Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Rômulo Sousa de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lima, Daniela da Costa Britto Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69406
Resumo: This article aims to comprehend the role of civil society organizations, composed by immigrants and refuges, in discussions about political education. As such, it is conducted a case study regarding São Paulo’s context. The research methodology is funded on the analysis fo documents from the Municipal Conference on Policies for Immigrants, held in 2015 and 2019 in the aforementioned city. As theoretical framework, it is used Luiz Carlos Bresser Pereira’s concept of civil society and Pierre Bordieu’s concept of field and habitus. It is concluded that there is a growing participation of civil society in discussions about education and migration, in a direct relation with the State, involving immigrants and refugees in the debate on the formulation of educational policies.
id UFU-4_fd0372a44f947a258d0967b209ff19c8
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69406
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city.Política Educativa para inmigrantes y refugiados y el papel de la sociedad civil: el caso de la ciudad de São PauloPolítica educacional para imigrantes e refugiados e o papel da sociedade civil: o caso da cidade de São Paulo Política educacionalParticipação socialMigraçãoAmérica LatinaEducacional policySocial participationMigrationLatin AmericanPolítica educativaParticipación socialMigraciónLatinoaméricaThis article aims to comprehend the role of civil society organizations, composed by immigrants and refuges, in discussions about political education. As such, it is conducted a case study regarding São Paulo’s context. The research methodology is funded on the analysis fo documents from the Municipal Conference on Policies for Immigrants, held in 2015 and 2019 in the aforementioned city. As theoretical framework, it is used Luiz Carlos Bresser Pereira’s concept of civil society and Pierre Bordieu’s concept of field and habitus. It is concluded that there is a growing participation of civil society in discussions about education and migration, in a direct relation with the State, involving immigrants and refugees in the debate on the formulation of educational policies.Este artículo tiene como objetivo comprender el papel de las organizaciones de la sociedad civil, compuestas por personas inmigrantes y refugiadas, en las discusiones sobre política educativa. Para eso, se realiza un estudio de caso sobre el contexto de la ciudad de São Paulo. La metodología se basa em él análisis de documentos de la Conferência Municipal de Políticas para Imigrantes, realizada en 2013 y 2019 en la respectiva ciudad. Como fundamento teórico se utiliza el concepto de sociedad civil de Luiz Carlos Bresser Pereira y el conceptos de campo y habitus de Pierre Bourdieu. Se concluye que existe una creciente participación de la sociedad civil en las discusiones sobre educación y migración, em una relación directa con el Estado, envolviendo a las personas inmigrantes y refugiadas en el debate sobre la formulación de políticas educativas.Este artigo objetiva compreender a atuação de organizações da sociedade civil, compostas por imigrantes e refugiados, nas discussões sobre política educacional. Para isso, é feito um estudo de caso sobre o contexto de São Paulo. A metodologia pauta-se na análise de documentos da Conferência Municipal de Políticas para Imigrantes, realizada em 2013 e 2019 na respectiva cidade. Como fundamento teórico, utiliza-se o conceito de sociedade civil de Luiz Carlos Bresser Pereira e os conceitos de campo e habitus de Pierre Bourdieu. Conclui-se que há uma crescente participação da sociedade civil nas discussões sobre educação e migração, em uma relação direta com o Estado, envolvendo os imigrantes e refugiados no debate sobre a formulação de políticas educacionais.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6940610.14393/REPOD-v12n2a2023-69406Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-7212238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69406/36078Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Rômulo Sousa deLima, Daniela da Costa Britto Pereira2023-05-18T23:34:24Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69406Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:24Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city.
Política Educativa para inmigrantes y refugiados y el papel de la sociedad civil: el caso de la ciudad de São Paulo
Política educacional para imigrantes e refugiados e o papel da sociedade civil: o caso da cidade de São Paulo
title Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city.
spellingShingle Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city.
Azevedo, Rômulo Sousa de
Política educacional
Participação social
Migração
América Latina
Educacional policy
Social participation
Migration
Latin American
Política educativa
Participación social
Migración
Latinoamérica
title_short Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city.
title_full Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city.
title_fullStr Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city.
title_full_unstemmed Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city.
title_sort Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city.
author Azevedo, Rômulo Sousa de
author_facet Azevedo, Rômulo Sousa de
Lima, Daniela da Costa Britto Pereira
author_role author
author2 Lima, Daniela da Costa Britto Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Rômulo Sousa de
Lima, Daniela da Costa Britto Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Política educacional
Participação social
Migração
América Latina
Educacional policy
Social participation
Migration
Latin American
Política educativa
Participación social
Migración
Latinoamérica
topic Política educacional
Participação social
Migração
América Latina
Educacional policy
Social participation
Migration
Latin American
Política educativa
Participación social
Migración
Latinoamérica
description This article aims to comprehend the role of civil society organizations, composed by immigrants and refuges, in discussions about political education. As such, it is conducted a case study regarding São Paulo’s context. The research methodology is funded on the analysis fo documents from the Municipal Conference on Policies for Immigrants, held in 2015 and 2019 in the aforementioned city. As theoretical framework, it is used Luiz Carlos Bresser Pereira’s concept of civil society and Pierre Bordieu’s concept of field and habitus. It is concluded that there is a growing participation of civil society in discussions about education and migration, in a direct relation with the State, involving immigrants and refugees in the debate on the formulation of educational policies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69406
10.14393/REPOD-v12n2a2023-69406
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69406
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n2a2023-69406
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69406/36078
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961731661824