Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4543 |
Resumo: | In this study, we attempt to answer the following question: how can the participation of teachers in a training course that provides didactic/methodological improvement expand their conceptions of research as an educational principle? Ten teachers from a continuing education course participated in this qualitative, exploratory investigation. Data were obtained from an online questionnaire and were analyzed with the use of Discursive Textual Analysis. Three categories emerged from the data analysis: (i) wider understanding of research; (ii) valorization of students’ questions in the classroom, (iii) mobilization of students’ involvement in the research process in the classroom context. There are indications of the potential of training courses that, theoretically and practically, approach research as both an educational principle and a means to enable teachers to reflect on research as a comprehensive way of teaching and learning. |
id |
UCS-4_44562d153f37673c6453bbdaad604338 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4543 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teachingReflexiones de docentes participantes de un espacio de formación: la investigación como forma de aprender y enseñarReflexões de professores participantes de um espaço formativo: a pesquisa como modo de aprender e ensinarFormação de ProfessoresPesquisa em Sala de AulaUnidade de AprendizagemTeacher TrainingClassroom ResearchLearning UnitFormación de Profesores Investigación en la ClaseUnidad de AprendizajeIn this study, we attempt to answer the following question: how can the participation of teachers in a training course that provides didactic/methodological improvement expand their conceptions of research as an educational principle? Ten teachers from a continuing education course participated in this qualitative, exploratory investigation. Data were obtained from an online questionnaire and were analyzed with the use of Discursive Textual Analysis. Three categories emerged from the data analysis: (i) wider understanding of research; (ii) valorization of students’ questions in the classroom, (iii) mobilization of students’ involvement in the research process in the classroom context. There are indications of the potential of training courses that, theoretically and practically, approach research as both an educational principle and a means to enable teachers to reflect on research as a comprehensive way of teaching and learning.En este estudio se buscó responder a la pregunta: ¿Cómo la participación de los docentes en un espacio de formación de superación didáctica/metodológica puede ampliar sus concepciones sobre la investigación como principio educativo? Se trata de una investigación con enfoque cualitativo de tipo exploratorio. Diez docentes participaron de un curso de formación continua, y la información fue producida a partir de un cuestionario on-line, siendo analizada, mediante el Análisis Textual Discursivo. Del análisis surgieron tres categorías: (i) ampliación de la comprensión sobre la investigación; (ii) valorar las preguntas de los estudiantes en el aula, (iii) movilizar la participación de los estudiantes en el proceso de investigación en el contexto del aula. Existen indicios del potencial de las formaciones, que abordan la investigación de forma teórica y práctica, como principio educativo y como manera de posibilitar la reflexión docente, acerca de la investigación como forma amplia de enseñar y aprender.No presente estudo, buscou-se responder a pergunta: como a participação de professores em um espaço formativo que proporciona aprimoramento didático/metodológico pode ampliar suas concepções da pesquisa como princípio educativo? Trata-se de uma investigação com abordagem qualitativa do tipo exploratória. Os participantes foram 10 professores de um curso de formação continuada, e as informações foram produzidas a partir de um questionário on-line, sendo analisadas por meio da Análise Textual Discursiva. Da análise das informações, emergiram três categorias: (i) ampliação da compreensão sobre a pesquisa; (ii) valorização das perguntas dos estudantes na sala de aula, (iii) mobilização do envolvimento de estudantes no processo de investigação no contexto de sala de aula. Há indicativos da potencialidade de formações que, de modo teórico e prático, abordem a pesquisa como princípio educativo e como forma de possibilitar a reflexão do professor acerca da pesquisa enquanto modo amplo de ensinar e aprender.Editora Cruzeiro do Sul2024-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/454310.26843/rencima.v15n1a15Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4543/2168https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGalle, Lorita Aparecida Veloso Justina, Lourdes Aparecida Della2024-04-12T19:10:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4543Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-04-12T19:10:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching Reflexiones de docentes participantes de un espacio de formación: la investigación como forma de aprender y enseñar Reflexões de professores participantes de um espaço formativo: a pesquisa como modo de aprender e ensinar |
title |
Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching |
spellingShingle |
Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching Galle, Lorita Aparecida Veloso Formação de Professores Pesquisa em Sala de Aula Unidade de Aprendizagem Teacher Training Classroom Research Learning Unit Formación de Profesores Investigación en la Clase Unidad de Aprendizaje |
title_short |
Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching |
title_full |
Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching |
title_fullStr |
Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching |
title_full_unstemmed |
Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching |
title_sort |
Reflections of teachers participating in a training space: research as a way of learning and teaching |
author |
Galle, Lorita Aparecida Veloso |
author_facet |
Galle, Lorita Aparecida Veloso Justina, Lourdes Aparecida Della |
author_role |
author |
author2 |
Justina, Lourdes Aparecida Della |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galle, Lorita Aparecida Veloso Justina, Lourdes Aparecida Della |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Pesquisa em Sala de Aula Unidade de Aprendizagem Teacher Training Classroom Research Learning Unit Formación de Profesores Investigación en la Clase Unidad de Aprendizaje |
topic |
Formação de Professores Pesquisa em Sala de Aula Unidade de Aprendizagem Teacher Training Classroom Research Learning Unit Formación de Profesores Investigación en la Clase Unidad de Aprendizaje |
description |
In this study, we attempt to answer the following question: how can the participation of teachers in a training course that provides didactic/methodological improvement expand their conceptions of research as an educational principle? Ten teachers from a continuing education course participated in this qualitative, exploratory investigation. Data were obtained from an online questionnaire and were analyzed with the use of Discursive Textual Analysis. Three categories emerged from the data analysis: (i) wider understanding of research; (ii) valorization of students’ questions in the classroom, (iii) mobilization of students’ involvement in the research process in the classroom context. There are indications of the potential of training courses that, theoretically and practically, approach research as both an educational principle and a means to enable teachers to reflect on research as a comprehensive way of teaching and learning. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4543 10.26843/rencima.v15n1a15 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4543 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v15n1a15 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4543/2168 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128675307520 |