CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702 |
Resumo: | Teacher training is a frequent academic theme and object of various approaches. This article aims at presenting a few contributions of historical-critical pedagogy to this debate. It takes into account the concept of human-being, development and role of the school, opposing current parameters which empty and devalue teachers and, consequently, school education. |
id |
UFBA-10_7a86e5dead66a46afadf31faac5d3654 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9702 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAININGCONTRIBUCIONES DE LA PEDAGOGÍA HISTÓRICA CRÍTICA PARA LA FORMACIÓN DE PROFESORESCONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORESpedagogia histórico-críticaformação de professoreseducação escolarHistorical-critical pedagogyTeacher trainingSchool education.Pedagogía histórica-críticaFormación de profesoresEducación escolar.Teacher training is a frequent academic theme and object of various approaches. This article aims at presenting a few contributions of historical-critical pedagogy to this debate. It takes into account the concept of human-being, development and role of the school, opposing current parameters which empty and devalue teachers and, consequently, school education. La formación de profesores es un tema recurrente en la educación y sus enfoques son muy diferentes. En este artículo, intentamos presentar algunas contribuciones de la pedagogía histórica-crítica para ese debate, considerando la concepción del ser humano, el desarrollo y el papel de la escuela, en contraposición a los parámetros actuales que producen la pérdida y la desvalorización del profesor y, por consecuencia, de la educación escolar.A formação de professores é tema recorrente na academia e suas abordagens são as mais diversas. Nesse artigo procuramos apresentar algumas contribuições da pedagogia histórico-crítica para esse debate, levando em conta a concepção de ser humano, desenvolvimento e o papel da escola, em contraposição aos parâmetros atuais que produzem o esvaziamento e a desvalorização do professor e, consequentemente, da educação escolar. Universidade Federal da Bahia2013-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/970210.9771/gmed.v5i2.9702Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 97-1052175-560410.9771/gmed.v5i2reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702/7090Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarsiglia, Ana Carolina GalvãoMartins, Ligia Marcia2017-10-19T15:51:18Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9702Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:51:18Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING CONTRIBUCIONES DE LA PEDAGOGÍA HISTÓRICA CRÍTICA PARA LA FORMACIÓN DE PROFESORES CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES |
title |
CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING |
spellingShingle |
CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING Marsiglia, Ana Carolina Galvão pedagogia histórico-crítica formação de professores educação escolar Historical-critical pedagogy Teacher training School education. Pedagogía histórica-crítica Formación de profesores Educación escolar. |
title_short |
CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING |
title_full |
CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING |
title_fullStr |
CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING |
title_full_unstemmed |
CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING |
title_sort |
CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO TEACHER TRAINING |
author |
Marsiglia, Ana Carolina Galvão |
author_facet |
Marsiglia, Ana Carolina Galvão Martins, Ligia Marcia |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Ligia Marcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marsiglia, Ana Carolina Galvão Martins, Ligia Marcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pedagogia histórico-crítica formação de professores educação escolar Historical-critical pedagogy Teacher training School education. Pedagogía histórica-crítica Formación de profesores Educación escolar. |
topic |
pedagogia histórico-crítica formação de professores educação escolar Historical-critical pedagogy Teacher training School education. Pedagogía histórica-crítica Formación de profesores Educación escolar. |
description |
Teacher training is a frequent academic theme and object of various approaches. This article aims at presenting a few contributions of historical-critical pedagogy to this debate. It takes into account the concept of human-being, development and role of the school, opposing current parameters which empty and devalue teachers and, consequently, school education. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702 10.9771/gmed.v5i2.9702 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v5i2.9702 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702/7090 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 97-105 2175-5604 10.9771/gmed.v5i2 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313516316229632 |