Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697 |
Resumo: | This study analyzed the attitude of teachers in training regarding the construction and interpretation of statistical tables and graphs after completing an activity that required these skills. Seven teachers who taught 5th-grade students in Raposa/MA participated in the research. A qualitative approach was chosen, using Action Research as the method and conducting document analysis, which involved content analysis with the assistance of the NVIVO software. The results revealed that the teachers recognized the usefulness of statistical tables and graphs but demonstrated low confidence in their intellectual knowledge, experiencing negative and ambivalent feelings. They also showed a willingness to face challenges, especially in interpreting pictorial graphs, seeking autonomy in constructing and interpreting these graphs. These attitudes reflect an awareness of the complexity of statistical skills and a desire for improvement, which is crucial for promoting effective educational practices and developing the statistical literacy of teachers in training. |
id |
UFU-8_4e66a7b789395fedacc5c9e9bce9c97e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72697 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training.Construcción e Interpretación de Tablas y Gráficos Estadísticos: Un Análisis de la Actitud de Profesores en FormaciónConstrução e Interpretação de Tabelas e Gráficos Estatísticos: um olhar para a atitude de professores em formação TabelasGráficosAtitudeFormação de professoresEstatísticaTablesGraphsAttitudeTeacher trainingStatisticsTablasGráficosActitudFormación de professoresEstadísticaThis study analyzed the attitude of teachers in training regarding the construction and interpretation of statistical tables and graphs after completing an activity that required these skills. Seven teachers who taught 5th-grade students in Raposa/MA participated in the research. A qualitative approach was chosen, using Action Research as the method and conducting document analysis, which involved content analysis with the assistance of the NVIVO software. The results revealed that the teachers recognized the usefulness of statistical tables and graphs but demonstrated low confidence in their intellectual knowledge, experiencing negative and ambivalent feelings. They also showed a willingness to face challenges, especially in interpreting pictorial graphs, seeking autonomy in constructing and interpreting these graphs. These attitudes reflect an awareness of the complexity of statistical skills and a desire for improvement, which is crucial for promoting effective educational practices and developing the statistical literacy of teachers in training.Este estudio analizó la actitud de las profesoras en formación con respecto a la construcción e interpretación de tablas y gráficos estadísticos después de completar una actividad que requería estas habilidades. Siete profesoras que enseñaban en el quinto grado en Raposa/MA participaron en la investigación. Se eligió un enfoque cualitativo, utilizando la Investigación-Acción como método y llevando a cabo un análisis de documentos que implicó un análisis de contenido con la ayuda del software NVIVO. Los resultados revelaron que las profesoras reconocieron la utilidad de las tablas y gráficos estadísticos, pero demostraron poca confianza en su conocimiento intelectual, experimentando sentimientos negativos y ambivalentes. También mostraron disposición para enfrentar desafíos, especialmente en la interpretación de gráficos pictóricos, buscando autonomía en la construcción e interpretación de estos gráficos. Estas actitudes reflejan una conciencia de la complejidad de las habilidades estadísticas y un deseo de mejora, lo cual es crucial para promover prácticas educativas efectivas y desarrollar la alfabetización estadística de las profesoras en formación.Este estudo analisou a atitude de professoras em formação em relação à construção e interpretação de tabelas e gráficos estatísticos após a conclusão de uma atividade que demandou essas habilidades. Sete professoras que atuavam no 5° ano do ensino fundamental em Raposa/MA participaram da pesquisa. Optou-se por uma abordagem qualitativa empregando-se a Pesquisa-ação como método e conduzindo-se a análise documental, que envolveu a análise de conteúdo com o auxílio do software NVIVO. Os resultados revelaram que as professoras reconheceram a utilidade de tabelas e gráficos estatísticos, demonstraram baixa confiança em seu conhecimento intelectual, e experimentaram sentimentos negativos e ambivalentes. Também demonstraram disposição para enfrentar desafios, especialmente na interpretação de gráficos pictóricos, buscando autonomia na construção e interpretação desses gráficos. Essas atitudes refletem conscientização da complexidade das habilidades estatísticas e busca por aprimoramento sendo cruciais para promover uma prática educacional eficaz e desenvolver o letramento estatístico dos professores em formação.Universidade Federal de Uberlândia2024-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7269710.14393/ER-v31e2024-07Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-24Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-24Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-241983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697/38395https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697/38396Copyright (c) 2024 Eliziane Rocha Castro, Marcilia Chagas Barreto, Francisco Jeovane do Nascimento, Gabriel Linhares de Sousahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Eliziane RochaBarreto, Marcilia ChagasNascimento, Francisco Jeovane doSousa, Gabriel Linhares de2024-03-10T19:24:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72697Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-10T19:24:49Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training. Construcción e Interpretación de Tablas y Gráficos Estadísticos: Un Análisis de la Actitud de Profesores en Formación Construção e Interpretação de Tabelas e Gráficos Estatísticos: um olhar para a atitude de professores em formação |
title |
Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training. |
spellingShingle |
Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training. Castro, Eliziane Rocha Tabelas Gráficos Atitude Formação de professores Estatística Tables Graphs Attitude Teacher training Statistics Tablas Gráficos Actitud Formación de professores Estadística |
title_short |
Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training. |
title_full |
Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training. |
title_fullStr |
Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training. |
title_full_unstemmed |
Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training. |
title_sort |
Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training. |
author |
Castro, Eliziane Rocha |
author_facet |
Castro, Eliziane Rocha Barreto, Marcilia Chagas Nascimento, Francisco Jeovane do Sousa, Gabriel Linhares de |
author_role |
author |
author2 |
Barreto, Marcilia Chagas Nascimento, Francisco Jeovane do Sousa, Gabriel Linhares de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Eliziane Rocha Barreto, Marcilia Chagas Nascimento, Francisco Jeovane do Sousa, Gabriel Linhares de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tabelas Gráficos Atitude Formação de professores Estatística Tables Graphs Attitude Teacher training Statistics Tablas Gráficos Actitud Formación de professores Estadística |
topic |
Tabelas Gráficos Atitude Formação de professores Estatística Tables Graphs Attitude Teacher training Statistics Tablas Gráficos Actitud Formación de professores Estadística |
description |
This study analyzed the attitude of teachers in training regarding the construction and interpretation of statistical tables and graphs after completing an activity that required these skills. Seven teachers who taught 5th-grade students in Raposa/MA participated in the research. A qualitative approach was chosen, using Action Research as the method and conducting document analysis, which involved content analysis with the assistance of the NVIVO software. The results revealed that the teachers recognized the usefulness of statistical tables and graphs but demonstrated low confidence in their intellectual knowledge, experiencing negative and ambivalent feelings. They also showed a willingness to face challenges, especially in interpreting pictorial graphs, seeking autonomy in constructing and interpreting these graphs. These attitudes reflect an awareness of the complexity of statistical skills and a desire for improvement, which is crucial for promoting effective educational practices and developing the statistical literacy of teachers in training. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697 10.14393/ER-v31e2024-07 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v31e2024-07 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697/38395 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697/38396 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-24 Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-24 Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-24 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944218780631040 |