RELAET-Brasil: expansion movements of Ethnomathematics
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45958 |
Resumo: | Fifteen years after the constitution of the Red Latinoamericana de Etnomatemática(RELAET), we can say that his existence has been very happy for the paths of Ethnomathematics, as an area of Mathematics Education, but especially as a Research Program and as epistemology for diverse research interests, pedagogical, social, cultural, political. Faced with the extension of Latin America, coordinations of countries were created and Brazil is in its second management. Some actions were initiated in order to approach and attract Brazilian members, as well as to recognize and inform their productions and manifestations. This text gathers data collected from the RELAET platform and from the Facebook community, EthnoMatemaTicas Brasis, which is its strategy of complementarity, in Brazil, and presents a brief analysis of these actions within a possible movement of expansion of Ethnomathematics. |
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RELAET-Brasil: expansion movements of EthnomathematicsRELAET-Brasil: movimientos de expansión de la etnomatemáticaRELAET-Brasil: movimentos de expansão da Etnomatemática BrasilEtnomatemáticaPrograma EtnomatemáticaRELAETRELAET-BrasilBrazilEthnomathematicsProgram EthnomathematicsRELAETRELAET-BrasilBrasilEtnomatemáticaPrograma de matemáticaRELAETRELAET-BrasilFifteen years after the constitution of the Red Latinoamericana de Etnomatemática(RELAET), we can say that his existence has been very happy for the paths of Ethnomathematics, as an area of Mathematics Education, but especially as a Research Program and as epistemology for diverse research interests, pedagogical, social, cultural, political. Faced with the extension of Latin America, coordinations of countries were created and Brazil is in its second management. Some actions were initiated in order to approach and attract Brazilian members, as well as to recognize and inform their productions and manifestations. This text gathers data collected from the RELAET platform and from the Facebook community, EthnoMatemaTicas Brasis, which is its strategy of complementarity, in Brazil, and presents a brief analysis of these actions within a possible movement of expansion of Ethnomathematics.Quince años después del establecimiento de la Red Latinoamericana de Etnomatemática (RELAET), podemos decir que su existencia ha sido muy feliz por los caminos de la Etnomatemática, como un área de Educación Matemática, pero especialmente como un Programa de Investigación y como epistemología para diversos intereses de investigación. , pedagógico, social, cultural, político. Dada la extensión de América Latina, se crearon coordinaciones de países y Brasil está en su segunda gestión. Se iniciaron algunas acciones para acercarse y atraer a los miembros brasileños, así como para reconocer e informar sus producciones y manifestaciones. Este texto recopila datos recopilados de la plataforma RELAET y de la comunidad de Facebook, EtnoMatemaTicas Brasis, que es una estrategia de complementariedad en Brasil, y presenta un breve análisis de estas acciones dentro de un posible movimiento de expansión de la etnomatemática.Quinze anos após a constituição da Red Latinoamericana de Etnomatemática (RELAET), podemos dizer que sua existência tem sido muito feliz para os caminhos da Etnomatemática, como área da Educação Matemática, mas, especialmente, como Programa de Pesquisa e como epistemologia para diversos interesses investigativos, pedagógicos, sociais, culturais, políticos. Diante da extensão da América Latina, foram criadas coordenações de países e o Brasil encontra-se em sua segunda gestão. Algumas ações foram iniciadas em vias de aproximar e atrair membros brasileiros, bem como reconhecer e informar suas produções e manifestações. Esse texto reúne dados coletados da plataforma RELAET e da comunidade Facebook, EtnoMatemaTicas Brasis, que lhe é uma estratégia de complementaridade, no Brasil, e apresenta uma breve análise dessas ações dentro de um possível movimento de expansão da Etnomatemática. Universidade Federal de Uberlândia2018-11-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4595810.14393/ER-v25n3a2018-9Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 686-704Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 686-704Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 686-7041983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45958/2458210.14393/ER-v25n3a2018-9Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Olenêva Sanches2019-10-09T23:28:45Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45958Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T23:28:45Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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