Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67545 |
Resumo: | This essay discusses the two main axés of investigation developed within the scope of the Escola da Terra project, a program offered by a Brazilian federal university located in the state of Rio Grande do Sul. The first axis is grounded in the work of Nóvoa and Niza, and involves the formation of na interdisciplinary group, which incorporates the inherent logic needed to the establishment and consolidation of a community of practice. The secondis theoretically grounded in the work of Piaget, and involves research in the classroom. By articulating these axes, we argue for the possibility of building alternative models of in-service teacher education projects that give visibility and strengthen the specificities of teachers' professional culture, therefore enhancing their continuing education. |
id |
UFU-4_ed88c129c1827976547c978a7b04ae54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67545 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communitiesApuntes sobre una investigación cooperativa con docentes de comunidades campesinas, quilombolas e indígenasNotas sobre uma pesquisa cooperativa com professores de comunidades campesinas, quilombolas e indígenasFormação continuada de professoresPesquisa em sala de aulaComunidade de práticaContinuing teacher educationResearch in the classroomCommunities of practiceFormación continua de profesoresInvestigación en el aula de claseComunidad de prácticaThis essay discusses the two main axés of investigation developed within the scope of the Escola da Terra project, a program offered by a Brazilian federal university located in the state of Rio Grande do Sul. The first axis is grounded in the work of Nóvoa and Niza, and involves the formation of na interdisciplinary group, which incorporates the inherent logic needed to the establishment and consolidation of a community of practice. The secondis theoretically grounded in the work of Piaget, and involves research in the classroom. By articulating these axes, we argue for the possibility of building alternative models of in-service teacher education projects that give visibility and strengthen the specificities of teachers' professional culture, therefore enhancing their continuing education.El presente ensayo discute los dos ejes centrales de investigación desarrollada en el ámbito del curso Escola da Terra, en una universidad federal, ubicada en el estado de Rio Grande do Sul. El primer ejose sustenta en Nóvoa y Niza, y supone la formación de un grupo interdisciplinario, asumiendo la lógica inherente al establecimiento y consolidación de una comunidad de práctica. El segundo está apoyado teóricamente por Piaget, e involucra la investigación enel aula de clase. A través de la articulación de estos ejes, defendemos la posibilidad de construir modelos alternativos de procesos de formación continua de profesores, que puedan visibilizar y fortalecer las especificidades de la cultura profesional de los profesores, y consecuentemente potenciar sus procesos de formación.O presente ensaio discute os dois eixos centrais de investigação desenvolvida no âmbito do curso Escola da Terra, em uma universidade federal, localizada no estado do Rio Grande do Sul. O primeiro eixo é sustentado em Nóvoa e Niza, e envolve a formação de um grupo interdisciplinar, assumindo a lógica inerente ao estabelecimento e consolidação de uma comunidade de prática. O segundo é sustentado teoricamente em Piaget, e envolve pesquisa em sala de aula. Por meio da articulação desses eixos, defendemos a possibilidade de construirmos modelos alternativos de processos de formação continuada de professores, o que pode dar visibilidade e fortalecer as especificidades da cultura profissional dos professores, e consequentemente potencializar seus processos formativos.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6754510.14393/REPOD-v12n1a2023-67545Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-2722238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67545/35138Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCollares, DarliSommer, Luís Henrique2023-01-26T20:15:48Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67545Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-26T20:15:48Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities Apuntes sobre una investigación cooperativa con docentes de comunidades campesinas, quilombolas e indígenas Notas sobre uma pesquisa cooperativa com professores de comunidades campesinas, quilombolas e indígenas |
title |
Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities |
spellingShingle |
Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities Collares, Darli Formação continuada de professores Pesquisa em sala de aula Comunidade de prática Continuing teacher education Research in the classroom Communities of practice Formación continua de profesores Investigación en el aula de clase Comunidad de práctica |
title_short |
Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities |
title_full |
Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities |
title_fullStr |
Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities |
title_full_unstemmed |
Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities |
title_sort |
Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities |
author |
Collares, Darli |
author_facet |
Collares, Darli Sommer, Luís Henrique |
author_role |
author |
author2 |
Sommer, Luís Henrique |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Collares, Darli Sommer, Luís Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação continuada de professores Pesquisa em sala de aula Comunidade de prática Continuing teacher education Research in the classroom Communities of practice Formación continua de profesores Investigación en el aula de clase Comunidad de práctica |
topic |
Formação continuada de professores Pesquisa em sala de aula Comunidade de prática Continuing teacher education Research in the classroom Communities of practice Formación continua de profesores Investigación en el aula de clase Comunidad de práctica |
description |
This essay discusses the two main axés of investigation developed within the scope of the Escola da Terra project, a program offered by a Brazilian federal university located in the state of Rio Grande do Sul. The first axis is grounded in the work of Nóvoa and Niza, and involves the formation of na interdisciplinary group, which incorporates the inherent logic needed to the establishment and consolidation of a community of practice. The secondis theoretically grounded in the work of Piaget, and involves research in the classroom. By articulating these axes, we argue for the possibility of building alternative models of in-service teacher education projects that give visibility and strengthen the specificities of teachers' professional culture, therefore enhancing their continuing education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67545 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67545 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67545 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67545 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67545/35138 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961614221312 |