Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69406 |
Resumo: | This article aims to comprehend the role of civil society organizations, composed by immigrants and refuges, in discussions about political education. As such, it is conducted a case study regarding São Paulo’s context. The research methodology is funded on the analysis fo documents from the Municipal Conference on Policies for Immigrants, held in 2015 and 2019 in the aforementioned city. As theoretical framework, it is used Luiz Carlos Bresser Pereira’s concept of civil society and Pierre Bordieu’s concept of field and habitus. It is concluded that there is a growing participation of civil society in discussions about education and migration, in a direct relation with the State, involving immigrants and refugees in the debate on the formulation of educational policies. |
id |
UFU-4_fd0372a44f947a258d0967b209ff19c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69406 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city.Política Educativa para inmigrantes y refugiados y el papel de la sociedad civil: el caso de la ciudad de São PauloPolítica educacional para imigrantes e refugiados e o papel da sociedade civil: o caso da cidade de São Paulo Política educacionalParticipação socialMigraçãoAmérica LatinaEducacional policySocial participationMigrationLatin AmericanPolítica educativaParticipación socialMigraciónLatinoaméricaThis article aims to comprehend the role of civil society organizations, composed by immigrants and refuges, in discussions about political education. As such, it is conducted a case study regarding São Paulo’s context. The research methodology is funded on the analysis fo documents from the Municipal Conference on Policies for Immigrants, held in 2015 and 2019 in the aforementioned city. As theoretical framework, it is used Luiz Carlos Bresser Pereira’s concept of civil society and Pierre Bordieu’s concept of field and habitus. It is concluded that there is a growing participation of civil society in discussions about education and migration, in a direct relation with the State, involving immigrants and refugees in the debate on the formulation of educational policies.Este artículo tiene como objetivo comprender el papel de las organizaciones de la sociedad civil, compuestas por personas inmigrantes y refugiadas, en las discusiones sobre política educativa. Para eso, se realiza un estudio de caso sobre el contexto de la ciudad de São Paulo. La metodología se basa em él análisis de documentos de la Conferência Municipal de Políticas para Imigrantes, realizada en 2013 y 2019 en la respectiva ciudad. Como fundamento teórico se utiliza el concepto de sociedad civil de Luiz Carlos Bresser Pereira y el conceptos de campo y habitus de Pierre Bourdieu. Se concluye que existe una creciente participación de la sociedad civil en las discusiones sobre educación y migración, em una relación directa con el Estado, envolviendo a las personas inmigrantes y refugiadas en el debate sobre la formulación de políticas educativas.Este artigo objetiva compreender a atuação de organizações da sociedade civil, compostas por imigrantes e refugiados, nas discussões sobre política educacional. Para isso, é feito um estudo de caso sobre o contexto de São Paulo. A metodologia pauta-se na análise de documentos da Conferência Municipal de Políticas para Imigrantes, realizada em 2013 e 2019 na respectiva cidade. Como fundamento teórico, utiliza-se o conceito de sociedade civil de Luiz Carlos Bresser Pereira e os conceitos de campo e habitus de Pierre Bourdieu. Conclui-se que há uma crescente participação da sociedade civil nas discussões sobre educação e migração, em uma relação direta com o Estado, envolvendo os imigrantes e refugiados no debate sobre a formulação de políticas educacionais.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6940610.14393/REPOD-v12n2a2023-69406Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-7212238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69406/36078Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Rômulo Sousa deLima, Daniela da Costa Britto Pereira2023-05-18T23:34:24Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69406Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:24Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city. Política Educativa para inmigrantes y refugiados y el papel de la sociedad civil: el caso de la ciudad de São Paulo Política educacional para imigrantes e refugiados e o papel da sociedade civil: o caso da cidade de São Paulo |
title |
Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city. |
spellingShingle |
Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city. Azevedo, Rômulo Sousa de Política educacional Participação social Migração América Latina Educacional policy Social participation Migration Latin American Política educativa Participación social Migración Latinoamérica |
title_short |
Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city. |
title_full |
Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city. |
title_fullStr |
Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city. |
title_full_unstemmed |
Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city. |
title_sort |
Educacional policy for immigrants and refugees and the role of civil Society: the case study of São Paulo city. |
author |
Azevedo, Rômulo Sousa de |
author_facet |
Azevedo, Rômulo Sousa de Lima, Daniela da Costa Britto Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Daniela da Costa Britto Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Rômulo Sousa de Lima, Daniela da Costa Britto Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política educacional Participação social Migração América Latina Educacional policy Social participation Migration Latin American Política educativa Participación social Migración Latinoamérica |
topic |
Política educacional Participação social Migração América Latina Educacional policy Social participation Migration Latin American Política educativa Participación social Migración Latinoamérica |
description |
This article aims to comprehend the role of civil society organizations, composed by immigrants and refuges, in discussions about political education. As such, it is conducted a case study regarding São Paulo’s context. The research methodology is funded on the analysis fo documents from the Municipal Conference on Policies for Immigrants, held in 2015 and 2019 in the aforementioned city. As theoretical framework, it is used Luiz Carlos Bresser Pereira’s concept of civil society and Pierre Bordieu’s concept of field and habitus. It is concluded that there is a growing participation of civil society in discussions about education and migration, in a direct relation with the State, involving immigrants and refugees in the debate on the formulation of educational policies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69406 10.14393/REPOD-v12n2a2023-69406 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69406 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n2a2023-69406 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69406/36078 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 702-721 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961731661824 |