Interdisciplinarity and Scientific Alphabetization: na essay about the two sides os the same coin

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camas, Nuria Pons Vilardell
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lambach, Marcelo, Souza, Fernando Roberto Amorim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60504
Resumo: The present work aims to seek in the theoretical foundations elements for a dialogue on interdisciplinarity and scientific alphabetization. It is based on the assumption that teaching fragmented into a curriculum compartmentalised into disciplines constitutes a barrier to the construction of knowledge, bearing in mind that, as a rule, disciplines are closed in themselves, without dialogue with each other. The text is guided by a question: is scientific alphabetization possible without an interdisciplinary perspective? Due to the nature of the proposal for this work, we are trying to invite, without convergence at the end, to place ourselves in a dialectical state on our own teaching practice in face of the challenges in promoting scientific alphabetization. It is concluded that due to the compartmentalization of the school curriculum, scientific literacy will not be successful without the perspective of interdisciplinarity, in science teaching.
id UFU-8_420e4d5bd9550ccb4bd01b8c4dd95394
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60504
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Interdisciplinarity and Scientific Alphabetization: na essay about the two sides os the same coinInterdisciplinariedad y Alfabetización Científica: un ensayo sobre las dos caras de la misma moneda Interdisciplinaridade e Alfabetização Científica: um ensaio sobre os dois lados da mesma moedaInterdisciplinaridadeAlfabetização científicaEnsino de ciênciasInterdisciplinarityScientific alphabetizationTeaching of sciencesInterdisciplinariedadAlfabetización científicaEnseñanza de las CienciasThe present work aims to seek in the theoretical foundations elements for a dialogue on interdisciplinarity and scientific alphabetization. It is based on the assumption that teaching fragmented into a curriculum compartmentalised into disciplines constitutes a barrier to the construction of knowledge, bearing in mind that, as a rule, disciplines are closed in themselves, without dialogue with each other. The text is guided by a question: is scientific alphabetization possible without an interdisciplinary perspective? Due to the nature of the proposal for this work, we are trying to invite, without convergence at the end, to place ourselves in a dialectical state on our own teaching practice in face of the challenges in promoting scientific alphabetization. It is concluded that due to the compartmentalization of the school curriculum, scientific literacy will not be successful without the perspective of interdisciplinarity, in science teaching.El presente trabajo tiene por objeto buscar en los fundamentos teóricos elementos para un diálogo sobre la interdisciplinariedad y la alfabetización científica. Se basa en el supuesto de que la enseñanza fragmentada en un plan de estudios compartimentado en disciplinas constituye una barrera para la construcción del conocimiento, teniendo en cuenta que, por regla general, las disciplinas están cerradas en sí mismas, sin diálogo entre sí. El texto se guía por una pregunta: ¿es posible la alfabetización científica sin una perspectiva interdisciplinaria? Debido a la naturaleza de la propuesta de este trabajo, estamos tratando de invitar, sin convergencia al final, a situarnos en un estado dialéctico sobre nuestra propia práctica docente frente a los desafíos de la promoción del alfabetismo científico. Se concluye que debido a la compartimentación del currículo escolar, la alfabetización científica no tendrá éxito sin la perspectiva de la interdisciplinariedad en la educación científica.O presente trabalho visa buscar nos fundamentos teóricos elementos para um diálogo entre a interdisciplinaridade e a alfabetização científica. Parte do pressuposto de que o ensino fragmentado em um currículo compartimentado em disciplinas se constitui como uma barreira para a construção do conhecimento, tendo em vista que, por via de regra, as disciplinas são fechadas em si, sem diálogo umas com as outras. O texto segue balizado por um questionamento: é possível a alfabetização científica sem a perspectiva interdisciplinar? Em face da natureza proposta para este trabalho, tenta-se um convite, sem convergência ao fim, a nos colocar em um estado dialético sobre nossa própria prática docente diante dos desafios na promoção da alfabetização científica. Conclui-se que, em virtude da compartimentação do currículo escolar, a alfabetização científica não logrará êxitos sem a