The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: do Nascimento Fernandes , Laize
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: dos Santos, Joseane Maria, da Cruz Costa, Guilherme Augusto, Pereira da Silva, Katiane, Vieira de Melo, Maria Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564
Resumo: The collaboration of the Education Studies and Research Group in Paulo Freire (UFRN, 2022) in the in-service training of teachers at the Severino Paulino de Souza Municipal School, Barra da Espingarda Community, located in the rural area of ​​Caicó-RN. Explain the intercultural pedagogical practice through in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices, according to epistemological curiosity: How to promote in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices? The methodological contribution was participant research (Brandão, 2007), with the methodological instrument of critical analytical/reflective narrative. Theoretical basis: Freire (1982); Fiorin (2008); Melo (2020) on the categories: teacher training, interdisciplinarity and intertranscultural curriculum The intertranscultural curriculum pedagogical workshop enabled us to verify that in-service training is very important, because it favors teachers to reflect on their knowledge/doing in the school context, thus recognizing that in practice they accomplish what they do not know in theory. Therefore, we believe that this action was essential to bring the University closer to the Basic School, contributing so that the inseparability between theory and practice can occur both for the students/monitors of the action and for the teachers in the classroom.  
id UNEAL_c7ae3781cf4b73506a37181a9b25bf72
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2564
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human RightsA formação dos docentes do Sítio Barra da Espingarda em Caicó-RN em prol dos Direitos HumanosFormação de professoresInterdisciplinaridadeCurrículo IntertransculturalFormación del profesorado. Interdisciplinariedad. Derechos humanos.Teacher formationInterdisciplinarityIntertranscultural Curriculum The collaboration of the Education Studies and Research Group in Paulo Freire (UFRN, 2022) in the in-service training of teachers at the Severino Paulino de Souza Municipal School, Barra da Espingarda Community, located in the rural area of ​​Caicó-RN. Explain the intercultural pedagogical practice through in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices, according to epistemological curiosity: How to promote in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices? The methodological contribution was participant research (Brandão, 2007), with the methodological instrument of critical analytical/reflective narrative. Theoretical basis: Freire (1982); Fiorin (2008); Melo (2020) on the categories: teacher training, interdisciplinarity and intertranscultural curriculum The intertranscultural curriculum pedagogical workshop enabled us to verify that in-service training is very important, because it favors teachers to reflect on their knowledge/doing in the school context, thus recognizing that in practice they accomplish what they do not know in theory. Therefore, we believe that this action was essential to bring the University closer to the Basic School, contributing so that the inseparability between theory and practice can occur both for the students/monitors of the action and for the teachers in the classroom.   Colaboração do Grupo de Estudos e Pesquisas da Educação em Paulo Freire (UFRN, 2022) na formação em serviço de professores da Escola Municipal Severino Paulino de Souza, Comunidade Barra da Espingarda, localizada na zona rural de Caicó - RN. Explicitar o fazer pedagógico intercultural por meio da formação em serviço de professores a favor de práticas pedagógicas mais humanizadoras, conforme a curiosidade epistemológica: como promover a formação em serviço de professores a favor de práticas pedagógicas mais humanizadoras? O aporte metodológico foi a pesquisa participante (Brandão, 2007), com o instrumento metodológico da narrativa analítica/reflexiva crítica. Embasamento teórico: Freire (1982); Fiorin (2008); Melo (2020) sobre as categorias: formação de professores, interdisciplinaridade e currículo intertranscultural A oficina pedagógica currículo intertranscultural nos possibilitou constatar que a formação em serviço é muito importante, porque favorece aos professores refletirem sobre seu saber/fazer no contexto escolar, reconhecendo assim que na prática eles realizam o que desconhecem na teoria. Portanto, consideramos que esta ação foi elementar para aproximar a Universidade da Escola Básica, contribuindo para que a indissociabilidade entre a teoria e a prática possa ocorrer tanto para os discentes/monitores da ação quanto para os professores em sala de aula.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/256410.48017/dj.v8i2.2564Diversitas Journal; Vol. 8 No. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 965-979Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 965-979Diversitas Journal; v. 8 n. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 965-9792525-521510.48017/dj.v8i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporenghttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564/2063https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564/2064Copyright (c) 2023 Laize do Nascimento Fernandes , Joseane Maria dos Santos, Guilherme Augusto da Cruz Costa, Katiane Pereira da Silva, Maria Aparecida Vieira de Melohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdo Nascimento Fernandes , Laizedos Santos, Joseane Mariada Cruz Costa, Guilherme AugustoPereira da Silva, KatianeVieira de Melo, Maria Aparecida2023-10-19T20:12:53Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2564Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-10-19T20:12:53Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights
A formação dos docentes do Sítio Barra da Espingarda em Caicó-RN em prol dos Direitos Humanos
title The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights
spellingShingle The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights
do Nascimento Fernandes , Laize
Formação de professores
Interdisciplinaridade
Currículo Intertranscultural
Formación del profesorado. Interdisciplinariedad. Derechos humanos.
Teacher formation
Interdisciplinarity
Intertranscultural Curriculum
title_short The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights
title_full The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights
title_fullStr The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights
title_full_unstemmed The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights
title_sort The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights
author do Nascimento Fernandes , Laize
author_facet do Nascimento Fernandes , Laize
dos Santos, Joseane Maria
da Cruz Costa, Guilherme Augusto
Pereira da Silva, Katiane
Vieira de Melo, Maria Aparecida
author_role author
author2 dos Santos, Joseane Maria
da Cruz Costa, Guilherme Augusto
Pereira da Silva, Katiane
Vieira de Melo, Maria Aparecida
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv do Nascimento Fernandes , Laize
dos Santos, Joseane Maria
da Cruz Costa, Guilherme Augusto
Pereira da Silva, Katiane
Vieira de Melo, Maria Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Interdisciplinaridade
Currículo Intertranscultural
Formación del profesorado. Interdisciplinariedad. Derechos humanos.
Teacher formation
Interdisciplinarity
Intertranscultural Curriculum
topic Formação de professores
Interdisciplinaridade
Currículo Intertranscultural
Formación del profesorado. Interdisciplinariedad. Derechos humanos.
Teacher formation
Interdisciplinarity
Intertranscultural Curriculum
description The collaboration of the Education Studies and Research Group in Paulo Freire (UFRN, 2022) in the in-service training of teachers at the Severino Paulino de Souza Municipal School, Barra da Espingarda Community, located in the rural area of ​​Caicó-RN. Explain the intercultural pedagogical practice through in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices, according to epistemological curiosity: How to promote in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices? The methodological contribution was participant research (Brandão, 2007), with the methodological instrument of critical analytical/reflective narrative. Theoretical basis: Freire (1982); Fiorin (2008); Melo (2020) on the categories: teacher training, interdisciplinarity and intertranscultural curriculum The intertranscultural curriculum pedagogical workshop enabled us to verify that in-service training is very important, because it favors teachers to reflect on their knowledge/doing in the school context, thus recognizing that in practice they accomplish what they do not know in theory. Therefore, we believe that this action was essential to bring the University closer to the Basic School, contributing so that the inseparability between theory and practice can occur both for the students/monitors of the action and for the teachers in the classroom.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564
10.48017/dj.v8i2.2564
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564
identifier_str_mv 10.48017/dj.v8i2.2564
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564/2063
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564/2064
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 8 No. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 965-979
Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 965-979
Diversitas Journal; v. 8 n. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 965-979
2525-5215
10.48017/dj.v8i2
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051273441181696