Social diversity in school: public school students in Uberlândia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cristiane A. Fernandes da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Gustavo Gabaldo Grama de Barros, Junqueira, Marili Peres, Barbosa, Luciano Senna Peres, Swatowiski, Claudia Wolff
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57887
Resumo: The sociological perspective on the educational phenomenon relies on contemporary social practices, which in its turn, is distinguished by social diversity. Aiming to modify the visible evidences, this study starts in the same environment: the public High Schools in Uberlândia-MG, where is found a supposedly homogenous student’s profiles, and search, through a social economic diagnosis, to identify their idiosyncrasies besides its similarities. In order to identify the nuances of young people profiles, the study was based on stratifying the sample by geographic region of the city. From the results of the quantitative research on the variables age, sex, ethnicity, religion, income and work, different meanings about the economic, social and cultural dimensions of young students are revealed.
id UFU-4_da3232c6b1f6344262c1029442fd9a31
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57887
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Social diversity in school: public school students in UberlândiaDiversité sociale à l’école: des élèves des écoles publiques d’UberlândiaDiversidade social na escola: estudantes de escolas públicas em Uberlândia / Social diversity in school: public school students in UberlândiaEnsino MédioEscola PúblicaEstudantesPerfil socioeconômicoDiversidadeHigh SchoolPublic schoolStudentsSocioeconomic profileDiversityLycée. École publiqueÉlèvesProfil socio-économiqueDiversitéThe sociological perspective on the educational phenomenon relies on contemporary social practices, which in its turn, is distinguished by social diversity. Aiming to modify the visible evidences, this study starts in the same environment: the public High Schools in Uberlândia-MG, where is found a supposedly homogenous student’s profiles, and search, through a social economic diagnosis, to identify their idiosyncrasies besides its similarities. In order to identify the nuances of young people profiles, the study was based on stratifying the sample by geographic region of the city. From the results of the quantitative research on the variables age, sex, ethnicity, religion, income and work, different meanings about the economic, social and cultural dimensions of young students are revealed.Le regard sociologique du phénomène de l’éducation observe la dynamique des pratiques sociales contemporaines, dont la marque est la diversité sociale. Dans le but de dénaturaliser les preuves apparentes, cette étude part du même environnement: le lycée public d’Uberlândia-MG, où, a priori, il y aurait un profil d’élève standard, et cherche, à travers un diagnostic socio-économique, à identifier ses particularités au-delà leurs similitudes. Afin d'identifier les nuances des profils des jeunes, il s'est appuyé sur la stratification de l'échantillon par zone géographique de la ville. À partir des résultats de l’enquête sur les variables âge, sexe, l’ethnie, religion, revenu et travail, différentes significations sur les dimensions économiques, sociales et culturelles des jeunes lycéens sont révélées.O olhar sociológico sobre o fenômeno educação é caudatário da dinâmica das práticas sociais contemporâneas, cuja marca é a diversidade social. Com o objetivo de desnaturalizar as evidências aparentes, este estudo parte de um mesmo ambiente: escola pública de Ensino Médio de Uberlândia-MG, onde a priori vige um perfil discente padrão, e busca, por meio de um diagnóstico socioeconômico, identificar suas idiossincrasias para além de suas similaridades. Visando identificar as nuances de perfis dos jovens, apoiou-se na estratificação da amostra por região geográfica da cidade. Com base nos resultados da pesquisa quantitativa sobre as variáveis idade, sexo, etnia, religião, renda e trabalho, revelam-se sentidos diversos sobre as dimensões econômicas, sociais e culturais dos jovens estudantes.Universidade Federal de Uberlândia2020-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5788710.14393/REPOD-v9n3a2020-57887Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 770-787Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 3 (2020); 770-787Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 770-787Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 3 (2020); 770-7872238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57887/30148Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Cristiane A. Fernandes da Silva, Gustavo Gabaldo Grama de Barros Junqueira, Marili Peres Barbosa, Luciano Senna Peres Swatowiski, Claudia Wolff 2022-07-21T14:05:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57887Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:05:40Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Social diversity in school: public school students in Uberlândia
Diversité sociale à l’école: des élèves des écoles publiques d’Uberlândia
Diversidade social na escola: estudantes de escolas públicas em Uberlândia / Social diversity in school: public school students in Uberlândia
title Social diversity in school: public school students in Uberlândia
spellingShingle Social diversity in school: public school students in Uberlândia
Silva, Cristiane A. Fernandes da
Ensino Médio
Escola Pública
Estudantes
Perfil socioeconômico
Diversidade
High School
Public school
Students
Socioeconomic profile
Diversity
Lycée
. École publique
Élèves
Profil socio-économique
Diversité
title_short Social diversity in school: public school students in Uberlândia
title_full Social diversity in school: public school students in Uberlândia
title_fullStr Social diversity in school: public school students in Uberlândia
title_full_unstemmed Social diversity in school: public school students in Uberlândia
title_sort Social diversity in school: public school students in Uberlândia
author Silva, Cristiane A. Fernandes da
author_facet Silva, Cristiane A. Fernandes da
Silva, Gustavo Gabaldo Grama de Barros
Junqueira, Marili Peres
Barbosa, Luciano Senna Peres
Swatowiski, Claudia Wolff
author_role author
author2 Silva, Gustavo Gabaldo Grama de Barros
Junqueira, Marili Peres
Barbosa, Luciano Senna Peres
Swatowiski, Claudia Wolff
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cristiane A. Fernandes da
Silva, Gustavo Gabaldo Grama de Barros
Junqueira, Marili Peres
Barbosa, Luciano Senna Peres
Swatowiski, Claudia Wolff
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Médio
Escola Pública
Estudantes
Perfil socioeconômico
Diversidade
High School
Public school
Students
Socioeconomic profile
Diversity
Lycée
. École publique
Élèves
Profil socio-économique
Diversité
topic Ensino Médio
Escola Pública
Estudantes
Perfil socioeconômico
Diversidade
High School
Public school
Students
Socioeconomic profile
Diversity
Lycée
. École publique
Élèves
Profil socio-économique
Diversité
description The sociological perspective on the educational phenomenon relies on contemporary social practices, which in its turn, is distinguished by social diversity. Aiming to modify the visible evidences, this study starts in the same environment: the public High Schools in Uberlândia-MG, where is found a supposedly homogenous student’s profiles, and search, through a social economic diagnosis, to identify their idiosyncrasies besides its similarities. In order to identify the nuances of young people profiles, the study was based on stratifying the sample by geographic region of the city. From the results of the quantitative research on the variables age, sex, ethnicity, religion, income and work, different meanings about the economic, social and cultural dimensions of young students are revealed.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57887
10.14393/REPOD-v9n3a2020-57887
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57887
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v9n3a2020-57887
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57887/30148
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 770-787
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 3 (2020); 770-787
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 770-787
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 3 (2020); 770-787
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959797039104