Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galle, Lorita Aparecida Veloso
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Justina, Lourdes Aparecida Della
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4543
Resumo: In this study, we attempt to answer the following question: how can the participation of teachers in a training course that provides didactic/methodological improvement expand their conceptions of research as an educational principle? Ten teachers from a continuing education course participated in this qualitative, exploratory investigation. Data were obtained from an online questionnaire and were analyzed with the use of Discursive Textual Analysis. Three categories emerged from the data analysis: (i) wider understanding of research; (ii) valorization of students’ questions in the classroom, (iii) mobilization of students’ involvement in the research process in the classroom context. There are indications of the potential of training courses that, theoretically and practically, approach research as both an educational principle and a means to enable teachers to reflect on research as a comprehensive way of teaching and learning.
id UCS-4_44562d153f37673c6453bbdaad604338
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4543
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teachingReflexiones de docentes participantes de un espacio de formación: la investigación como forma de aprender y enseñarReflexões de professores participantes de um espaço formativo: a pesquisa como modo de aprender e ensinarFormação de ProfessoresPesquisa em Sala de AulaUnidade de AprendizagemTeacher TrainingClassroom ResearchLearning UnitFormación de Profesores Investigación en la ClaseUnidad de AprendizajeIn this study, we attempt to answer the following question: how can the participation of teachers in a training course that provides didactic/methodological improvement expand their conceptions of research as an educational principle? Ten teachers from a continuing education course participated in this qualitative, exploratory investigation. Data were obtained from an online questionnaire and were analyzed with the use of Discursive Textual Analysis. Three categories emerged from the data analysis: (i) wider understanding of research; (ii) valorization of students’ questions in the classroom, (iii) mobilization of students’ involvement in the research process in the classroom context. There are indications of the potential of training courses that, theoretically and practically, approach research as both an educational principle and a means to enable teachers to reflect on research as a comprehensive way of teaching and learning.En este estudio se buscó responder a la pregunta: ¿Cómo la participación de los docentes en un espacio de formación de superación didáctica/metodológica puede ampliar sus concepciones sobre la investigación como principio educativo? Se trata de una investigación con enfoque cualitativo de tipo exploratorio. Diez docentes participaron de un curso de formación continua, y la información fue producida a partir de un cuestionario on-line, siendo analizada, mediante el Análisis Textual Discursivo. Del análisis surgieron tres categorías: (i) ampliación de la comprensión sobre la investigación; (ii) valorar las preguntas de los estudiantes en el aula, (iii) movilizar la participación de los estudiantes en el proceso de investigación en el contexto del aula. Existen indicios del potencial de las formaciones, que abordan la investigación de forma teórica y práctica, como principio educativo y como manera de posibilitar la reflexión docente, acerca de la investigación como forma amplia de enseñar y aprender.No presente estudo, buscou-se responder a pergunta: como a participação de professores em um espaço formativo que proporciona aprimoramento didático/metodológico pode ampliar suas concepções da pesquisa como princípio educativo? Trata-se de uma investigação com abordagem qualitativa do tipo exploratória. Os participantes foram 10 professores de um curso de formação continuada, e as informações foram produzidas a partir de um questionário on-line, sendo analisadas por meio da Análise Textual Discursiva. Da análise das informações, emergiram três categorias: (i) ampliação da compreensão sobre a pesquisa; (ii) valorização das perguntas dos estudantes na sala de aula, (iii) mobilização do envolvimento de estudantes no processo de investigação no contexto de sala de aula. Há indicativos da potencialidade de formações que, de modo teórico e prático, abordem a pesquisa como princípio educativo e como forma de possibilitar a reflexão do professor acerca da pesquisa enquanto modo amplo de ensinar e aprender.Editora Cruzeiro do Sul2024-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/454310.26843/rencima.v15n1a15Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4543/2168https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGalle, Lorita Aparecida Veloso Justina, Lourdes Aparecida Della2024-04-12T19:10:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4543Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-04-12T19:10:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching
Reflexiones de docentes participantes de un espacio de formación: la investigación como forma de aprender y enseñar
Reflexões de professores participantes de um espaço formativo: a pesquisa como modo de aprender e ensinar
title Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching
spellingShingle Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching
Galle, Lorita Aparecida Veloso
Formação de Professores
Pesquisa em Sala de Aula
Unidade de Aprendizagem
Teacher Training
Classroom Research
Learning Unit
Formación de Profesores
Investigación en la Clase
Unidad de Aprendizaje
title_short Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching
title_full Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching
title_fullStr Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching
title_full_unstemmed Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching
title_sort Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching
author Galle, Lorita Aparecida Veloso
author_facet Galle, Lorita Aparecida Veloso
Justina, Lourdes Aparecida Della
author_role author
author2 Justina, Lourdes Aparecida Della
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galle, Lorita Aparecida Veloso
Justina, Lourdes Aparecida Della
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Pesquisa em Sala de Aula
Unidade de Aprendizagem
Teacher Training
Classroom Research
Learning Unit
Formación de Profesores
Investigación en la Clase
Unidad de Aprendizaje
topic Formação de Professores
Pesquisa em Sala de Aula
Unidade de Aprendizagem
Teacher Training
Classroom Research
Learning Unit
Formación de Profesores
Investigación en la Clase
Unidad de Aprendizaje
description In this study, we attempt to answer the following question: how can the participation of teachers in a training course that provides didactic/methodological improvement expand their conceptions of research as an educational principle? Ten teachers from a continuing education course participated in this qualitative, exploratory investigation. Data were obtained from an online questionnaire and were analyzed with the use of Discursive Textual Analysis. Three categories emerged from the data analysis: (i) wider understanding of research; (ii) valorization of students’ questions in the classroom, (iii) mobilization of students’ involvement in the research process in the classroom context. There are indications of the potential of training courses that, theoretically and practically, approach research as both an educational principle and a means to enable teachers to reflect on research as a comprehensive way of teaching and learning.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4543
10.26843/rencima.v15n1a15
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4543
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v15n1a15
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4543/2168
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128675307520