Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Collares, Darli
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sommer, Luís Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67545
Resumo: This essay discusses the two main axés of investigation developed within the scope of the Escola da Terra project, a program offered by a Brazilian federal university located in the state of Rio Grande do Sul. The first axis is grounded in the work of Nóvoa and Niza, and involves the formation of na interdisciplinary group, which incorporates the inherent logic needed to the establishment and consolidation of a community of practice. The secondis theoretically grounded in the work of Piaget, and involves research in the classroom. By articulating these axes, we argue for the possibility of building alternative models of in-service teacher education projects that give visibility and strengthen the specificities of teachers' professional culture, therefore enhancing their continuing education.
id UFU-4_ed88c129c1827976547c978a7b04ae54
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67545
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communitiesApuntes sobre una investigación cooperativa con docentes de comunidades campesinas, quilombolas e indígenasNotas sobre uma pesquisa cooperativa com professores de comunidades campesinas, quilombolas e indígenasFormação continuada de professoresPesquisa em sala de aulaComunidade de práticaContinuing teacher educationResearch in the classroomCommunities of practiceFormación continua de profesoresInvestigación en el aula de claseComunidad de prácticaThis essay discusses the two main axés of investigation developed within the scope of the Escola da Terra project, a program offered by a Brazilian federal university located in the state of Rio Grande do Sul. The first axis is grounded in the work of Nóvoa and Niza, and involves the formation of na interdisciplinary group, which incorporates the inherent logic needed to the establishment and consolidation of a community of practice. The secondis theoretically grounded in the work of Piaget, and involves research in the classroom. By articulating these axes, we argue for the possibility of building alternative models of in-service teacher education projects that give visibility and strengthen the specificities of teachers' professional culture, therefore enhancing their continuing education.El presente ensayo discute los dos ejes centrales de investigación desarrollada en el ámbito del curso Escola da Terra, en una universidad federal, ubicada en el estado de Rio Grande do Sul. El primer ejose sustenta en Nóvoa y Niza, y supone la formación de un grupo interdisciplinario, asumiendo la lógica inherente al establecimiento y consolidación de una comunidad de práctica. El segundo está apoyado teóricamente por Piaget, e involucra la investigación enel aula de clase. A través de la articulación de estos ejes, defendemos la posibilidad de construir modelos alternativos de procesos de formación continua de profesores, que puedan visibilizar y fortalecer las especificidades de la cultura profesional de los profesores, y consecuentemente potenciar sus procesos de formación.O presente ensaio discute os dois eixos centrais de investigação desenvolvida no âmbito do curso Escola da Terra, em uma universidade federal, localizada no estado do Rio Grande do Sul. O primeiro eixo é sustentado em Nóvoa e Niza, e envolve a formação de um grupo interdisciplinar, assumindo a lógica inerente ao estabelecimento e consolidação de uma comunidade de prática. O segundo é sustentado teoricamente em Piaget, e envolve pesquisa em sala de aula. Por meio da articulação desses eixos, defendemos a possibilidade de construirmos modelos alternativos de processos de formação continuada de professores, o que pode dar visibilidade e fortalecer as especificidades da cultura profissional dos professores, e consequentemente potencializar seus processos formativos.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6754510.14393/REPOD-v12n1a2023-67545Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-2722238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67545/35138Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCollares, DarliSommer, Luís Henrique2023-01-26T20:15:48Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67545Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-26T20:15:48Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities
Apuntes sobre una investigación cooperativa con docentes de comunidades campesinas, quilombolas e indígenas
Notas sobre uma pesquisa cooperativa com professores de comunidades campesinas, quilombolas e indígenas
title Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities
spellingShingle Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities
Collares, Darli
Formação continuada de professores
Pesquisa em sala de aula
Comunidade de prática
Continuing teacher education
Research in the classroom
Communities of practice
Formación continua de profesores
Investigación en el aula de clase
Comunidad de práctica
title_short Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities
title_full Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities
title_fullStr Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities
title_full_unstemmed Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities
title_sort Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities
author Collares, Darli
author_facet Collares, Darli
Sommer, Luís Henrique
author_role author
author2 Sommer, Luís Henrique
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Collares, Darli
Sommer, Luís Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Formação continuada de professores
Pesquisa em sala de aula
Comunidade de prática
Continuing teacher education
Research in the classroom
Communities of practice
Formación continua de profesores
Investigación en el aula de clase
Comunidad de práctica
topic Formação continuada de professores
Pesquisa em sala de aula
Comunidade de prática
Continuing teacher education
Research in the classroom
Communities of practice
Formación continua de profesores
Investigación en el aula de clase
Comunidad de práctica
description This essay discusses the two main axés of investigation developed within the scope of the Escola da Terra project, a program offered by a Brazilian federal university located in the state of Rio Grande do Sul. The first axis is grounded in the work of Nóvoa and Niza, and involves the formation of na interdisciplinary group, which incorporates the inherent logic needed to the establishment and consolidation of a community of practice. The secondis theoretically grounded in the work of Piaget, and involves research in the classroom. By articulating these axes, we argue for the possibility of building alternative models of in-service teacher education projects that give visibility and strengthen the specificities of teachers' professional culture, therefore enhancing their continuing education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67545
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67545
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67545
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67545
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67545/35138
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 257-272
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961614221312