Earth School Action based on Historical-Critical Pedagogy
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67491 |
Resumo: | The problem is teacher training through PRONACAMPO - National Rural Education Program - Escola da Terra Action, developed at the Federal University of Bahia, through the Specialization Course in Critical Historical Pedagogy. The problem concerns the legal contribution of PRONACAMPO and its unfolding as a continuing education course for teachers. We present a critical proposal that overcomes Marxist teacher training for rural schools as an objective. The methodology was based on document analysis and dense description of the overcoming critical proposal implemented. The results allow us to affirm that the university, exercising university autonomy, is able to imprint on the continuing education of teachers, fundamentals of critical historical pedagogical theory, contributing to the theoretical elevation in the training of teachers for rural schools. |
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Earth School Action based on Historical-Critical PedagogyAcción Escuela de la Tierra con fundamentos de Pedagogía Histórico-CríticaAção Escola da Terra com fundamentos da Pedagogia Histórico-CríticaFormação ProfessoresEscola da TerraPedagogia Histórico CríticaTeacher TrainingEarth SchoolCritical Historical PedagogyFormación de ProfesoresEscuela de la TierraPedagogia Histórico CríticaThe problem is teacher training through PRONACAMPO - National Rural Education Program - Escola da Terra Action, developed at the Federal University of Bahia, through the Specialization Course in Critical Historical Pedagogy. The problem concerns the legal contribution of PRONACAMPO and its unfolding as a continuing education course for teachers. We present a critical proposal that overcomes Marxist teacher training for rural schools as an objective. The methodology was based on document analysis and dense description of the overcoming critical proposal implemented. The results allow us to affirm that the university, exercising university autonomy, is able to imprint on the continuing education of teachers, fundamentals of critical historical pedagogical theory, contributing to the theoretical elevation in the training of teachers for rural schools.El problema es la formación de profesores a través de PRONACAMPO – Programa Nacional de Educación Rural – Acción Escola da Terra, desarrollado en la Universidad Federal de Bahía, a través del Curso de Especialización en Pedagogía Histórica Crítica. El problema se refiere al aporte legal de PRONACAMPO y su desenvolvimiento como un curso de formación continua para docentes. Presentamos una propuesta crítica que supera como objetivo la formación marxista de docentes para escuelas rurales. La metodología se basó en el análisis documental y descripción densa de la propuesta crítica de superación implementada. Los resultados permiten afirmar que la universidad, ejerciendo la autonomía universitaria, es capaz de imprimir en la formación permanente de los docentes, fundamentos de la teoría pedagógica histórica crítica, contribuyendo a la elevación teórica en la formación de docentes para las escuelas rurales.A problemática é a formação de professores através do PRONACAMPO – Programa Nacional de Educação do Campo - Ação Escola da Terra, desenvolvida na Universidade Federal da Bahia, através do Curso de Especialização em Pedagogia Histórico-Crítica. O problema diz respeito ao aporte legal do PRONACAMPO e seu desdobramento enquanto curso de formação continuada para professores. Apresentamos proposta crítica superadora de formação de professores de base marxista para as escolas do campo como objetivo. A metodologia foi baseada na análise documental e descrição densa da proposta crítico superadora implementada. Os resultados nos permitem afirmar que a universidade, exercendo a autonomia universitária, tem condições de imprimir na formação continuada de professores, fundamentos da teoria pedagógica histórico-crítica, contribuindo para a elevação teórica na formação de professores para as escolas do campo.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6749110.14393/REPOD-v12n1a2023-67491Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 38-55Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 38-55Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 38-55Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 38-552238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67491/35126Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, EliseteCarvalho, Marize SouzaTaffarel, Celi Nelza Zulke2023-01-26T19:43:18Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67491Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-26T19:43:18Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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