Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Geuciane Felipe Guerim
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Franco, Sandra Aparecida Pires
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408
Resumo: This article aims to evidence a training process conducted with teachers of Portuguese Language in the light of the Historical-Critical Pedagogy. It defends a solid education that allow the appropriation of knowledge in its entirety in order to overcome the immediacy and facilitate the human development in its multiple determinations. The present study was based on the assumptions of Dialectical Materialism History and Historical-Critical Pedagogy as a guide for the proposed analyzes. At the end, the teachers emphasize the importance of planning in this perspective in which to appropriate all this content, the teacher is able to socialize knowledge as the basis of the dialectical movement of practice-theory-practice.
id UNESP-15_05bce11ef2fc1105747255dece5f4306
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10408
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachersReflexión y acción: la pedagogía histórico-crítica y sus posibilidades en un grupo de estudios con profesores de lengua portuguesaReflexão e ação: a pedagogia histórico-crítica e suas possibilidades em um grupo de estudos com professores de língua portuguesaHistorical-critical pedagogyPlanningHuman formation.Pedagogía histórico-críticaPlanificaciónFormación humana.Pedagogia histórico-críticaPlanejamentoFormação humana.This article aims to evidence a training process conducted with teachers of Portuguese Language in the light of the Historical-Critical Pedagogy. It defends a solid education that allow the appropriation of knowledge in its entirety in order to overcome the immediacy and facilitate the human development in its multiple determinations. The present study was based on the assumptions of Dialectical Materialism History and Historical-Critical Pedagogy as a guide for the proposed analyzes. At the end, the teachers emphasize the importance of planning in this perspective in which to appropriate all this content, the teacher is able to socialize knowledge as the basis of the dialectical movement of practice-theory-practice.Este artículo tiene el objetivo de evidenciar un proceso formativo realizado con profesores de Lengua Portuguesa a la luz de la Pedagogía Histórico-Crítica. Se defiende una formación sólida que posibilite la apropiación del conocimiento en su totalidad, a fin de superar el inmediatismo y viabilizar la formación humana en sus múltiples determinaciones. El estudio se basó en los supuestos del Materialismo Histórico Dialéctico y de la Pedagogía Histórico-Crítica como guía para los análisis propuestos. Al final, los profesores destacan la importancia del planeamiento en esta perspectiva, en que, al apropiarse de la totalidad presente en el contenido, el profesor se vuelve capaz de socializar el conocimiento como base en el movimiento dialéctico de práctica-teoría-práctica.Este artigo tem o objetivo de evidenciar um processo formativo realizado com professores de Língua Portuguesa à luz da Pedagogia Histórico-Crítica. Defende-se uma formação sólida que possibilite a apropriação do conhecimento em sua totalidade, a fim de superar o imediatismo e viabilizar a formação humana em suas múltiplas determinações. O estudo fundamentou-se nos pressupostos do Materialismo Histórico Dialético e da Pedagogia Histórico-Crítica como guia para as análises propostas. Ao final, os professores destacam a importância do planejamento nesta perspectiva, em que ao se apropriar da totalidade presente no conteúdo, o professor torna-se capaz de socializar o conhecimento como base no movimento dialético de prática-teoria-prática.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1040810.21723/riaee.v14i4.10408Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2141-2159Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2141-21591982-55872446-860610.21723/riaee.v14i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408/8726https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408/9531https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408/9697Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Geuciane Felipe GuerimFranco, Sandra Aparecida Pires2020-10-01T15:51:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10408Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T15:51:16Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers
Reflexión y acción: la pedagogía histórico-crítica y sus posibilidades en un grupo de estudios con profesores de lengua portuguesa
Reflexão e ação: a pedagogia histórico-crítica e suas possibilidades em um grupo de estudos com professores de língua portuguesa
title Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers
spellingShingle Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers
Fernandes, Geuciane Felipe Guerim
Historical-critical pedagogy
Planning
Human formation.
Pedagogía histórico-crítica
Planificación
Formación humana.
Pedagogia histórico-crítica
Planejamento
Formação humana.
title_short Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers
title_full Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers
title_fullStr Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers
title_full_unstemmed Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers
title_sort Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers
author Fernandes, Geuciane Felipe Guerim
author_facet Fernandes, Geuciane Felipe Guerim
Franco, Sandra Aparecida Pires
author_role author
author2 Franco, Sandra Aparecida Pires
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Geuciane Felipe Guerim
Franco, Sandra Aparecida Pires
dc.subject.por.fl_str_mv Historical-critical pedagogy
Planning
Human formation.
Pedagogía histórico-crítica
Planificación
Formación humana.
Pedagogia histórico-crítica
Planejamento
Formação humana.
topic Historical-critical pedagogy
Planning
Human formation.
Pedagogía histórico-crítica
Planificación
Formación humana.
Pedagogia histórico-crítica
Planejamento
Formação humana.
description This article aims to evidence a training process conducted with teachers of Portuguese Language in the light of the Historical-Critical Pedagogy. It defends a solid education that allow the appropriation of knowledge in its entirety in order to overcome the immediacy and facilitate the human development in its multiple determinations. The present study was based on the assumptions of Dialectical Materialism History and Historical-Critical Pedagogy as a guide for the proposed analyzes. At the end, the teachers emphasize the importance of planning in this perspective in which to appropriate all this content, the teacher is able to socialize knowledge as the basis of the dialectical movement of practice-theory-practice.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408
10.21723/riaee.v14i4.10408
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i4.10408
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408/8726
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408/9531
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408/9697
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2141-2159
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2141-2159
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856049815552