Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Carolina Bessa Ferreira de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Souza, Lidyane Maria Ferreira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57855
Resumo: This paper presents the authors’ reflections about their shared teaching experience on the Curricular Component Public Policies and ethnic-racial relations (Postgraduate Program on Teaching and Ethnic-racial relations, Universidade Federal do Sul da Bahia). It discusses the main dilemma and challenges faced, presenting methodological choices and theoretical references regarding public policies, race and ethnicity, considering the educational policies designed to fight against racism. This presentation adopts experience report and bibliographical research. It concludes that shared teaching favoured horizontality, dialogue and reflexivity aimed at studying such relations.
id UFU-4_e9443d8f87236fb29ae1d0f967dddc53
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57855
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da BahiaPolitiques publiques et les relations ethnoraciales: réflexions sur une expérience d'enseignement partagé à l'Universidade Federal do Sul da BahiaPolíticas públicas e relações étnico-raciais: reflexões sobre uma experiência docente compartilhada na Universidade Federal do Sul da Bahia / Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade FederPolíticas PúblicasRelações étnico-raciaisDocência compartilhadaPublic PoliciesEthnic-racial relationsShared teachingPolitiques publiquesRelations ethnoracialesEnseignement partagéThis paper presents the authors’ reflections about their shared teaching experience on the Curricular Component Public Policies and ethnic-racial relations (Postgraduate Program on Teaching and Ethnic-racial relations, Universidade Federal do Sul da Bahia). It discusses the main dilemma and challenges faced, presenting methodological choices and theoretical references regarding public policies, race and ethnicity, considering the educational policies designed to fight against racism. This presentation adopts experience report and bibliographical research. It concludes that shared teaching favoured horizontality, dialogue and reflexivity aimed at studying such relations.Le texte présente des réflexions théoriques et méthodologiques à partir de nôtre expérience d'enseignement partagé dans la composante curriculaire "Politiques publiques et les relations ethnoraciales" du Programme de Master en Enseignement et Relations Ethnoraciales à l'Universidade Federal do Sul da Bahia. À cette fin, il examine les principaux dilemmes et défis rencontrés dans la pratique de l'enseignement partagé, en mettant en évidence les choix méthodologiques et les références théoriques dans le domaine des politiques publiques, de la race et de l'ethnicité à la lumière des politiques éducatives de lutte contre le racisme. Une recherche bibliographique et un rapport d'expérience sont adoptés. On en conclut que l'enseignement partagé favorisait l'horizontalité, le dialogue et la réflexivité souhaités pour l'étude et l'enseignement de telles relations.O texto apresenta reflexões teórico-metodológicas a partir da experiência docente compartilhada pelas autoras no Componente Curricular Políticas Públicas e Relações Étnico-raciais do Programa de Pós-graduação em Ensino e Relações Étnico-raciais na Universidade Federal do Sul da Bahia. Para tanto, discute os principais dilemas e desafios encontrados na prática de docência compartilhada, evidenciando as escolhas metodológicas e os referenciais teóricos no campo das políticas públicas, raça e etnia à luz das políticas educacionais de combate ao racismo. Adota-se a pesquisa bibliográfica e o relato da experiência. Conclui-se que a docência compartilhada favoreceu a horizontalidade, o diálogo e a reflexividade almejadas para o estudo e o ensino de tais relações.Universidade Federal de Uberlândia2020-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5785510.14393/REPOD-v9n3a2020-57855Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 655-671Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 3 (2020); 655-671Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 655-671Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 3 (2020); 655-6712238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57855/30138Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Carolina Bessa Ferreira de Souza, Lidyane Maria Ferreira de 2022-07-21T14:05:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57855Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:05:40Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia
Politiques publiques et les relations ethnoraciales: réflexions sur une expérience d'enseignement partagé à l'Universidade Federal do Sul da Bahia
Políticas públicas e relações étnico-raciais: reflexões sobre uma experiência docente compartilhada na Universidade Federal do Sul da Bahia / Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Feder
title Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia
spellingShingle Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia
Oliveira, Carolina Bessa Ferreira de
Políticas Públicas
Relações étnico-raciais
Docência compartilhada
Public Policies
Ethnic-racial relations
Shared teaching
Politiques publiques
Relations ethnoraciales
Enseignement partagé
title_short Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia
title_full Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia
title_fullStr Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia
title_full_unstemmed Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia
title_sort Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia
author Oliveira, Carolina Bessa Ferreira de
author_facet Oliveira, Carolina Bessa Ferreira de
Souza, Lidyane Maria Ferreira de
author_role author
author2 Souza, Lidyane Maria Ferreira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Carolina Bessa Ferreira de
Souza, Lidyane Maria Ferreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas Públicas
Relações étnico-raciais
Docência compartilhada
Public Policies
Ethnic-racial relations
Shared teaching
Politiques publiques
Relations ethnoraciales
Enseignement partagé
topic Políticas Públicas
Relações étnico-raciais
Docência compartilhada
Public Policies
Ethnic-racial relations
Shared teaching
Politiques publiques
Relations ethnoraciales
Enseignement partagé
description This paper presents the authors’ reflections about their shared teaching experience on the Curricular Component Public Policies and ethnic-racial relations (Postgraduate Program on Teaching and Ethnic-racial relations, Universidade Federal do Sul da Bahia). It discusses the main dilemma and challenges faced, presenting methodological choices and theoretical references regarding public policies, race and ethnicity, considering the educational policies designed to fight against racism. This presentation adopts experience report and bibliographical research. It concludes that shared teaching favoured horizontality, dialogue and reflexivity aimed at studying such relations.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57855
10.14393/REPOD-v9n3a2020-57855
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57855
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v9n3a2020-57855
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57855/30138
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 655-671
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 3 (2020); 655-671
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 655-671
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 3 (2020); 655-671
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959780261888