Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57855 |
Resumo: | This paper presents the authors’ reflections about their shared teaching experience on the Curricular Component Public Policies and ethnic-racial relations (Postgraduate Program on Teaching and Ethnic-racial relations, Universidade Federal do Sul da Bahia). It discusses the main dilemma and challenges faced, presenting methodological choices and theoretical references regarding public policies, race and ethnicity, considering the educational policies designed to fight against racism. This presentation adopts experience report and bibliographical research. It concludes that shared teaching favoured horizontality, dialogue and reflexivity aimed at studying such relations. |
id |
UFU-4_e9443d8f87236fb29ae1d0f967dddc53 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57855 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da BahiaPolitiques publiques et les relations ethnoraciales: réflexions sur une expérience d'enseignement partagé à l'Universidade Federal do Sul da BahiaPolíticas públicas e relações étnico-raciais: reflexões sobre uma experiência docente compartilhada na Universidade Federal do Sul da Bahia / Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade FederPolíticas PúblicasRelações étnico-raciaisDocência compartilhadaPublic PoliciesEthnic-racial relationsShared teachingPolitiques publiquesRelations ethnoracialesEnseignement partagéThis paper presents the authors’ reflections about their shared teaching experience on the Curricular Component Public Policies and ethnic-racial relations (Postgraduate Program on Teaching and Ethnic-racial relations, Universidade Federal do Sul da Bahia). It discusses the main dilemma and challenges faced, presenting methodological choices and theoretical references regarding public policies, race and ethnicity, considering the educational policies designed to fight against racism. This presentation adopts experience report and bibliographical research. It concludes that shared teaching favoured horizontality, dialogue and reflexivity aimed at studying such relations.Le texte présente des réflexions théoriques et méthodologiques à partir de nôtre expérience d'enseignement partagé dans la composante curriculaire "Politiques publiques et les relations ethnoraciales" du Programme de Master en Enseignement et Relations Ethnoraciales à l'Universidade Federal do Sul da Bahia. À cette fin, il examine les principaux dilemmes et défis rencontrés dans la pratique de l'enseignement partagé, en mettant en évidence les choix méthodologiques et les références théoriques dans le domaine des politiques publiques, de la race et de l'ethnicité à la lumière des politiques éducatives de lutte contre le racisme. Une recherche bibliographique et un rapport d'expérience sont adoptés. On en conclut que l'enseignement partagé favorisait l'horizontalité, le dialogue et la réflexivité souhaités pour l'étude et l'enseignement de telles relations.O texto apresenta reflexões teórico-metodológicas a partir da experiência docente compartilhada pelas autoras no Componente Curricular Políticas Públicas e Relações Étnico-raciais do Programa de Pós-graduação em Ensino e Relações Étnico-raciais na Universidade Federal do Sul da Bahia. Para tanto, discute os principais dilemas e desafios encontrados na prática de docência compartilhada, evidenciando as escolhas metodológicas e os referenciais teóricos no campo das políticas públicas, raça e etnia à luz das políticas educacionais de combate ao racismo. Adota-se a pesquisa bibliográfica e o relato da experiência. Conclui-se que a docência compartilhada favoreceu a horizontalidade, o diálogo e a reflexividade almejadas para o estudo e o ensino de tais relações.Universidade Federal de Uberlândia2020-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5785510.14393/REPOD-v9n3a2020-57855Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 655-671Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 3 (2020); 655-671Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 655-671Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 3 (2020); 655-6712238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57855/30138Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Carolina Bessa Ferreira de Souza, Lidyane Maria Ferreira de 2022-07-21T14:05:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57855Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:05:40Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia Politiques publiques et les relations ethnoraciales: réflexions sur une expérience d'enseignement partagé à l'Universidade Federal do Sul da Bahia Políticas públicas e relações étnico-raciais: reflexões sobre uma experiência docente compartilhada na Universidade Federal do Sul da Bahia / Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Feder |
title |
Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia |
spellingShingle |
Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia Oliveira, Carolina Bessa Ferreira de Políticas Públicas Relações étnico-raciais Docência compartilhada Public Policies Ethnic-racial relations Shared teaching Politiques publiques Relations ethnoraciales Enseignement partagé |
title_short |
Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia |
title_full |
Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia |
title_fullStr |
Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia |
title_full_unstemmed |
Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia |
title_sort |
Public Policies and ethnic-racial relations: reflections about a shared teaching experience at Universidade Federal do Sul da Bahia |
author |
Oliveira, Carolina Bessa Ferreira de |
author_facet |
Oliveira, Carolina Bessa Ferreira de Souza, Lidyane Maria Ferreira de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Lidyane Maria Ferreira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Carolina Bessa Ferreira de Souza, Lidyane Maria Ferreira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Públicas Relações étnico-raciais Docência compartilhada Public Policies Ethnic-racial relations Shared teaching Politiques publiques Relations ethnoraciales Enseignement partagé |
topic |
Políticas Públicas Relações étnico-raciais Docência compartilhada Public Policies Ethnic-racial relations Shared teaching Politiques publiques Relations ethnoraciales Enseignement partagé |
description |
This paper presents the authors’ reflections about their shared teaching experience on the Curricular Component Public Policies and ethnic-racial relations (Postgraduate Program on Teaching and Ethnic-racial relations, Universidade Federal do Sul da Bahia). It discusses the main dilemma and challenges faced, presenting methodological choices and theoretical references regarding public policies, race and ethnicity, considering the educational policies designed to fight against racism. This presentation adopts experience report and bibliographical research. It concludes that shared teaching favoured horizontality, dialogue and reflexivity aimed at studying such relations. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57855 10.14393/REPOD-v9n3a2020-57855 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57855 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v9n3a2020-57855 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57855/30138 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 655-671 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 3 (2020); 655-671 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 655-671 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 3 (2020); 655-671 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943959780261888 |