CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marsiglia, Ana Carolina Galvão
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Martins, Ligia Marcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702
Resumo: Teacher training is a frequent academic theme and object of various approaches.  This article aims at presenting a few contributions of historical-critical pedagogy to this debate. It takes into account the concept of human-being, development and role of the school, opposing current parameters which empty and devalue teachers and, consequently, school education. 
id UFBA-10_7a86e5dead66a46afadf31faac5d3654
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9702
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAININGCONTRIBUCIONES DE LA PEDAGOGÍA HISTÓRICA CRÍTICA PARA LA FORMACIÓN DE PROFESORESCONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORESpedagogia histórico-críticaformação de professoreseducação escolarHistorical-critical pedagogyTeacher trainingSchool education.Pedagogía histórica-críticaFormación de profesoresEducación escolar.Teacher training is a frequent academic theme and object of various approaches.  This article aims at presenting a few contributions of historical-critical pedagogy to this debate. It takes into account the concept of human-being, development and role of the school, opposing current parameters which empty and devalue teachers and, consequently, school education. La formación de profesores es un tema recurrente en la educación y sus enfoques son muy diferentes. En este artículo, intentamos presentar algunas contribuciones de la pedagogía histórica-crítica para ese debate, considerando la concepción del ser humano, el desarrollo y el papel de la escuela, en contraposición a los parámetros actuales que producen la pérdida y la desvalorización del profesor y, por consecuencia, de la educación escolar.A formação de professores é tema recorrente na academia e suas abordagens são as mais diversas. Nesse artigo procuramos apresentar algumas contribuições da pedagogia histórico-crítica para esse debate, levando em conta a concepção de ser humano, desenvolvimento e o papel da escola, em contraposição aos parâmetros atuais que produzem o esvaziamento e a desvalorização do professor e, consequentemente, da educação escolar. Universidade Federal da Bahia2013-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/970210.9771/gmed.v5i2.9702Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 97-1052175-560410.9771/gmed.v5i2reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702/7090Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarsiglia, Ana Carolina GalvãoMartins, Ligia Marcia2017-10-19T15:51:18Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9702Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:51:18Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING
CONTRIBUCIONES DE LA PEDAGOGÍA HISTÓRICA CRÍTICA PARA LA FORMACIÓN DE PROFESORES
CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES
title CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING
spellingShingle CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING
Marsiglia, Ana Carolina Galvão
pedagogia histórico-crítica
formação de professores
educação escolar
Historical-critical pedagogy
Teacher training
School education.
Pedagogía histórica-crítica
Formación de profesores
Educación escolar.
title_short CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING
title_full CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING
title_fullStr CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING
title_full_unstemmed CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING
title_sort CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING
author Marsiglia, Ana Carolina Galvão
author_facet Marsiglia, Ana Carolina Galvão
Martins, Ligia Marcia
author_role author
author2 Martins, Ligia Marcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marsiglia, Ana Carolina Galvão
Martins, Ligia Marcia
dc.subject.por.fl_str_mv pedagogia histórico-crítica
formação de professores
educação escolar
Historical-critical pedagogy
Teacher training
School education.
Pedagogía histórica-crítica
Formación de profesores
Educación escolar.
topic pedagogia histórico-crítica
formação de professores
educação escolar
Historical-critical pedagogy
Teacher training
School education.
Pedagogía histórica-crítica
Formación de profesores
Educación escolar.
description Teacher training is a frequent academic theme and object of various approaches.  This article aims at presenting a few contributions of historical-critical pedagogy to this debate. It takes into account the concept of human-being, development and role of the school, opposing current parameters which empty and devalue teachers and, consequently, school education. 
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702
10.9771/gmed.v5i2.9702
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v5i2.9702
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702/7090
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 97-105
2175-5604
10.9771/gmed.v5i2
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313516316229632