Discursive genders, learning activity and students theoretical thought formation in the context of a humanizing pedagogical practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miller, Stela
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37664
Resumo: This article aims to call into question the relationship between the humanizing pedagogical work with the genres of speech and the development of theoretical thinking of students through the learning activity. The process of humanization or education occurs when learners appropriate the knowledge produced socio-historically by previous generations and develop capacities that allow them to act autonomously in the environment in which they live. In the process of learning the mother tongue, the appropriation of discourse genres present in the different instances of social participation of the subjects is essential so that they can use reading and writing as tools for their creative and transformative social action. The conceptual content of genres has in the learning activity an appropriate means by which it occurs such appropriation and the development of the theoretical thinking that makes the students understand the reality in its essence and act consciously and critically in it.
id UFU-8_8b596cae6580e12fbe2f8d0892bf0475
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37664
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Discursive genders, learning activity and students theoretical thought formation in the context of a humanizing pedagogical practiceGéneros discursivos, actividad de estudio y formación del pensamiento teórico de los estudiantes en el contexto de una práctica pedagógica humanizadora.Gêneros discursivos, atividade de estudo e formação do pensamento teórico dos alunos no contexto de uma prática pedagógica humanizadora EducaçãoGêneros do discursoAtividade de estudoPensamento teóricoEducationSpeech genresLearning activityTheoretical thinkingEducaciónGéneros de hablaActividad de estudioPensamiento teóricoThis article aims to call into question the relationship between the humanizing pedagogical work with the genres of speech and the development of theoretical thinking of students through the learning activity. The process of humanization or education occurs when learners appropriate the knowledge produced socio-historically by previous generations and develop capacities that allow them to act autonomously in the environment in which they live. In the process of learning the mother tongue, the appropriation of discourse genres present in the different instances of social participation of the subjects is essential so that they can use reading and writing as tools for their creative and transformative social action. The conceptual content of genres has in the learning activity an appropriate means by which it occurs such appropriation and the development of the theoretical thinking that makes the students understand the reality in its essence and act consciously and critically in it.Este artículo tiene como objetivo discutir la relación entre el trabajo pedagógico humanizador con los géneros del discurso y el desarrollo del pensamiento teórico del estudiante a través de la actividad de estudio. El proceso de humanización o educación ocurre cuando los alumnos se apropian del conocimiento sociohistóricamente elaborado por generaciones anteriores y desarrollan capacidades que les permiten actuar de manera autónoma en el entorno en el que viven. Al aprender la lengua materna, la apropiación de los géneros discursivos, presentes en las diferentes instancias de participación social de los sujetos, es esencial para que ellos usen la lectura y la escritura como instrumentos de su acción social creativa y transformadora. El contenido conceptual de los géneros discursivos tiene en la actividad de estudio un medio adecuado para que tal apropiación ocurra y se desarrolle en el pensamiento teórico del estudiante que lo hace comprender la realidad en su esencia y actuar consciente y críticamente.Este artigo tem por objetivo pôr em discussão a relação existente entre o trabalho pedagógico humanizador com os gêneros do discurso e o desenvolvimento do pensamento teórico do aluno por meio da atividade de estudo. O processo de humanização ou de educação ocorre quando os aprendizes se apropriam dos conhecimentos elaborados sócio- historicamente pelas gerações precedentes e desenvolvem capacidades que lhes permitem agir com autonomia no meio em que vivem. Na aprendizagem da língua materna, a apropriação dos gêneros discursivos, presentes nas diferentes instâncias de participação social dos sujeitos, é essencial para que possam utilizar a leitura e a escrita como instrumentos de sua ação social criativa e transformadora. O conteúdo conceitual dos gêneros discursivos tem na atividade de estudo um meio adequado para que tal apropriação ocorra e se desenvolva no aluno pensamento teórico que o faz compreender a realidade em sua essência e nela agir consciente e criticamente.Universidade Federal de Uberlândia2017-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3766410.14393/ER-v24n1a2017-1Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 13-35Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 13-35Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 13-351983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37664/19819Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessMiller, Stela2020-06-09T22:30:31Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37664Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-09T22:30:31Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Discursive genders, learning activity and students theoretical thought formation in the context of a humanizing pedagogical practice
Géneros discursivos, actividad de estudio y formación del pensamiento teórico de los estudiantes en el contexto de una práctica pedagógica humanizadora.
Gêneros discursivos, atividade de estudo e formação do pensamento teórico dos alunos no contexto de uma prática pedagógica humanizadora
title Discursive genders, learning activity and students theoretical thought formation in the context of a humanizing pedagogical practice
spellingShingle Discursive genders, learning activity and students theoretical thought formation in the context of a humanizing pedagogical practice
Miller, Stela
Educação
Gêneros do discurso
Atividade de estudo
Pensamento teórico
Education
Speech genres
Learning activity
Theoretical thinking
Educación
Géneros de habla
Actividad de estudio
Pensamiento teórico
title_short Discursive genders, learning activity and students theoretical thought formation in the context of a humanizing pedagogical practice
title_full Discursive genders, learning activity and students theoretical thought formation in the context of a humanizing pedagogical practice
title_fullStr Discursive genders, learning activity and students theoretical thought formation in the context of a humanizing pedagogical practice
title_full_unstemmed Discursive genders, learning activity and students theoretical thought formation in the context of a humanizing pedagogical practice
title_sort Discursive genders, learning activity and students theoretical thought formation in the context of a humanizing pedagogical practice
author Miller, Stela
author_facet Miller, Stela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miller, Stela
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Gêneros do discurso
Atividade de estudo
Pensamento teórico
Education
Speech genres
Learning activity
Theoretical thinking
Educación
Géneros de habla
Actividad de estudio
Pensamiento teórico
topic Educação
Gêneros do discurso
Atividade de estudo
Pensamento teórico
Education
Speech genres
Learning activity
Theoretical thinking
Educación
Géneros de habla
Actividad de estudio
Pensamiento teórico
description This article aims to call into question the relationship between the humanizing pedagogical work with the genres of speech and the development of theoretical thinking of students through the learning activity. The process of humanization or education occurs when learners appropriate the knowledge produced socio-historically by previous generations and develop capacities that allow them to act autonomously in the environment in which they live. In the process of learning the mother tongue, the appropriation of discourse genres present in the different instances of social participation of the subjects is essential so that they can use reading and writing as tools for their creative and transformative social action. The conceptual content of genres has in the learning activity an appropriate means by which it occurs such appropriation and the development of the theoretical thinking that makes the students understand the reality in its essence and act consciously and critically in it.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37664
10.14393/ER-v24n1a2017-1
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37664
identifier_str_mv 10.14393/ER-v24n1a2017-1
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37664/19819
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 13-35
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 13-35
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 13-35
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221340205056