The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46449 |
Resumo: | The configuration of the Curriculum in Colombia is crossed by the spatio-temporal vicissitudes of a country inserted in the Latin American reality. Understanding its historical development, therefore, implies the primary understanding of the Curriculum, which is simply a "field of conflict" with an infinity of agents and scales that intervene in a dialectic that perpetuates permanence and peeks at articulated turns to governmental logics. Therefore, this article intends to discuss this process inlight of the understanding of the Curriculum as a social construction where the visions of the country are consigned in broad contradictory senses. The document is divided into three stages: 1. The Colombian context in curricular matters; 2. The legal framework of the curriculum in Colombia and its relationships with extended scales of the interstate system; and, 3. The outstanding challenges of the curriculum in Colombia. Finally, some considerations are presented, which aim to stimulate the constant debate on the curricular field. |
id |
UFU-8_3e6d4acd781962616f06e120114fb51d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46449 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent constructionEl Currículo Escolar en Colombia: un campo en conflicto y construcción permanente O currículo escolar na Colômbia: um campo em conflito e construção permanenteCurrículoColômbiaUnescoCurriculumColombiaUnescoCurrículoColombiaUnescoThe configuration of the Curriculum in Colombia is crossed by the spatio-temporal vicissitudes of a country inserted in the Latin American reality. Understanding its historical development, therefore, implies the primary understanding of the Curriculum, which is simply a "field of conflict" with an infinity of agents and scales that intervene in a dialectic that perpetuates permanence and peeks at articulated turns to governmental logics. Therefore, this article intends to discuss this process inlight of the understanding of the Curriculum as a social construction where the visions of the country are consigned in broad contradictory senses. The document is divided into three stages: 1. The Colombian context in curricular matters; 2. The legal framework of the curriculum in Colombia and its relationships with extended scales of the interstate system; and, 3. The outstanding challenges of the curriculum in Colombia. Finally, some considerations are presented, which aim to stimulate the constant debate on the curricular field.La configuración del Currículo en Colombia está atravesada por las vicisitudes espacio-temporales propias de un país inserido en la realidad latinoamericana. Comprender su desarrollo histórico, implica pues, el entendimiento primario del Currículo, que es sin más, un "campo de conflicto" con infinidad de agentes y escalas que intervienen en una dialéctica que perpetua permanencias y atisba giros articulados a lógicas gubernamentales. Por consiguiente, el presente artículo pretende discutir dicho proceso a la luz de la comprensión del Currículo como una construcción social en donde se consignan las visiones de país en amplios sentidos contradictorios. El documento se divide en tres momentos: 1. El contexto colombiano en materia curricular; 2. El marco legal del currículo en Colombia y sus relaciones con escalas ampliadas del sistema-interestatal; y, 3. Los retos pendientes del currículo en Colombia. Finalmente, se presentan algunas consideraciones, que pretenden avivar el constante debate sobre el campo curricular.A configuração do currículo na Colômbia é atravessada pelas vicissitudes espaço-temporais de um país inserido na realidade latino-americana. A compreensão de seu desenvolvimento histórico implica, portanto, a compreensão primária do Currículo, que é simplesmente um "campo de conflito" com um número infinito de agentes e escalas que intervêm em uma dialética que perpetua a permanência e vislumbres articuladas à lógica governamental. Portanto, o presente artigo pretende discutir esse processo à luz do entendimento do Currículo como uma construção social em que visões de países são consignadas em amplos sentidos contraditórios. O documento está dividido em três momentos: 1. O contexto colombiano em questões curriculares; 2. A estrutura legal do currículo na Colômbia e suas relações com escalas ampliadas do sistema interestadual; e 3. Os desafios pendentes do currículo na Colômbia. Por fim, são apresentadas algumas considerações, que visam estimular o debate constante no campo curricular. Universidade Federal de Uberlândia2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4644910.14393/ER-v25n3e2018-4Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 892-916Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 892-916Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 892-9161983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46449/24946Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessTéllez, Gerardo Machuca2019-12-16T17:57:18Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46449Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-12-16T17:57:18Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction El Currículo Escolar en Colombia: un campo en conflicto y construcción permanente O currículo escolar na Colômbia: um campo em conflito e construção permanente |
title |
The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction |
spellingShingle |
The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction Téllez, Gerardo Machuca Currículo Colômbia Unesco Curriculum Colombia Unesco Currículo Colombia Unesco |
title_short |
The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction |
title_full |
The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction |
title_fullStr |
The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction |
title_full_unstemmed |
The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction |
title_sort |
The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction |
author |
Téllez, Gerardo Machuca |
author_facet |
Téllez, Gerardo Machuca |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Téllez, Gerardo Machuca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Colômbia Unesco Curriculum Colombia Unesco Currículo Colombia Unesco |
topic |
Currículo Colômbia Unesco Curriculum Colombia Unesco Currículo Colombia Unesco |
description |
The configuration of the Curriculum in Colombia is crossed by the spatio-temporal vicissitudes of a country inserted in the Latin American reality. Understanding its historical development, therefore, implies the primary understanding of the Curriculum, which is simply a "field of conflict" with an infinity of agents and scales that intervene in a dialectic that perpetuates permanence and peeks at articulated turns to governmental logics. Therefore, this article intends to discuss this process inlight of the understanding of the Curriculum as a social construction where the visions of the country are consigned in broad contradictory senses. The document is divided into three stages: 1. The Colombian context in curricular matters; 2. The legal framework of the curriculum in Colombia and its relationships with extended scales of the interstate system; and, 3. The outstanding challenges of the curriculum in Colombia. Finally, some considerations are presented, which aim to stimulate the constant debate on the curricular field. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46449 10.14393/ER-v25n3e2018-4 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46449 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n3e2018-4 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46449/24946 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 892-916 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 892-916 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 892-916 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221877075969 |