The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Téllez, Gerardo Machuca
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46449
Resumo: The configuration of the Curriculum in Colombia is crossed by the spatio-temporal vicissitudes of a country inserted in the Latin American reality. Understanding its historical development, therefore, implies the primary understanding of the Curriculum, which is simply a "field of conflict" with an infinity of agents and scales that intervene in a dialectic that perpetuates permanence and peeks at articulated turns to governmental logics. Therefore, this article intends to discuss this process inlight of the understanding of the Curriculum as a social construction where the visions of the country are consigned in broad contradictory senses. The document is divided into three stages: 1. The Colombian context in curricular matters; 2. The legal framework of the curriculum in Colombia and its relationships with extended scales of the interstate system; and, 3. The outstanding challenges of the curriculum in Colombia. Finally, some considerations are presented, which aim to stimulate the constant debate on the curricular field.
id UFU-8_3e6d4acd781962616f06e120114fb51d
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46449
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent constructionEl Currículo Escolar en Colombia: un campo en conflicto y construcción permanente O currículo escolar na Colômbia: um campo em conflito e construção permanenteCurrículoColômbiaUnescoCurriculumColombiaUnescoCurrículoColombiaUnescoThe configuration of the Curriculum in Colombia is crossed by the spatio-temporal vicissitudes of a country inserted in the Latin American reality. Understanding its historical development, therefore, implies the primary understanding of the Curriculum, which is simply a "field of conflict" with an infinity of agents and scales that intervene in a dialectic that perpetuates permanence and peeks at articulated turns to governmental logics. Therefore, this article intends to discuss this process inlight of the understanding of the Curriculum as a social construction where the visions of the country are consigned in broad contradictory senses. The document is divided into three stages: 1. The Colombian context in curricular matters; 2. The legal framework of the curriculum in Colombia and its relationships with extended scales of the interstate system; and, 3. The outstanding challenges of the curriculum in Colombia. Finally, some considerations are presented, which aim to stimulate the constant debate on the curricular field.La configuración del Currículo en Colombia está atravesada por las vicisitudes espacio-temporales propias de un país inserido en la realidad latinoamericana. Comprender su desarrollo histórico, implica pues, el entendimiento primario del Currículo, que es sin más, un "campo de conflicto" con infinidad de agentes y escalas que intervienen en una dialéctica que perpetua permanencias y atisba giros articulados a lógicas gubernamentales. Por consiguiente, el presente artículo pretende discutir dicho proceso a la luz de la comprensión del Currículo como una construcción social en donde se consignan las visiones de país en amplios sentidos contradictorios. El documento se divide en tres momentos: 1. El contexto colombiano en materia curricular; 2. El marco legal del currículo en Colombia y sus relaciones con escalas ampliadas del sistema-interestatal; y, 3. Los retos pendientes del currículo en Colombia. Finalmente, se presentan algunas consideraciones, que pretenden avivar el constante debate sobre el campo curricular.A configuração do currículo na Colômbia é atravessada pelas vicissitudes espaço-temporais de um país inserido na realidade latino-americana. A compreensão de seu desenvolvimento histórico implica, portanto, a compreensão primária do Currículo, que é simplesmente um "campo de conflito" com um número infinito de agentes e escalas que intervêm em uma dialética que perpetua a permanência e vislumbres articuladas à lógica governamental. Portanto, o presente artigo pretende discutir esse processo à luz do entendimento do Currículo como uma construção social em que visões de países são consignadas em amplos sentidos contraditórios. O documento está dividido em três momentos: 1. O contexto colombiano em questões curriculares; 2. A estrutura legal do currículo na Colômbia e suas relações com escalas ampliadas do sistema interestadual; e 3. Os desafios pendentes do currículo na Colômbia. Por fim, são apresentadas algumas considerações, que visam estimular o debate constante no campo curricular.  Universidade Federal de Uberlândia2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4644910.14393/ER-v25n3e2018-4Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 892-916Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 892-916Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 892-9161983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46449/24946Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessTéllez, Gerardo Machuca2019-12-16T17:57:18Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46449Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-12-16T17:57:18Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction
El Currículo Escolar en Colombia: un campo en conflicto y construcción permanente
O currículo escolar na Colômbia: um campo em conflito e construção permanente
title The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction
spellingShingle The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction
Téllez, Gerardo Machuca
Currículo
Colômbia
Unesco
Curriculum
Colombia
Unesco
Currículo
Colombia
Unesco
title_short The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction
title_full The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction
title_fullStr The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction
title_full_unstemmed The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction
title_sort The school curriculum in Colombia: a field in conflict and permanent construction
author Téllez, Gerardo Machuca
author_facet Téllez, Gerardo Machuca
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Téllez, Gerardo Machuca
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Colômbia
Unesco
Curriculum
Colombia
Unesco
Currículo
Colombia
Unesco
topic Currículo
Colômbia
Unesco
Curriculum
Colombia
Unesco
Currículo
Colombia
Unesco
description The configuration of the Curriculum in Colombia is crossed by the spatio-temporal vicissitudes of a country inserted in the Latin American reality. Understanding its historical development, therefore, implies the primary understanding of the Curriculum, which is simply a "field of conflict" with an infinity of agents and scales that intervene in a dialectic that perpetuates permanence and peeks at articulated turns to governmental logics. Therefore, this article intends to discuss this process inlight of the understanding of the Curriculum as a social construction where the visions of the country are consigned in broad contradictory senses. The document is divided into three stages: 1. The Colombian context in curricular matters; 2. The legal framework of the curriculum in Colombia and its relationships with extended scales of the interstate system; and, 3. The outstanding challenges of the curriculum in Colombia. Finally, some considerations are presented, which aim to stimulate the constant debate on the curricular field.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46449
10.14393/ER-v25n3e2018-4
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46449
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n3e2018-4
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46449/24946
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 892-916
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 892-916
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 892-916
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221877075969