Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408 |
Resumo: | This article aims to evidence a training process conducted with teachers of Portuguese Language in the light of the Historical-Critical Pedagogy. It defends a solid education that allow the appropriation of knowledge in its entirety in order to overcome the immediacy and facilitate the human development in its multiple determinations. The present study was based on the assumptions of Dialectical Materialism History and Historical-Critical Pedagogy as a guide for the proposed analyzes. At the end, the teachers emphasize the importance of planning in this perspective in which to appropriate all this content, the teacher is able to socialize knowledge as the basis of the dialectical movement of practice-theory-practice. |
id |
UNESP-15_05bce11ef2fc1105747255dece5f4306 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10408 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachersReflexión y acción: la pedagogía histórico-crítica y sus posibilidades en un grupo de estudios con profesores de lengua portuguesaReflexão e ação: a pedagogia histórico-crítica e suas possibilidades em um grupo de estudos com professores de língua portuguesaHistorical-critical pedagogyPlanningHuman formation.Pedagogía histórico-críticaPlanificaciónFormación humana.Pedagogia histórico-críticaPlanejamentoFormação humana.This article aims to evidence a training process conducted with teachers of Portuguese Language in the light of the Historical-Critical Pedagogy. It defends a solid education that allow the appropriation of knowledge in its entirety in order to overcome the immediacy and facilitate the human development in its multiple determinations. The present study was based on the assumptions of Dialectical Materialism History and Historical-Critical Pedagogy as a guide for the proposed analyzes. At the end, the teachers emphasize the importance of planning in this perspective in which to appropriate all this content, the teacher is able to socialize knowledge as the basis of the dialectical movement of practice-theory-practice.Este artículo tiene el objetivo de evidenciar un proceso formativo realizado con profesores de Lengua Portuguesa a la luz de la Pedagogía Histórico-Crítica. Se defiende una formación sólida que posibilite la apropiación del conocimiento en su totalidad, a fin de superar el inmediatismo y viabilizar la formación humana en sus múltiples determinaciones. El estudio se basó en los supuestos del Materialismo Histórico Dialéctico y de la Pedagogía Histórico-Crítica como guía para los análisis propuestos. Al final, los profesores destacan la importancia del planeamiento en esta perspectiva, en que, al apropiarse de la totalidad presente en el contenido, el profesor se vuelve capaz de socializar el conocimiento como base en el movimiento dialéctico de práctica-teoría-práctica.Este artigo tem o objetivo de evidenciar um processo formativo realizado com professores de Língua Portuguesa à luz da Pedagogia Histórico-Crítica. Defende-se uma formação sólida que possibilite a apropriação do conhecimento em sua totalidade, a fim de superar o imediatismo e viabilizar a formação humana em suas múltiplas determinações. O estudo fundamentou-se nos pressupostos do Materialismo Histórico Dialético e da Pedagogia Histórico-Crítica como guia para as análises propostas. Ao final, os professores destacam a importância do planejamento nesta perspectiva, em que ao se apropriar da totalidade presente no conteúdo, o professor torna-se capaz de socializar o conhecimento como base no movimento dialético de prática-teoria-prática.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1040810.21723/riaee.v14i4.10408Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2141-2159Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2141-21591982-55872446-860610.21723/riaee.v14i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408/8726https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408/9531https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408/9697Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Geuciane Felipe GuerimFranco, Sandra Aparecida Pires2020-10-01T15:51:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10408Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T15:51:16Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers Reflexión y acción: la pedagogía histórico-crítica y sus posibilidades en un grupo de estudios con profesores de lengua portuguesa Reflexão e ação: a pedagogia histórico-crítica e suas possibilidades em um grupo de estudos com professores de língua portuguesa |
title |
Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers |
spellingShingle |
Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers Fernandes, Geuciane Felipe Guerim Historical-critical pedagogy Planning Human formation. Pedagogía histórico-crítica Planificación Formación humana. Pedagogia histórico-crítica Planejamento Formação humana. |
title_short |
Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers |
title_full |
Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers |
title_fullStr |
Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers |
title_full_unstemmed |
Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers |
title_sort |
Reflection and action: a historical-critical pedagogy and its possibilities in a study group with portuguese language teachers |
author |
Fernandes, Geuciane Felipe Guerim |
author_facet |
Fernandes, Geuciane Felipe Guerim Franco, Sandra Aparecida Pires |
author_role |
author |
author2 |
Franco, Sandra Aparecida Pires |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Geuciane Felipe Guerim Franco, Sandra Aparecida Pires |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historical-critical pedagogy Planning Human formation. Pedagogía histórico-crítica Planificación Formación humana. Pedagogia histórico-crítica Planejamento Formação humana. |
topic |
Historical-critical pedagogy Planning Human formation. Pedagogía histórico-crítica Planificación Formación humana. Pedagogia histórico-crítica Planejamento Formação humana. |
description |
This article aims to evidence a training process conducted with teachers of Portuguese Language in the light of the Historical-Critical Pedagogy. It defends a solid education that allow the appropriation of knowledge in its entirety in order to overcome the immediacy and facilitate the human development in its multiple determinations. The present study was based on the assumptions of Dialectical Materialism History and Historical-Critical Pedagogy as a guide for the proposed analyzes. At the end, the teachers emphasize the importance of planning in this perspective in which to appropriate all this content, the teacher is able to socialize knowledge as the basis of the dialectical movement of practice-theory-practice. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408 10.21723/riaee.v14i4.10408 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i4.10408 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408/8726 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408/9531 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10408/9697 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2141-2159 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2141-2159 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856049815552 |