those books show the theoretical discussion about the learning process in the literacy field. The results demonstrate that the theoretical perspective of the training books of PNAIC are based on the “constructivism” and “socio-interactionism” in combination with the Historical-cultural Theory (THC).El artículo en cuestión se inscribe en el ámbito de las políticas de formación de los profesores que trabajan en el área de la alfabetización. El objetivo es analizar el programa Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) para identificar las referencias teóricas que están presentes en los cuadernos de capacitación de Alfabetización en Lengua Portuguesa. A través de la investigación cualitativa y el análisis documental, el enfoque fue investigar los cuadernos de capacitación y cómo éstos presentan la discusión teórica sobre el proceso de desarrollo y aprendizaje en la alfabetización. Los resultados demuestran que las perspectivas teóricas de los cuadernos de formación del PNAIC están pautadas en la concepción del "Constructivismo" y "Sociointeracionismo", ocurriendo una miscelánea con la Teoría Histórico-Cultural (THC).O artigo em questão se insere no campo das políticas para a formação de professores alfabetizadores. O objetivo é analisar o programa Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) a fim de identificar os referenciais teóricos que estão presentes nos cadernos de formação da Alfabetização em Língua Portuguesa. Por meio de uma pesquisa qualitativa e de análise documental, o foco foi investigar os cadernos de formação e como eles apresentam a discussão teórica sobre o processo de desenvolvimento e aprendizagem na alfabetização. Os resultados abalizam que as perspectivas teóricas dos cadernos de formação do PNAIC estão pautadas na concepção do Construtivismo e Sociointeracionismo e apresentam miscelânea com a Teoria Histórico-Cultural (THC).Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1335510.18675/1981-8106.v30.n.63.s13355Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355/11773https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355/11774https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355/11775Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessJanuário, Erika RamosMoreira, Jani Alves da Silva2020-09-02T18:05:58Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13355Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-09-02T18:05:58EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC POLÍTICAS PARA LA FORMACIÓN DE PROFESORES DE ALFABETIZACIÓN: LOS REFERENCIAL TEÓRICOS PRESENTES EN EL PNAIC POLÍTICAS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE ALFABETIZAÇÃO: OS REFERENCIAIS TEÓRICOS PRESENTES NO PNAIC |
title |
POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC |
spellingShingle |
POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC Januário, Erika Ramos Políticas Educacionais Formação de Professores Alfabetizadores. PNAIC. Educational Policies. Teacher training. Literacy. PNAIC. Políticas Educativas. Formación de profesores. Alfabetización. PNAIC. |
title_short |
POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC |
title_full |
POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC |
title_fullStr |
POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC |
title_full_unstemmed |
POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC |
title_sort |
POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC |
author |
Januário, Erika Ramos |
author_facet |
Januário, Erika Ramos Moreira, Jani Alves da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Moreira, Jani Alves da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Januário, Erika Ramos Moreira, Jani Alves da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Educacionais Formação de Professores Alfabetizadores. PNAIC. Educational Policies. Teacher training. Literacy. PNAIC. Políticas Educativas. Formación de profesores. Alfabetización. PNAIC. |
topic |
Políticas Educacionais Formação de Professores Alfabetizadores. PNAIC. Educational Policies. Teacher training. Literacy. PNAIC. Políticas Educativas. Formación de profesores. Alfabetización. PNAIC. |
description |
This article is part of the field of policies for the training of literacy teachers. The general aim is to analyze the National Agreement for the Literacy in the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) in order to identify the theoretical references that are present in the Portuguese Literacy books. The analysis focus is to investigate how those books show the theoretical discussion about the learning process in the literacy field. The results demonstrate that the theoretical perspective of the training books of PNAIC are based on the “constructivism” and “socio-interactionism” in combination with the Historical-cultural Theory (THC). |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13355 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13355 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355/11773 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355/11774 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355/11775 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18 Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18 Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-18 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813029888000 |