Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662 |
Resumo: | This article is part of a Post-doctoral Internship research in the Program Education/Curriculum from Pontifical Catholic University of São Paulo that studies public-private partnerships in the training of teachers from the São Paulo state network. It aims to analyze which are the formation partnerships established between the Coordination of the School for Formation and Improvement of Teachers - Paulo Renato Costa Souza (EFAPE) and private institutions in the years 2018 and 2019. It uses the qualitative approach employing bibliographic research and documentary analysis. The theoretical body is based on Hernandez, Laval, Freire and Feldmann. The results show an increasing number of partnerships between the public network and private institutions. The neoliberal rationality that permeates the field of Education and, more specifically, of Teacher Education is confirmed, demanding, from the public authorities, the creation of collaborative projects that include the guarantee of emancipatory and critical formative principles, strengthening the autonomy of the public school system. |
id |
UFU-8_62a3f3d25b87b29b0bd7501a1dca5bfe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63662 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo StatePolíticas de capacitación docente: alianzas público-privadas en la red de educación estatal paulistaPolíticas de formação docente: as parcerias público-privadas na rede de ensino estadual paulistaFormação de professoresRede pública de ensinoFormação de professores em rede públicaGestão educacionalTeacher formationPublic education systemTeacher formation in public systemEducational managementFormación de profesoresRed de educación públicaFormación del profesorado públicoGestión educativaThis article is part of a Post-doctoral Internship research in the Program Education/Curriculum from Pontifical Catholic University of São Paulo that studies public-private partnerships in the training of teachers from the São Paulo state network. It aims to analyze which are the formation partnerships established between the Coordination of the School for Formation and Improvement of Teachers - Paulo Renato Costa Souza (EFAPE) and private institutions in the years 2018 and 2019. It uses the qualitative approach employing bibliographic research and documentary analysis. The theoretical body is based on Hernandez, Laval, Freire and Feldmann. The results show an increasing number of partnerships between the public network and private institutions. The neoliberal rationality that permeates the field of Education and, more specifically, of Teacher Education is confirmed, demanding, from the public authorities, the creation of collaborative projects that include the guarantee of emancipatory and critical formative principles, strengthening the autonomy of the public school system.Este artículo es parte de una encuesta de pasantía posdoctoral realizada en el Programa de Educación: Currículo de la Pontificia Universidad Católica de São Paulo que estudia las alianzas público-privadas en la formación de docentes de la red estatal de São Paulo. Tiene como objetivo analizar cuáles són las alianzas formativas establecidas entre la Coordinación de la Escuela de Formación y Perfeccionamiento Docente - Paulo Renato Costa Souza (EFAPE) e instituciones privadas en los años 2018 y 2019. Utiliza el enfoque cualitativo empleando la investigación bibliográfica y el análisis documental. El cuerpo teórico se basa en Hernández, Laval, Freire y Feldmann. Los resultados muestran un número creciente de asociaciones entre la red pública y las instituciones privadas. La racionalidad neoliberal que impregna el campo de la Educación y, más específicamente, de la Formación Docente se confirma, exigiendo, desde las autoridades públicas, la creación de proyectos colaborativos que incluyan la garantía de principios formativos emancipatorios y críticos, fortaleciendo la autonomía del sistema escolar público.Este artigo é parte de uma pesquisa de Estágio Pós Doutoral realizada no Programa Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo que estuda as parcerias público-privadas nas formações dos professores da rede estadual paulista. Objetiva analisar quais as parcerias de formação estabelecidas entre a Coordenadoria da Escola de Formação e Aperfeiçoamento de Professores – Paulo Renato Costa Souza (EFAPE) e as instituições privadas nos anos de 2018 e 2019. Recorre a abordagem qualitativa empregando a pesquisa bibliográfica e análise documental. O corpo teórico embasa-se em Hernandez, Laval, Freire e Feldmann. Os resultados apontam um número crescente de parcerias entre a rede pública e instituições privadas. A racionalidade neoliberal que permeia o campo da Educação e, mais especificamente, da Formação Docente fica confirmada, exigindo, do poder público, a criação de projetos colaborativos que incluam a garantia de princípios formadores emancipatórios e críticos fortalecendo a autonomia da rede pública de ensino.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6366210.14393/ER-v28a2021-53Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e053Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e053Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0531983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662/32768https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662/32769Copyright (c) 2021 Ana Cristina Gonçalves de Abreu Souza, Marina Graziela Feldmannhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu Souza, Ana Cristina Gonçalves deFeldmann, Marina Graziela2023-02-14T15:37:26Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63662Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2023-02-14T15:37:26Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State Políticas de capacitación docente: alianzas público-privadas en la red de educación estatal paulista Políticas de formação docente: as parcerias público-privadas na rede de ensino estadual paulista |
title |
Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State |
spellingShingle |
Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State Abreu Souza, Ana Cristina Gonçalves de Formação de professores Rede pública de ensino Formação de professores em rede pública Gestão educacional Teacher formation Public education system Teacher formation in public system Educational management Formación de profesores Red de educación pública Formación del profesorado público Gestión educativa |
title_short |
Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State |
title_full |
Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State |
title_fullStr |
Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State |
title_full_unstemmed |
Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State |
title_sort |
Teaching Training Policies: Public-Private Partnerships in the Education System of São Paulo State |
author |
Abreu Souza, Ana Cristina Gonçalves de |
author_facet |
Abreu Souza, Ana Cristina Gonçalves de Feldmann, Marina Graziela |
author_role |
author |
author2 |
Feldmann, Marina Graziela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abreu Souza, Ana Cristina Gonçalves de Feldmann, Marina Graziela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Rede pública de ensino Formação de professores em rede pública Gestão educacional Teacher formation Public education system Teacher formation in public system Educational management Formación de profesores Red de educación pública Formación del profesorado público Gestión educativa |
topic |
Formação de professores Rede pública de ensino Formação de professores em rede pública Gestão educacional Teacher formation Public education system Teacher formation in public system Educational management Formación de profesores Red de educación pública Formación del profesorado público Gestión educativa |
description |
This article is part of a Post-doctoral Internship research in the Program Education/Curriculum from Pontifical Catholic University of São Paulo that studies public-private partnerships in the training of teachers from the São Paulo state network. It aims to analyze which are the formation partnerships established between the Coordination of the School for Formation and Improvement of Teachers - Paulo Renato Costa Souza (EFAPE) and private institutions in the years 2018 and 2019. It uses the qualitative approach employing bibliographic research and documentary analysis. The theoretical body is based on Hernandez, Laval, Freire and Feldmann. The results show an increasing number of partnerships between the public network and private institutions. The neoliberal rationality that permeates the field of Education and, more specifically, of Teacher Education is confirmed, demanding, from the public authorities, the creation of collaborative projects that include the guarantee of emancipatory and critical formative principles, strengthening the autonomy of the public school system. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662 10.14393/ER-v28a2021-53 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-53 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662/32768 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63662/32769 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ana Cristina Gonçalves de Abreu Souza, Marina Graziela Feldmann http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ana Cristina Gonçalves de Abreu Souza, Marina Graziela Feldmann http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e053 Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e053 Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e053 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223393316864 |