Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ringis, Karen Francis Bellomo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Aparício, Ana Sílvia Moço
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655
Resumo: The objective of this research was to investigate the process of collaborative construction of a didactic sequence of oral exposition genre, in Portuguese language classes of 7th grade from a São Paulo state school. The carried out research follows the qualitative approach, of a collaborative interventionist nature, considering a partnership between the researcher and the collaborating teacher. The theoretical basis of the research is based essentially on the contributions of studies related to the teaching of the mother language, of the Didactics of the Mother Language group at the University of Genebra. The results show that oral exposure is a genre that students do not master and, in view of that, didactic interventions are necessary to allow reflection on the relevance in associating linguistic, prosodic and kinetic resources with multisemiotic elements that interact and integrate in the development of oral exhibitions in formal public contexts.
id UFU-8_88adc5f446bb65f34af85f4c1bdaec04
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61655
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focusSecuencia didáctica de géneros orales formales em los últimos años de la escuela primaria: la exposición oral em focoSequência didática de gêneros orais formais nos anos finais do ensino fundamental: a exposição oral em focoExposição oralGêneros orais formaisSequência didáticaOral exposureFormal oral genresFollowing teachingExposición oralGéneros orales formalesSecuencia didácticaThe objective of this research was to investigate the process of collaborative construction of a didactic sequence of oral exposition genre, in Portuguese language classes of 7th grade from a São Paulo state school. The carried out research follows the qualitative approach, of a collaborative interventionist nature, considering a partnership between the researcher and the collaborating teacher. The theoretical basis of the research is based essentially on the contributions of studies related to the teaching of the mother language, of the Didactics of the Mother Language group at the University of Genebra. The results show that oral exposure is a genre that students do not master and, in view of that, didactic interventions are necessary to allow reflection on the relevance in associating linguistic, prosodic and kinetic resources with multisemiotic elements that interact and integrate in the development of oral exhibitions in formal public contexts.El objetivo de esta investigación fue investigar el proceso de construcción colaborativa de una secuencia didáctica del género exposición oral en el aula de Lengua portuguesa a estudiantes de séptimo grado de una escuela estatal de São Paulo.  La investigación realizada sigue el enfoque cualitativo, de carácter intervencionista colaborativo, considerando una asociación entre el investigador y el profesor colaborador.  La base teórica de la investigación se basa, essencialmente, en las contribuciones de los estudios relacionados con la enseñanza de la lengua materna, del grupo Didáctica de la Lengua Materna en la Universidad de Ginebra.  Los resultados muestran que la exposición oral es un género que los estudiantes no dominan y, en vista de eso, son necesarias intervenciones didácticas para permitir la reflexión sobre la relevancia en  asociando recursos lingüísticos, prosódicos y cinéticos con elementos multisemióticos que interactúan e integran en el desarrollo de exposiciones orales en contextos públicos formales.O objetivo deste trabalho foi investigar o processo de construção colaborativa de uma sequência didática do gênero exposição oral em aulas de Língua Portuguesa do 7º ano de uma escola estadual paulista. A investigação segue a abordagem qualitativa, de cunho colaborativo intervencionista, considerando a parceria entre a pesquisadora e a professora colaboradora. A fundamentação teórica da pesquisa está embasada, sobretudo, nas contribuições dos estudos sobre ensino da língua materna do grupo de Didática da Língua Materna da Universidade de Genebra. Os resultados evidenciam que a exposição oral é um gênero que os alunos não dominam e, em vista disso, são necessárias intervenções didáticas que permitam reflexão acerca da relevância em associar os recursos linguísticos, prosódicos e cinésicos aos elementos multissemióticos que interagem e se integralizam no desenvolvimento das exposições orais em contextos formais públicos.Universidade Federal de Uberlândia2021-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6165510.14393/ER-v28a2021-38Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e038Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e038Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0381983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655/31840https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655/31841Copyright (c) 2021 Karen Francis Bellomo Ringis, Ana Sílvia Moço Aparícioinfo:eu-repo/semantics/openAccessRingis, Karen Francis Bellomo Aparício, Ana Sílvia Moço 2021-10-22T00:19:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61655Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:19:49Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus
Secuencia didáctica de géneros orales formales em los últimos años de la escuela primaria: la exposición oral em foco
Sequência didática de gêneros orais formais nos anos finais do ensino fundamental: a exposição oral em foco
title Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus
spellingShingle Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus
Ringis, Karen Francis Bellomo
Exposição oral
Gêneros orais formais
Sequência didática
Oral exposure
Formal oral genres
Following teaching
Exposición oral
Géneros orales formales
Secuencia didáctica
title_short Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus
title_full Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus
title_fullStr Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus
title_full_unstemmed Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus
title_sort Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus
author Ringis, Karen Francis Bellomo
author_facet Ringis, Karen Francis Bellomo
Aparício, Ana Sílvia Moço
author_role author
author2 Aparício, Ana Sílvia Moço
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ringis, Karen Francis Bellomo
Aparício, Ana Sílvia Moço
dc.subject.por.fl_str_mv Exposição oral
Gêneros orais formais
Sequência didática
Oral exposure
Formal oral genres
Following teaching
Exposición oral
Géneros orales formales
Secuencia didáctica
topic Exposição oral
Gêneros orais formais
Sequência didática
Oral exposure
Formal oral genres
Following teaching
Exposición oral
Géneros orales formales
Secuencia didáctica
description The objective of this research was to investigate the process of collaborative construction of a didactic sequence of oral exposition genre, in Portuguese language classes of 7th grade from a São Paulo state school. The carried out research follows the qualitative approach, of a collaborative interventionist nature, considering a partnership between the researcher and the collaborating teacher. The theoretical basis of the research is based essentially on the contributions of studies related to the teaching of the mother language, of the Didactics of the Mother Language group at the University of Genebra. The results show that oral exposure is a genre that students do not master and, in view of that, didactic interventions are necessary to allow reflection on the relevance in associating linguistic, prosodic and kinetic resources with multisemiotic elements that interact and integrate in the development of oral exhibitions in formal public contexts.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655
10.14393/ER-v28a2021-38
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-38
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655/31840
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655/31841
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Karen Francis Bellomo Ringis, Ana Sílvia Moço Aparício
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Karen Francis Bellomo Ringis, Ana Sílvia Moço Aparício
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e038
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e038
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e038
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223339839488