Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655 |
Resumo: | The objective of this research was to investigate the process of collaborative construction of a didactic sequence of oral exposition genre, in Portuguese language classes of 7th grade from a São Paulo state school. The carried out research follows the qualitative approach, of a collaborative interventionist nature, considering a partnership between the researcher and the collaborating teacher. The theoretical basis of the research is based essentially on the contributions of studies related to the teaching of the mother language, of the Didactics of the Mother Language group at the University of Genebra. The results show that oral exposure is a genre that students do not master and, in view of that, didactic interventions are necessary to allow reflection on the relevance in associating linguistic, prosodic and kinetic resources with multisemiotic elements that interact and integrate in the development of oral exhibitions in formal public contexts. |
id |
UFU-8_88adc5f446bb65f34af85f4c1bdaec04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61655 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focusSecuencia didáctica de géneros orales formales em los últimos años de la escuela primaria: la exposición oral em focoSequência didática de gêneros orais formais nos anos finais do ensino fundamental: a exposição oral em focoExposição oralGêneros orais formaisSequência didáticaOral exposureFormal oral genresFollowing teachingExposición oralGéneros orales formalesSecuencia didácticaThe objective of this research was to investigate the process of collaborative construction of a didactic sequence of oral exposition genre, in Portuguese language classes of 7th grade from a São Paulo state school. The carried out research follows the qualitative approach, of a collaborative interventionist nature, considering a partnership between the researcher and the collaborating teacher. The theoretical basis of the research is based essentially on the contributions of studies related to the teaching of the mother language, of the Didactics of the Mother Language group at the University of Genebra. The results show that oral exposure is a genre that students do not master and, in view of that, didactic interventions are necessary to allow reflection on the relevance in associating linguistic, prosodic and kinetic resources with multisemiotic elements that interact and integrate in the development of oral exhibitions in formal public contexts.El objetivo de esta investigación fue investigar el proceso de construcción colaborativa de una secuencia didáctica del género exposición oral en el aula de Lengua portuguesa a estudiantes de séptimo grado de una escuela estatal de São Paulo. La investigación realizada sigue el enfoque cualitativo, de carácter intervencionista colaborativo, considerando una asociación entre el investigador y el profesor colaborador. La base teórica de la investigación se basa, essencialmente, en las contribuciones de los estudios relacionados con la enseñanza de la lengua materna, del grupo Didáctica de la Lengua Materna en la Universidad de Ginebra. Los resultados muestran que la exposición oral es un género que los estudiantes no dominan y, en vista de eso, son necesarias intervenciones didácticas para permitir la reflexión sobre la relevancia en asociando recursos lingüísticos, prosódicos y cinéticos con elementos multisemióticos que interactúan e integran en el desarrollo de exposiciones orales en contextos públicos formales.O objetivo deste trabalho foi investigar o processo de construção colaborativa de uma sequência didática do gênero exposição oral em aulas de Língua Portuguesa do 7º ano de uma escola estadual paulista. A investigação segue a abordagem qualitativa, de cunho colaborativo intervencionista, considerando a parceria entre a pesquisadora e a professora colaboradora. A fundamentação teórica da pesquisa está embasada, sobretudo, nas contribuições dos estudos sobre ensino da língua materna do grupo de Didática da Língua Materna da Universidade de Genebra. Os resultados evidenciam que a exposição oral é um gênero que os alunos não dominam e, em vista disso, são necessárias intervenções didáticas que permitam reflexão acerca da relevância em associar os recursos linguísticos, prosódicos e cinésicos aos elementos multissemióticos que interagem e se integralizam no desenvolvimento das exposições orais em contextos formais públicos.Universidade Federal de Uberlândia2021-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6165510.14393/ER-v28a2021-38Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e038Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e038Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0381983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655/31840https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655/31841Copyright (c) 2021 Karen Francis Bellomo Ringis, Ana Sílvia Moço Aparícioinfo:eu-repo/semantics/openAccessRingis, Karen Francis Bellomo Aparício, Ana Sílvia Moço 2021-10-22T00:19:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61655Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:19:49Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus Secuencia didáctica de géneros orales formales em los últimos años de la escuela primaria: la exposición oral em foco Sequência didática de gêneros orais formais nos anos finais do ensino fundamental: a exposição oral em foco |
title |
Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus |
spellingShingle |
Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus Ringis, Karen Francis Bellomo Exposição oral Gêneros orais formais Sequência didática Oral exposure Formal oral genres Following teaching Exposición oral Géneros orales formales Secuencia didáctica |
title_short |
Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus |
title_full |
Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus |
title_fullStr |
Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus |
title_full_unstemmed |
Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus |
title_sort |
Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus |
author |
Ringis, Karen Francis Bellomo |
author_facet |
Ringis, Karen Francis Bellomo Aparício, Ana Sílvia Moço |
author_role |
author |
author2 |
Aparício, Ana Sílvia Moço |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ringis, Karen Francis Bellomo Aparício, Ana Sílvia Moço |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Exposição oral Gêneros orais formais Sequência didática Oral exposure Formal oral genres Following teaching Exposición oral Géneros orales formales Secuencia didáctica |
topic |
Exposição oral Gêneros orais formais Sequência didática Oral exposure Formal oral genres Following teaching Exposición oral Géneros orales formales Secuencia didáctica |
description |
The objective of this research was to investigate the process of collaborative construction of a didactic sequence of oral exposition genre, in Portuguese language classes of 7th grade from a São Paulo state school. The carried out research follows the qualitative approach, of a collaborative interventionist nature, considering a partnership between the researcher and the collaborating teacher. The theoretical basis of the research is based essentially on the contributions of studies related to the teaching of the mother language, of the Didactics of the Mother Language group at the University of Genebra. The results show that oral exposure is a genre that students do not master and, in view of that, didactic interventions are necessary to allow reflection on the relevance in associating linguistic, prosodic and kinetic resources with multisemiotic elements that interact and integrate in the development of oral exhibitions in formal public contexts. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655 10.14393/ER-v28a2021-38 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-38 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655/31840 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61655/31841 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Karen Francis Bellomo Ringis, Ana Sílvia Moço Aparício info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Karen Francis Bellomo Ringis, Ana Sílvia Moço Aparício |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e038 Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e038 Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e038 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223339839488 |