Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Eliziane Rocha
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Barreto, Marcilia Chagas, Nascimento, Francisco Jeovane do, Sousa, Gabriel Linhares de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697
Resumo: This study analyzed the attitude of teachers in training regarding the construction and interpretation of statistical tables and graphs after completing an activity that required these skills. Seven teachers who taught 5th-grade students in Raposa/MA participated in the research. A qualitative approach was chosen, using Action Research as the method and conducting document analysis, which involved content analysis with the assistance of the NVIVO software. The results revealed that the teachers recognized the usefulness of statistical tables and graphs but demonstrated low confidence in their intellectual knowledge, experiencing negative and ambivalent feelings. They also showed a willingness to face challenges, especially in interpreting pictorial graphs, seeking autonomy in constructing and interpreting these graphs. These attitudes reflect an awareness of the complexity of statistical skills and a desire for improvement, which is crucial for promoting effective educational practices and developing the statistical literacy of teachers in training.
id UFU-8_4e66a7b789395fedacc5c9e9bce9c97e
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72697
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training.Construcción e Interpretación de Tablas y Gráficos Estadísticos: Un Análisis de la Actitud de Profesores en FormaciónConstrução e Interpretação de Tabelas e Gráficos Estatísticos: um olhar para a atitude de professores em formação TabelasGráficosAtitudeFormação de professoresEstatísticaTablesGraphsAttitudeTeacher trainingStatisticsTablasGráficosActitudFormación de professoresEstadísticaThis study analyzed the attitude of teachers in training regarding the construction and interpretation of statistical tables and graphs after completing an activity that required these skills. Seven teachers who taught 5th-grade students in Raposa/MA participated in the research. A qualitative approach was chosen, using Action Research as the method and conducting document analysis, which involved content analysis with the assistance of the NVIVO software. The results revealed that the teachers recognized the usefulness of statistical tables and graphs but demonstrated low confidence in their intellectual knowledge, experiencing negative and ambivalent feelings. They also showed a willingness to face challenges, especially in interpreting pictorial graphs, seeking autonomy in constructing and interpreting these graphs. These attitudes reflect an awareness of the complexity of statistical skills and a desire for improvement, which is crucial for promoting effective educational practices and developing the statistical literacy of teachers in training.Este estudio analizó la actitud de las profesoras en formación con respecto a la construcción e interpretación de tablas y gráficos estadísticos después de completar una actividad que requería estas habilidades. Siete profesoras que enseñaban en el quinto grado en Raposa/MA participaron en la investigación. Se eligió un enfoque cualitativo, utilizando la Investigación-Acción como método y llevando a cabo un análisis de documentos que implicó un análisis de contenido con la ayuda del software NVIVO. Los resultados revelaron que las profesoras reconocieron la utilidad de las tablas y gráficos estadísticos, pero demostraron poca confianza en su conocimiento intelectual, experimentando sentimientos negativos y ambivalentes. También mostraron disposición para enfrentar desafíos, especialmente en la interpretación de gráficos pictóricos, buscando autonomía en la construcción e interpretación de estos gráficos. Estas actitudes reflejan una conciencia de la complejidad de las habilidades estadísticas y un deseo de mejora, lo cual es crucial para promover prácticas educativas efectivas y desarrollar la alfabetización estadística de las profesoras en formación.Este estudo analisou a atitude de professoras em formação em relação à construção e interpretação de tabelas e gráficos estatísticos após a conclusão de uma atividade que demandou essas habilidades. Sete professoras que atuavam no 5° ano do ensino fundamental em Raposa/MA participaram da pesquisa. Optou-se por uma abordagem qualitativa empregando-se a Pesquisa-ação como método e conduzindo-se a análise documental, que envolveu a análise de conteúdo com o auxílio do software NVIVO.  Os resultados revelaram que as professoras reconheceram a utilidade de tabelas e gráficos estatísticos, demonstraram baixa confiança em seu conhecimento intelectual,  e experimentaram sentimentos negativos e ambivalentes. Também demonstraram disposição para enfrentar desafios, especialmente na interpretação de gráficos pictóricos, buscando autonomia na construção e interpretação desses gráficos. Essas atitudes refletem conscientização da complexidade das habilidades estatísticas e busca por aprimoramento sendo cruciais para promover uma prática educacional eficaz e desenvolver o letramento estatístico dos professores em formação.Universidade Federal de Uberlândia2024-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7269710.14393/ER-v31e2024-07Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-24Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-24Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-241983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697/38395https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697/38396Copyright (c) 2024 Eliziane Rocha Castro, Marcilia Chagas Barreto, Francisco Jeovane do Nascimento, Gabriel Linhares de Sousahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Eliziane RochaBarreto, Marcilia ChagasNascimento, Francisco Jeovane doSousa, Gabriel Linhares de2024-03-10T19:24:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72697Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-10T19:24:49Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training.
Construcción e Interpretación de Tablas y Gráficos Estadísticos: Un Análisis de la Actitud de Profesores en Formación
Construção e Interpretação de Tabelas e Gráficos Estatísticos: um olhar para a atitude de professores em formação
title Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training.
spellingShingle Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training.
Castro, Eliziane Rocha
Tabelas
Gráficos
Atitude
Formação de professores
Estatística
Tables
Graphs
Attitude
Teacher training
Statistics
Tablas
Gráficos
Actitud
Formación de professores
Estadística
title_short Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training.
title_full Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training.
title_fullStr Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training.
title_full_unstemmed Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training.
title_sort Construction and Interpretation of Statistical Tables and Graphs: An Examination of the Attitude of Teachers in Training.
author Castro, Eliziane Rocha
author_facet Castro, Eliziane Rocha
Barreto, Marcilia Chagas
Nascimento, Francisco Jeovane do
Sousa, Gabriel Linhares de
author_role author
author2 Barreto, Marcilia Chagas
Nascimento, Francisco Jeovane do
Sousa, Gabriel Linhares de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Eliziane Rocha
Barreto, Marcilia Chagas
Nascimento, Francisco Jeovane do
Sousa, Gabriel Linhares de
dc.subject.por.fl_str_mv Tabelas
Gráficos
Atitude
Formação de professores
Estatística
Tables
Graphs
Attitude
Teacher training
Statistics
Tablas
Gráficos
Actitud
Formación de professores
Estadística
topic Tabelas
Gráficos
Atitude
Formação de professores
Estatística
Tables
Graphs
Attitude
Teacher training
Statistics
Tablas
Gráficos
Actitud
Formación de professores
Estadística
description This study analyzed the attitude of teachers in training regarding the construction and interpretation of statistical tables and graphs after completing an activity that required these skills. Seven teachers who taught 5th-grade students in Raposa/MA participated in the research. A qualitative approach was chosen, using Action Research as the method and conducting document analysis, which involved content analysis with the assistance of the NVIVO software. The results revealed that the teachers recognized the usefulness of statistical tables and graphs but demonstrated low confidence in their intellectual knowledge, experiencing negative and ambivalent feelings. They also showed a willingness to face challenges, especially in interpreting pictorial graphs, seeking autonomy in constructing and interpreting these graphs. These attitudes reflect an awareness of the complexity of statistical skills and a desire for improvement, which is crucial for promoting effective educational practices and developing the statistical literacy of teachers in training.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697
10.14393/ER-v31e2024-07
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697
identifier_str_mv 10.14393/ER-v31e2024-07
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697/38395
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72697/38396
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-24
Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-24
Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-24
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944218780631040