Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Marcelo de Oliveira
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63849
Resumo: The last update of the Mathematics Program for Secondary Education carried out in 2016 in Paraguay was a prescribed curricular document, whose construction had strong political components and which have been the target of many conflicts and tensions in the contexts in the country. The policy cycle approach, formulated by Stephen J. Ball and collaborators, has been frequently used by curricular policies researchers, among other fields, configuring a relevant methodological bias for understanding the processes of approval and updating of documents from the production and influence contexts, as well as their paradigms and the ideological constraints resulting from the involvement of multilateral organisms. To achieve this goal, this article presents an analysis of the recent reform process of the prescribed document of Mathematics in Paraguay, which results raised reflections on vertical models, emptying of the area and content lists as functional tools for management and performance.
id UFU-4_f766a6d79569ff8689aaae0457919e1f
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63849
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no ParaguaiPolíticas curricularesReforma curricular em matemáticaEducação média no ParaguaiCurricular policiesCurricular reform in mathematicsSecondary education in ParaguayPolíticas curricularesReforma del currículo de matemáticasEducación media en ParaguayThe last update of the Mathematics Program for Secondary Education carried out in 2016 in Paraguay was a prescribed curricular document, whose construction had strong political components and which have been the target of many conflicts and tensions in the contexts in the country. The policy cycle approach, formulated by Stephen J. Ball and collaborators, has been frequently used by curricular policies researchers, among other fields, configuring a relevant methodological bias for understanding the processes of approval and updating of documents from the production and influence contexts, as well as their paradigms and the ideological constraints resulting from the involvement of multilateral organisms. To achieve this goal, this article presents an analysis of the recent reform process of the prescribed document of Mathematics in Paraguay, which results raised reflections on vertical models, emptying of the area and content lists as functional tools for management and performance.A última atualização do Programa de Matemática para a Educação Média realizada em 2016 no Paraguai constituiu-se em um documento curricular prescrito, cuja construção apresentou fortes componentes políticos e que vêm sendo alvo de muitos conflitos e tensões nos contextos no país. A abordagem do ciclo de políticas, formulada por Stephen J. Ball e colaboradores vêm sendo frequentemente empregada por pesquisadores de políticas curriculares, entre outros campos, configurando-se em um viés metodológico relevante para compreensão dos processos de homologação e atualização dos documentos a partir dos contextos de produção e influência, bem como seus paradigmas e os constrangimentos ideológicos resultantes do envolvimento de organismos multilaterais. Para atingir esse objetivo, o presente artigo apresenta uma análise do processo recente de reforma do documento prescrito de Matemática no Paraguai, que os resultados suscitaram reflexões sobre os modelos verticalizados, esvaziamentos da área e listas de conteúdos como instrumentos funcionais para gestão e performance.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6384910.14393/REPOD-v11n2a2022-63849Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-5902238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63849/33697Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Marcelo de Oliveira2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63849Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai
title Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai
spellingShingle Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai
Dias, Marcelo de Oliveira
Políticas curriculares
Reforma curricular em matemática
Educação média no Paraguai
Curricular policies
Curricular reform in mathematics
Secondary education in Paraguay
Políticas curriculares
Reforma del currículo de matemáticas
Educación media en Paraguay
title_short Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai
title_full Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai
title_fullStr Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai
title_full_unstemmed Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai
title_sort Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai
author Dias, Marcelo de Oliveira
author_facet Dias, Marcelo de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Marcelo de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas curriculares
Reforma curricular em matemática
Educação média no Paraguai
Curricular policies
Curricular reform in mathematics
Secondary education in Paraguay
Políticas curriculares
Reforma del currículo de matemáticas
Educación media en Paraguay
topic Políticas curriculares
Reforma curricular em matemática
Educação média no Paraguai
Curricular policies
Curricular reform in mathematics
Secondary education in Paraguay
Políticas curriculares
Reforma del currículo de matemáticas
Educación media en Paraguay
description The last update of the Mathematics Program for Secondary Education carried out in 2016 in Paraguay was a prescribed curricular document, whose construction had strong political components and which have been the target of many conflicts and tensions in the contexts in the country. The policy cycle approach, formulated by Stephen J. Ball and collaborators, has been frequently used by curricular policies researchers, among other fields, configuring a relevant methodological bias for understanding the processes of approval and updating of documents from the production and influence contexts, as well as their paradigms and the ideological constraints resulting from the involvement of multilateral organisms. To achieve this goal, this article presents an analysis of the recent reform process of the prescribed document of Mathematics in Paraguay, which results raised reflections on vertical models, emptying of the area and content lists as functional tools for management and performance.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63849
10.14393/REPOD-v11n2a2022-63849
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63849
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n2a2022-63849
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63849/33697
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960641142784