Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cação, Maria Izaura
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38101
Resumo: This essay relates curriculum to current debates on comprehensive education in Brazil, referring to the research achievement in school São Paulo state public, whose objective is to contribute to the process of continuing education teachers and managers of Full Time School (ETI) by the Marilia Education Center. Questions how the elementary school curriculum becomes action in everyday school life and as pedagogical practice in regular rooms, 1 to 5 years, and the Curriculum Workshops converges for purposes outlined in the educational project. Notes the gap between the dynamics of classes taught in elementary school rooms I, in charge of teachers mostly linked to school (PEB I), and workshops offered in counter-shift performed by PEB II teachers without bond and different each year: factor, among others arising from the structuring of the ETI, appointed by the workers as a problem to the construction of school identity.
id UFU-8_3805e371667fb56c79d4aead00eaa012
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/38101
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Full Time School In the state of São Paulo and the curricular questionEscuela de tiempo completo en el estado de São Paulo y la cuestión curricularEscola de Tempo Integral no Estado de São Paulo e a questão curricular CurrículoCurrículo prescritoEscola de Tempo Integral (ETI)Núcleo de Ensino de MaríliaCurriculumCurriculum prescribedFull Time School (ETI)Marília Education CenterPlan de estudiosPlan de estudios prescritoEscuela de tiempo completo (FTE)Centro Docente MaríliaThis essay relates curriculum to current debates on comprehensive education in Brazil, referring to the research achievement in school São Paulo state public, whose objective is to contribute to the process of continuing education teachers and managers of Full Time School (ETI) by the Marilia Education Center. Questions how the elementary school curriculum becomes action in everyday school life and as pedagogical practice in regular rooms, 1 to 5 years, and the Curriculum Workshops converges for purposes outlined in the educational project. Notes the gap between the dynamics of classes taught in elementary school rooms I, in charge of teachers mostly linked to school (PEB I), and workshops offered in counter-shift performed by PEB II teachers without bond and different each year: factor, among others arising from the structuring of the ETI, appointed by the workers as a problem to the construction of school identity.Este ensayo relaciona el currículo escolar con los debates actuales sobre educación integral en Brasil, refiriéndose a la investigación realizada en una escuela pública en el estado de São Paulo, cuyo objetivo es contribuir al proceso de educación continua de maestros y gerentes de la Escuela de Tiempo Completo (ETI). ), a través del Centro Docente Marília. Cuestiona cómo el plan de estudios de la escuela primaria se convierte en acción en la escuela diaria y cómo la práctica pedagógica en las aulas regulares, del 1 ° al 5 ° grado, y en los talleres curriculares convergen para los propósitos señalados en el proyecto educativo. Señala la distancia entre la dinámica de las clases impartidas en las aulas de la escuela primaria, que en su mayoría son docentes vinculados a la escuela (PEB I), y los talleres ofrecidos por la noche, realizados por maestros no vinculados y diferentes de PEB II cada año: factor, entre otros proveniente de la estructuración de la ETI, señalado por los trabajadores como un obstáculo para la construcción de la identidad escolar. Palabras clave: Currículum; Plan de estudios prescrito; Escuela de tiempo completo (FTE); Centro Docente Marília.Este ensaio relaciona currículo escolar aos atuais debates sobre educação integral no Brasil, referenciando-se à pesquisa em realização em escola da rede pública estadual paulista, cujo objetivo é contribuir para o processo de formação continuada de professores e gestores de Escola de Tempo Integral (ETI), mediante o Núcleo de Ensino de Marília. Questiona como o currículo do Ensino Fundamental torna-se ação no cotidiano escolar e como a prática pedagógica nas salas regulares, 1o a 5o ano, e nas Oficinas Curriculares converge para finalidades apontadas no projeto educativo. Constata o distanciamento entre a dinâmica das aulas ministradas em salas de Ensino Fundamental I, a cargo de professores em sua maioria vinculados à escola (PEB I), e oficinas oferecidas no contraturno, realizadas por professores PEB II sem vínculo e diferentes a cada ano: fator, dentre outros advindos da estruturação da ETI, apontado pelos trabalhadores como dificultador à construção da identidade escolar.Universidade Federal de Uberlândia2017-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3810110.14393/v24n2a2017-09Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 471-496Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 471-496Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 471-4961983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38101/20103Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCação, Maria Izaura2020-06-10T02:03:50Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/38101Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-10T02:03:50Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question
Escuela de tiempo completo en el estado de São Paulo y la cuestión curricular
Escola de Tempo Integral no Estado de São Paulo e a questão curricular
title Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question
spellingShingle Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question
Cação, Maria Izaura
Currículo
Currículo prescrito
Escola de Tempo Integral (ETI)
Núcleo de Ensino de Marília
Curriculum
Curriculum prescribed
Full Time School (ETI)
Marília Education Center
Plan de estudios
Plan de estudios prescrito
Escuela de tiempo completo (FTE)
Centro Docente Marília
title_short Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question
title_full Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question
title_fullStr Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question
title_full_unstemmed Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question
title_sort Full Time School In the state of São Paulo and the curricular question
author Cação, Maria Izaura
author_facet Cação, Maria Izaura
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cação, Maria Izaura
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Currículo prescrito
Escola de Tempo Integral (ETI)
Núcleo de Ensino de Marília
Curriculum
Curriculum prescribed
Full Time School (ETI)
Marília Education Center
Plan de estudios
Plan de estudios prescrito
Escuela de tiempo completo (FTE)
Centro Docente Marília
topic Currículo
Currículo prescrito
Escola de Tempo Integral (ETI)
Núcleo de Ensino de Marília
Curriculum
Curriculum prescribed
Full Time School (ETI)
Marília Education Center
Plan de estudios
Plan de estudios prescrito
Escuela de tiempo completo (FTE)
Centro Docente Marília
description This essay relates curriculum to current debates on comprehensive education in Brazil, referring to the research achievement in school São Paulo state public, whose objective is to contribute to the process of continuing education teachers and managers of Full Time School (ETI) by the Marilia Education Center. Questions how the elementary school curriculum becomes action in everyday school life and as pedagogical practice in regular rooms, 1 to 5 years, and the Curriculum Workshops converges for purposes outlined in the educational project. Notes the gap between the dynamics of classes taught in elementary school rooms I, in charge of teachers mostly linked to school (PEB I), and workshops offered in counter-shift performed by PEB II teachers without bond and different each year: factor, among others arising from the structuring of the ETI, appointed by the workers as a problem to the construction of school identity.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38101
10.14393/v24n2a2017-09
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38101
identifier_str_mv 10.14393/v24n2a2017-09
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38101/20103
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 471-496
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 471-496
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 471-496
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221751246848