perspectiva da interdisciplinaridade no ensino de ciências. Universidade Federal de Uberlândia2021-04-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6050410.14393/ER-v28a2021-17Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e017Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e017Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0171983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60504/31388https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60504/31389Copyright (c) 2021 Nuria Pons Vilardell Camas, Marcelo Lambach, Fernando Roberto Amorim Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCamas, Nuria Pons Vilardell Lambach, Marcelo Souza, Fernando Roberto Amorim 2022-03-21T15:09:18Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60504Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2022-03-21T15:09:18Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinarity and Scientific Alphabetization: na essay about the two sides os the same coin
Interdisciplinariedad y Alfabetización Científica: un ensayo sobre las dos caras de la misma moneda
Interdisciplinaridade e Alfabetização Científica: um ensaio sobre os dois lados da mesma moeda
title Interdisciplinarity and Scientific Alphabetization: na essay about the two sides os the same coin
spellingShingle Interdisciplinarity and Scientific Alphabetization: na essay about the two sides os the same coin
Camas, Nuria Pons Vilardell
Interdisciplinaridade
Alfabetização científica
Ensino de ciências
Interdisciplinarity
Scientific alphabetization
Teaching of sciences
Interdisciplinariedad
Alfabetización científica
Enseñanza de las Ciencias
title_short Interdisciplinarity and Scientific Alphabetization: na essay about the two sides os the same coin
title_full Interdisciplinarity and Scientific Alphabetization: na essay about the two sides os the same coin
title_fullStr Interdisciplinarity and Scientific Alphabetization: na essay about the two sides os the same coin
title_full_unstemmed Interdisciplinarity and Scientific Alphabetization: na essay about the two sides os the same coin
title_sort Interdisciplinarity and Scientific Alphabetization: na essay about the two sides os the same coin
author Camas, Nuria Pons Vilardell
author_facet Camas, Nuria Pons Vilardell
Lambach, Marcelo
Souza, Fernando Roberto Amorim
author_role author
author2 Lambach, Marcelo
Souza, Fernando Roberto Amorim
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Camas, Nuria Pons Vilardell
Lambach, Marcelo
Souza, Fernando Roberto Amorim
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinaridade
Alfabetização científica
Ensino de ciências
Interdisciplinarity
Scientific alphabetization
Teaching of sciences
Interdisciplinariedad
Alfabetización científica
Enseñanza de las Ciencias
topic Interdisciplinaridade
Alfabetização científica
Ensino de ciências
Interdisciplinarity
Scientific alphabetization
Teaching of sciences
Interdisciplinariedad
Alfabetización científica
Enseñanza de las Ciencias
description The present work aims to seek in the theoretical foundations elements for a dialogue on interdisciplinarity and scientific alphabetization. It is based on the assumption that teaching fragmented into a curriculum compartmentalised into disciplines constitutes a barrier to the construction of knowledge, bearing in mind that, as a rule, disciplines are closed in themselves, without dialogue with each other. The text is guided by a question: is scientific alphabetization possible without an interdisciplinary perspective? Due to the nature of the proposal for this work, we are trying to invite, without convergence at the end, to place ourselves in a dialectical state on our own teaching practice in face of the challenges in promoting scientific alphabetization. It is concluded that due to the compartmentalization of the school curriculum, scientific literacy will not be successful without the perspective of interdisciplinarity, in science teaching.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60504
10.14393/ER-v28a2021-17
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60504
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-17
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60504/31388
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60504/31389
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Nuria Pons Vilardell Camas, Marcelo Lambach, Fernando Roberto Amorim Souza
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Nuria Pons Vilardell Camas, Marcelo Lambach, Fernando Roberto Amorim Souza
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e017
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e017
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e017
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223281119232