The textbook “Didáctica de la Matemática Eurística” from Pedro Puig Adam
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60945 |
Resumo: | The “Didáctica Matemática Eurística” is a textbook that shows the great teaching work of Professor Pedro Puig Adam in Sapin, In this document we analyze the lesson from the point of view of the didactics of mathematics. The mathematical content of the lessons corresponds to the Spain baccaulaureate in the mid-20th century. The analysis allowed us to rediscover the lessons as well as unravel the didactic orientation that, the active role of the students, as well as the knowledge of the limitations of the students and their difficulties. Thus three dimensions of the lessons are shown according to the author: instructive, hermeneutic and historical. |
id |
UFU-8_5e2a9647faea1366c2bb0bfa88578f6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60945 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
The textbook “Didáctica de la Matemática Eurística” from Pedro Puig AdamEl libro “Didáctica Matemática Heurística” de Pedro Puig AdamO livro "Didática Matemática Heurística" de Pedro Puig AdamLivro TextoLiçãoEnsino SecundárioTextbookLessonSecondary educationLibro de textoLecciónEnseñanza SecundariaThe “Didáctica Matemática Eurística” is a textbook that shows the great teaching work of Professor Pedro Puig Adam in Sapin, In this document we analyze the lesson from the point of view of the didactics of mathematics. The mathematical content of the lessons corresponds to the Spain baccaulaureate in the mid-20th century. The analysis allowed us to rediscover the lessons as well as unravel the didactic orientation that, the active role of the students, as well as the knowledge of the limitations of the students and their difficulties. Thus three dimensions of the lessons are shown according to the author: instructive, hermeneutic and historical.La obra Didáctica Matemática Heurística constituye un documento que evidencia la gran labor docente del profesor Pedro Puig Adam en España. En este documento analizamos las lecciones desde el punto de vista de la didáctica de la matemática. El contenido matemático de las lecciones se corresponde al bachillerato de la España de mediados del siglo XX. El análisis nos ha permitido redescubrir las lecciones así como desentrañar la orientación didáctica, el uso de materiales didácticos, el papel activo del alumno, así como el conocimiento de las limitaciones de los alumnos y de sus dificultades. Se muestran así tres dimensiones de la lecciones según su autor: instructiva, hermeneútica e histórica.O livro “Didáctica Matemática Eurística” constitui um documento que mostra o grande trabalho de ensino do professor Pedro Puig Adam na Espaha. Neste trabalho, analisamos os capítulos do ponto de vista da didáctica da matemática. O conteúdo dos capítulos corresponde ao Bacherelato da Espanha no Século XX. Tal análise nos permite redescobrir os conteúdos matemáticos e desvendar a orientação didática que foi dada, o uso de materiais didáticos, o papel ativo do aluno, bem como o conhecimento das limitações dos alunos e suas dificuldades. Assim, três dimensões são mostradas de acordo com o autor: instrutiva, hermenêutica e histórica.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6094510.14393/ER-v28a2021-19Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e019Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e019Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0191983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUspaporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60945/31633https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60945/31634Copyright (c) 2021 Maria Teresa González Astudillo, Myriam Codes Valcarcehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAstudillo, Maria Teresa González Valcarce, Myriam Codes 2022-03-21T14:16:02Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60945Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2022-03-21T14:16:02Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The textbook “Didáctica de la Matemática Eurística” from Pedro Puig Adam El libro “Didáctica Matemática Heurística” de Pedro Puig Adam O livro "Didática Matemática Heurística" de Pedro Puig Adam |
title |
The textbook “Didáctica de la Matemática Eurística” from Pedro Puig Adam |
spellingShingle |
The textbook “Didáctica de la Matemática Eurística” from Pedro Puig Adam Astudillo, Maria Teresa González Livro Texto Lição Ensino Secundário Textbook Lesson Secondary education Libro de texto Lección Enseñanza Secundaria |
title_short |
The textbook “Didáctica de la Matemática Eurística” from Pedro Puig Adam |
title_full |
The textbook “Didáctica de la Matemática Eurística” from Pedro Puig Adam |
title_fullStr |
The textbook “Didáctica de la Matemática Eurística” from Pedro Puig Adam |
title_full_unstemmed |
The textbook “Didáctica de la Matemática Eurística” from Pedro Puig Adam |
title_sort |
The textbook “Didáctica de la Matemática Eurística” from Pedro Puig Adam |
author |
Astudillo, Maria Teresa González |
author_facet |
Astudillo, Maria Teresa González Valcarce, Myriam Codes |
author_role |
author |
author2 |
Valcarce, Myriam Codes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Astudillo, Maria Teresa González Valcarce, Myriam Codes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro Texto Lição Ensino Secundário Textbook Lesson Secondary education Libro de texto Lección Enseñanza Secundaria |
topic |
Livro Texto Lição Ensino Secundário Textbook Lesson Secondary education Libro de texto Lección Enseñanza Secundaria |
description |
The “Didáctica Matemática Eurística” is a textbook that shows the great teaching work of Professor Pedro Puig Adam in Sapin, In this document we analyze the lesson from the point of view of the didactics of mathematics. The mathematical content of the lessons corresponds to the Spain baccaulaureate in the mid-20th century. The analysis allowed us to rediscover the lessons as well as unravel the didactic orientation that, the active role of the students, as well as the knowledge of the limitations of the students and their difficulties. Thus three dimensions of the lessons are shown according to the author: instructive, hermeneutic and historical. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60945 10.14393/ER-v28a2021-19 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60945 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-19 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa por |
language |
spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60945/31633 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60945/31634 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria Teresa González Astudillo, Myriam Codes Valcarce http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria Teresa González Astudillo, Myriam Codes Valcarce http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e019 Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e019 Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e019 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223288459264 |