The research on affirmative action policies in psychology postgraduate: an overview of brazilian production in the last decade (2012-2022)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castanho, Rafael Mauricio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ferrarini, Norma da Luz, Pan, Miriam Aparecida Graciano de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68830
Resumo: We mapped the theses and dissertations investigating affirmative action policies for access to Brazilian higher education institutions in the last decade (2012-2022) that were defended in stricto sensu postgraduate programs in the field of psychology in Brazil. Through a systematic review, we analyzed 50 papers, and we present a brief overview of current scientific production on the subject. There was a predominance of studies in the field of Social Psychology developed at Federal Universities, which analyzed the implementation of affirmative action at the same institution where the research was carried out. Most analyzed aspects related to the beneficiaries’ formative paths, with the ethnic-racial component aimed at black and brown people being the most investigated.
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spelling The research on affirmative action policies in psychology postgraduate: an overview of brazilian production in the last decade (2012-2022)La investigación sobre políticas de acción afirmativa en posgrados en psicología: un panorama de la producción brasileña en la última década (2012-2022)A pesquisa sobre políticas de ações afirmativas na pós-graduação em psicologia: um panorama da produção brasileira na última década (2012-2022)PsicologiaPolíticas PúblicasAção afirmativaEducação SuperiorPsychologyPublic PolicyAffirmative ActionHigher EducationPsicologíaPolíticas PúblicasAcción AfirmativaEducación SuperiorWe mapped the theses and dissertations investigating affirmative action policies for access to Brazilian higher education institutions in the last decade (2012-2022) that were defended in stricto sensu postgraduate programs in the field of psychology in Brazil. Through a systematic review, we analyzed 50 papers, and we present a brief overview of current scientific production on the subject. There was a predominance of studies in the field of Social Psychology developed at Federal Universities, which analyzed the implementation of affirmative action at the same institution where the research was carried out. Most analyzed aspects related to the beneficiaries’ formative paths, with the ethnic-racial component aimed at black and brown people being the most investigated.Realizamos un mapeo de las tesis y disertaciones defendidas en la última década (2012-2022), en Programas de Posgrado stricto sensu del área de Psicología en Brasil, que investigaron las políticas de acciones afirmativas de acceso a las Instituciones de Enseñanza Superior brasileñas. Por medio de una revisión sistemática, analizamos 50 trabajos y presentamos un panorama conciso de la producción científica actual sobre el tema. Predominaron estudios en el campo de la Psicología Social, en Universidades Federales, que analizaron la implementación de acciones afirmativas en la misma institución en que la investigación se desarrolló. La mayoría analizó aspectos de la trayectoria educativa de estudiantes y el componente étnico racial destinado a personas negras y pardas, fue el más investigado.Realizamos um mapeamento, das teses e dissertações defendidas na última década (2012-2022), em Programas de Pós-graduação stricto sensu da área de Psicologia, que investigaram as políticas de ações afirmativas de acesso às Instituições de Ensino Superior brasileiras. Por meio de uma revisão sistemática, analisamos 50 trabalhos e apresentamos um panorama sucinto da produção científica atual sobre o tema. Predominaram estudos no campo da Psicologia Social, desenvolvidos em Universidades Federais, que analisaram a implementação de ações afirmativas na mesma instituição em que a pesquisa foi desenvolvida. A maioria analisou aspectos do percurso formativo de estudantes beneficiários, e o componente étnico-racial, destinado a pessoas pretas e pardas, foi o mais investigado.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6883010.14393/REPOD-v13n1a2024-68830Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-162238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68830/37523Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastanho, Rafael MauricioFerrarini, Norma da LuzPan, Miriam Aparecida Graciano de Souza2024-01-25T10:49:31Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68830Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-25T10:49:31Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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