Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abreu Souza, Ana Cristina Gonçalves de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Feldmann, Marina Graziela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662
Resumo: This article is part of a Post-doctoral Internship research in the Program Education/Curriculum from Pontifical Catholic University of São Paulo that studies public-private partnerships in the training of teachers from the São Paulo state network. It aims to analyze which are the formation partnerships established between the Coordination of the School for Formation and Improvement of Teachers - Paulo Renato Costa Souza (EFAPE) and private institutions in the years 2018 and 2019. It uses the qualitative approach employing bibliographic research and documentary analysis. The theoretical body is based on Hernandez, Laval, Freire and Feldmann. The results show an increasing number of partnerships between the public network and private institutions. The neoliberal rationality that permeates the field of Education and, more specifically, of Teacher Education is confirmed, demanding, from the public authorities, the creation of collaborative projects that include the guarantee of emancipatory and critical formative principles, strengthening the autonomy of the public school system.
id UFU-8_62a3f3d25b87b29b0bd7501a1dca5bfe
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63662
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo StatePolíticas de capacitación docente: alianzas público-privadas en la red de educación estatal paulistaPolíticas de formação docente: as parcerias público-privadas na rede de ensino estadual paulistaFormação de professoresRede pública de ensinoFormação de professores em rede públicaGestão educacionalTeacher formationPublic education systemTeacher formation in public systemEducational managementFormación de profesoresRed de educación públicaFormación del profesorado públicoGestión educativaThis article is part of a Post-doctoral Internship research in the Program Education/Curriculum from Pontifical Catholic University of São Paulo that studies public-private partnerships in the training of teachers from the São Paulo state network. It aims to analyze which are the formation partnerships established between the Coordination of the School for Formation and Improvement of Teachers - Paulo Renato Costa Souza (EFAPE) and private institutions in the years 2018 and 2019. It uses the qualitative approach employing bibliographic research and documentary analysis. The theoretical body is based on Hernandez, Laval, Freire and Feldmann. The results show an increasing number of partnerships between the public network and private institutions. The neoliberal rationality that permeates the field of Education and, more specifically, of Teacher Education is confirmed, demanding, from the public authorities, the creation of collaborative projects that include the guarantee of emancipatory and critical formative principles, strengthening the autonomy of the public school system.Este artículo es parte de una encuesta de pasantía posdoctoral realizada en el Programa de Educación: Currículo de la Pontificia Universidad Católica de São Paulo que estudia las alianzas público-privadas en la formación de docentes de la red estatal de São Paulo. Tiene como objetivo analizar cuáles són las alianzas formativas establecidas entre la Coordinación de la Escuela de Formación y Perfeccionamiento Docente - Paulo Renato Costa Souza (EFAPE) e instituciones privadas en los años 2018 y 2019. Utiliza el enfoque cualitativo empleando la investigación bibliográfica y el análisis documental. El cuerpo teórico se basa en Hernández, Laval, Freire y Feldmann. Los resultados muestran un número creciente de asociaciones entre la red pública y las instituciones privadas. La racionalidad neoliberal que impregna el campo de la Educación y, más específicamente, de la Formación Docente se confirma, exigiendo, desde las autoridades públicas, la creación de proyectos colaborativos que incluyan la garantía de principios formativos emancipatorios y críticos, fortaleciendo la autonomía del sistema escolar público.Este artigo é parte de uma pesquisa de Estágio Pós Doutoral realizada no Programa Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo que estuda as parcerias público-privadas nas formações dos professores da rede estadual paulista. Objetiva analisar quais as parcerias de formação estabelecidas entre a Coordenadoria da Escola de Formação e Aperfeiçoamento de Professores – Paulo Renato Costa Souza (EFAPE) e as instituições privadas nos anos de 2018 e 2019. Recorre a abordagem qualitativa empregando a pesquisa bibliográfica e análise documental. O corpo teórico embasa-se em Hernandez, Laval, Freire e Feldmann. Os resultados apontam um número crescente de parcerias entre a rede pública e instituições privadas. A racionalidade neoliberal que permeia o campo da Educação e, mais especificamente, da Formação Docente fica confirmada, exigindo, do poder público, a criação de projetos colaborativos que incluam a garantia de princípios formadores emancipatórios e críticos fortalecendo a autonomia da rede pública de ensino.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6366210.14393/ER-v28a2021-53Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e053Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e053Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0531983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662/32768https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662/32769Copyright (c) 2021 Ana Cristina Gonçalves de Abreu Souza, Marina Graziela Feldmannhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu Souza, Ana Cristina Gonçalves deFeldmann, Marina Graziela2023-02-14T15:37:26Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63662Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2023-02-14T15:37:26Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State
Políticas de capacitación docente: alianzas público-privadas en la red de educación estatal paulista
Políticas de formação docente: as parcerias público-privadas na rede de ensino estadual paulista
title Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State
spellingShingle Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State
Abreu Souza, Ana Cristina Gonçalves de
Formação de professores
Rede pública de ensino
Formação de professores em rede pública
Gestão educacional
Teacher formation
Public education system
Teacher formation in public system
Educational management
Formación de profesores
Red de educación pública
Formación del profesorado público
Gestión educativa
title_short Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State
title_full Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State
title_fullStr Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State
title_full_unstemmed Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State
title_sort Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State
author Abreu Souza, Ana Cristina Gonçalves de
author_facet Abreu Souza, Ana Cristina Gonçalves de
Feldmann, Marina Graziela
author_role author
author2 Feldmann, Marina Graziela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abreu Souza, Ana Cristina Gonçalves de
Feldmann, Marina Graziela
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Rede pública de ensino
Formação de professores em rede pública
Gestão educacional
Teacher formation
Public education system
Teacher formation in public system
Educational management
Formación de profesores
Red de educación pública
Formación del profesorado público
Gestión educativa
topic Formação de professores
Rede pública de ensino
Formação de professores em rede pública
Gestão educacional
Teacher formation
Public education system
Teacher formation in public system
Educational management
Formación de profesores
Red de educación pública
Formación del profesorado público
Gestión educativa
description This article is part of a Post-doctoral Internship research in the Program Education/Curriculum from Pontifical Catholic University of São Paulo that studies public-private partnerships in the training of teachers from the São Paulo state network. It aims to analyze which are the formation partnerships established between the Coordination of the School for Formation and Improvement of Teachers - Paulo Renato Costa Souza (EFAPE) and private institutions in the years 2018 and 2019. It uses the qualitative approach employing bibliographic research and documentary analysis. The theoretical body is based on Hernandez, Laval, Freire and Feldmann. The results show an increasing number of partnerships between the public network and private institutions. The neoliberal rationality that permeates the field of Education and, more specifically, of Teacher Education is confirmed, demanding, from the public authorities, the creation of collaborative projects that include the guarantee of emancipatory and critical formative principles, strengthening the autonomy of the public school system.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662
10.14393/ER-v28a2021-53
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-53
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662/32768
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662/32769
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ana Cristina Gonçalves de Abreu Souza, Marina Graziela Feldmann
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ana Cristina Gonçalves de Abreu Souza, Marina Graziela Feldmann
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e053
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e053
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e053
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223393316864