Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38101 |
Resumo: | This essay relates curriculum to current debates on comprehensive education in Brazil, referring to the research achievement in school São Paulo state public, whose objective is to contribute to the process of continuing education teachers and managers of Full Time School (ETI) by the Marilia Education Center. Questions how the elementary school curriculum becomes action in everyday school life and as pedagogical practice in regular rooms, 1 to 5 years, and the Curriculum Workshops converges for purposes outlined in the educational project. Notes the gap between the dynamics of classes taught in elementary school rooms I, in charge of teachers mostly linked to school (PEB I), and workshops offered in counter-shift performed by PEB II teachers without bond and different each year: factor, among others arising from the structuring of the ETI, appointed by the workers as a problem to the construction of school identity. |
id |
UFU-8_3805e371667fb56c79d4aead00eaa012 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/38101 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Full Time School In the state of São Paulo and the curricular questionEscuela de tiempo completo en el estado de São Paulo y la cuestión curricularEscola de Tempo Integral no Estado de São Paulo e a questão curricular CurrículoCurrículo prescritoEscola de Tempo Integral (ETI)Núcleo de Ensino de MaríliaCurriculumCurriculum prescribedFull Time School (ETI)Marília Education CenterPlan de estudiosPlan de estudios prescritoEscuela de tiempo completo (FTE)Centro Docente MaríliaThis essay relates curriculum to current debates on comprehensive education in Brazil, referring to the research achievement in school São Paulo state public, whose objective is to contribute to the process of continuing education teachers and managers of Full Time School (ETI) by the Marilia Education Center. Questions how the elementary school curriculum becomes action in everyday school life and as pedagogical practice in regular rooms, 1 to 5 years, and the Curriculum Workshops converges for purposes outlined in the educational project. Notes the gap between the dynamics of classes taught in elementary school rooms I, in charge of teachers mostly linked to school (PEB I), and workshops offered in counter-shift performed by PEB II teachers without bond and different each year: factor, among others arising from the structuring of the ETI, appointed by the workers as a problem to the construction of school identity.Este ensayo relaciona el currículo escolar con los debates actuales sobre educación integral en Brasil, refiriéndose a la investigación realizada en una escuela pública en el estado de São Paulo, cuyo objetivo es contribuir al proceso de educación continua de maestros y gerentes de la Escuela de Tiempo Completo (ETI). ), a través del Centro Docente Marília. Cuestiona cómo el plan de estudios de la escuela primaria se convierte en acción en la escuela diaria y cómo la práctica pedagógica en las aulas regulares, del 1 ° al 5 ° grado, y en los talleres curriculares convergen para los propósitos señalados en el proyecto educativo. Señala la distancia entre la dinámica de las clases impartidas en las aulas de la escuela primaria, que en su mayoría son docentes vinculados a la escuela (PEB I), y los talleres ofrecidos por la noche, realizados por maestros no vinculados y diferentes de PEB II cada año: factor, entre otros proveniente de la estructuración de la ETI, señalado por los trabajadores como un obstáculo para la construcción de la identidad escolar. Palabras clave: Currículum; Plan de estudios prescrito; Escuela de tiempo completo (FTE); Centro Docente Marília.Este ensaio relaciona currículo escolar aos atuais debates sobre educação integral no Brasil, referenciando-se à pesquisa em realização em escola da rede pública estadual paulista, cujo objetivo é contribuir para o processo de formação continuada de professores e gestores de Escola de Tempo Integral (ETI), mediante o Núcleo de Ensino de Marília. Questiona como o currículo do Ensino Fundamental torna-se ação no cotidiano escolar e como a prática pedagógica nas salas regulares, 1o a 5o ano, e nas Oficinas Curriculares converge para finalidades apontadas no projeto educativo. Constata o distanciamento entre a dinâmica das aulas ministradas em salas de Ensino Fundamental I, a cargo de professores em sua maioria vinculados à escola (PEB I), e oficinas oferecidas no contraturno, realizadas por professores PEB II sem vínculo e diferentes a cada ano: fator, dentre outros advindos da estruturação da ETI, apontado pelos trabalhadores como dificultador à construção da identidade escolar.Universidade Federal de Uberlândia2017-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3810110.14393/v24n2a2017-09Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 471-496Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 471-496Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 471-4961983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38101/20103Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCação, Maria Izaura2020-06-10T02:03:50Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/38101Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-10T02:03:50Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question Escuela de tiempo completo en el estado de São Paulo y la cuestión curricular Escola de Tempo Integral no Estado de São Paulo e a questão curricular |
title |
Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question |
spellingShingle |
Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question Cação, Maria Izaura Currículo Currículo prescrito Escola de Tempo Integral (ETI) Núcleo de Ensino de Marília Curriculum Curriculum prescribed Full Time School (ETI) Marília Education Center Plan de estudios Plan de estudios prescrito Escuela de tiempo completo (FTE) Centro Docente Marília |
title_short |
Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question |
title_full |
Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question |
title_fullStr |
Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question |
title_full_unstemmed |
Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question |
title_sort |
Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question |
author |
Cação, Maria Izaura |
author_facet |
Cação, Maria Izaura |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cação, Maria Izaura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Currículo prescrito Escola de Tempo Integral (ETI) Núcleo de Ensino de Marília Curriculum Curriculum prescribed Full Time School (ETI) Marília Education Center Plan de estudios Plan de estudios prescrito Escuela de tiempo completo (FTE) Centro Docente Marília |
topic |
Currículo Currículo prescrito Escola de Tempo Integral (ETI) Núcleo de Ensino de Marília Curriculum Curriculum prescribed Full Time School (ETI) Marília Education Center Plan de estudios Plan de estudios prescrito Escuela de tiempo completo (FTE) Centro Docente Marília |
description |
This essay relates curriculum to current debates on comprehensive education in Brazil, referring to the research achievement in school São Paulo state public, whose objective is to contribute to the process of continuing education teachers and managers of Full Time School (ETI) by the Marilia Education Center. Questions how the elementary school curriculum becomes action in everyday school life and as pedagogical practice in regular rooms, 1 to 5 years, and the Curriculum Workshops converges for purposes outlined in the educational project. Notes the gap between the dynamics of classes taught in elementary school rooms I, in charge of teachers mostly linked to school (PEB I), and workshops offered in counter-shift performed by PEB II teachers without bond and different each year: factor, among others arising from the structuring of the ETI, appointed by the workers as a problem to the construction of school identity. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38101 10.14393/v24n2a2017-09 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38101 |
identifier_str_mv |
10.14393/v24n2a2017-09 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38101/20103 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 471-496 Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 471-496 Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 471-496 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221751246848 |