POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Januário, Erika Ramos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Moreira, Jani Alves da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355
Resumo: This article is part of the field of policies for the training of literacy teachers. The general aim is to analyze the National Agreement for the Literacy in the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) in order to identify the theoretical references that are present in the Portuguese Literacy books. The analysis focus is to investigate how those books show the theoretical discussion about the learning process in the literacy field. The results demonstrate that the theoretical perspective of the training books of PNAIC are based on the “constructivism” and “socio-interactionism” in combination with the Historical-cultural Theory (THC).
id UNESP-7_5a91d0272e34b979734b8ebcf0cfb7ab
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13355
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAICPOLÍTICAS PARA LA FORMACIÓN DE PROFESORES DE ALFABETIZACIÓN: LOS REFERENCIAL TEÓRICOS PRESENTES EN EL PNAICPOLÍTICAS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE ALFABETIZAÇÃO: OS REFERENCIAIS TEÓRICOS PRESENTES NO PNAICPolíticas EducacionaisFormação de Professores Alfabetizadores. PNAIC.Educational Policies. Teacher training. Literacy. PNAIC.Políticas Educativas. Formación de profesores. Alfabetización. PNAIC.This article is part of the field of policies for the training of literacy teachers. The general aim is to analyze the National Agreement for the Literacy in the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) in order to identify the theoretical references that are present in the Portuguese Literacy books. The analysis focus is to investigate how those books show the theoretical discussion about the learning process in the literacy field. The results demonstrate that the theoretical perspective of the training books of PNAIC are based on the “constructivism” and “socio-interactionism” in combination with the Historical-cultural Theory (THC).El artículo en cuestión se inscribe en el ámbito de las políticas de formación de los profesores que trabajan en el área de la alfabetización. El objetivo es analizar el programa Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) para identificar las referencias teóricas que están presentes en los cuadernos de capacitación de Alfabetización en Lengua Portuguesa.  A través de la investigación cualitativa y el análisis documental, el enfoque fue investigar los cuadernos de capacitación y cómo éstos presentan la discusión teórica sobre el proceso de desarrollo y aprendizaje en la alfabetización. Los resultados demuestran que las perspectivas teóricas de los cuadernos de formación del PNAIC están pautadas en la concepción del "Constructivismo" y "Sociointeracionismo", ocurriendo una miscelánea con la Teoría Histórico-Cultural (THC).O artigo em questão se insere no campo das políticas para a formação de professores alfabetizadores. O objetivo é analisar o programa Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) a fim de identificar os referenciais teóricos que estão presentes nos cadernos de formação da Alfabetização em Língua Portuguesa. Por meio de uma pesquisa qualitativa e de análise documental, o foco foi investigar os cadernos de formação e como eles apresentam a discussão teórica sobre o processo de desenvolvimento e aprendizagem na alfabetização. Os resultados abalizam que as perspectivas teóricas dos cadernos de formação do PNAIC estão pautadas na concepção do Construtivismo e Sociointeracionismo e apresentam miscelânea com a Teoria Histórico-Cultural (THC).Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1335510.18675/1981-8106.v30.n.63.s13355Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355/11773https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355/11774https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355/11775Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessJanuário, Erika RamosMoreira, Jani Alves da Silva2020-09-02T18:05:58Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13355Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-09-02T18:05:58EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC
POLÍTICAS PARA LA FORMACIÓN DE PROFESORES DE ALFABETIZACIÓN: LOS REFERENCIAL TEÓRICOS PRESENTES EN EL PNAIC
POLÍTICAS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE ALFABETIZAÇÃO: OS REFERENCIAIS TEÓRICOS PRESENTES NO PNAIC
title POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC
spellingShingle POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC
Januário, Erika Ramos
Políticas Educacionais
Formação de Professores Alfabetizadores. PNAIC.
Educational Policies. Teacher training. Literacy. PNAIC.
Políticas Educativas. Formación de profesores. Alfabetización. PNAIC.
title_short POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC
title_full POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC
title_fullStr POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC
title_full_unstemmed POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC
title_sort POLICIES FOR THE TRAINING OF LITERACY TEACHERS: THE THEORETICAL REFERENCES PRESENT IN THE PNAIC
author Januário, Erika Ramos
author_facet Januário, Erika Ramos
Moreira, Jani Alves da Silva
author_role author
author2 Moreira, Jani Alves da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Januário, Erika Ramos
Moreira, Jani Alves da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas Educacionais
Formação de Professores Alfabetizadores. PNAIC.
Educational Policies. Teacher training. Literacy. PNAIC.
Políticas Educativas. Formación de profesores. Alfabetización. PNAIC.
topic Políticas Educacionais
Formação de Professores Alfabetizadores. PNAIC.
Educational Policies. Teacher training. Literacy. PNAIC.
Políticas Educativas. Formación de profesores. Alfabetización. PNAIC.
description This article is part of the field of policies for the training of literacy teachers. The general aim is to analyze the National Agreement for the Literacy in the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) in order to identify the theoretical references that are present in the Portuguese Literacy books. The analysis focus is to investigate how those books show the theoretical discussion about the learning process in the literacy field. The results demonstrate that the theoretical perspective of the training books of PNAIC are based on the “constructivism” and “socio-interactionism” in combination with the Historical-cultural Theory (THC).
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13355
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13355
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355/11773
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355/11774
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13355/11775
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-18
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813029888000