The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Milton
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Orey, Daniel Clark
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45947
Resumo: The main objective of this theoretical article is to identify through analysis of the annals of five Brazilian National Ethnomathematics Congresses (CBEm). The dimensions ofthe Ethnomathematics Program were investigated in this research field. This study deals with the state of the artresearch type in which 463 abstracts of papers presented in the annals of the editions of CBEm. The plurality of the theoretical, methodological, and pedagogical concepts was reflected in six dimensions of the Ethnomathematics Program that were used in the development of this state of art. We conclude that ethnomathematics continues to assume an important commitment to questions of teaching and learning mathematics. As well, the dimensions that emerged from the analyzed papers suggest a promising path for the insertion of this perspective in mathematics education, especially, in regard to its pedagogical action into mathematics curriculum through its educational dimension.
id UFU-8_9ba8a16c081448809160bf4546f070ec
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45947
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics CongressesEstado del arte de la producción científica de congresos brasileños en EtnomatemáticaEstado da arte da produção científica dos congressos brasileiros em Etnomatemática Congresso Brasileiro de EtnomatemáticaEstado da ArteEtnomatemáticaProdução CientíficaSeis DimensõesBrazilian Ethnomathematics CongressesState of the ArtEthnomathematicsScientific ProductionSix DimensionesCongreso Brasileño de EtnomatemáticaEtnomatemáticaProducción científicaSeis dimensionesThe main objective of this theoretical article is to identify through analysis of the annals of five Brazilian National Ethnomathematics Congresses (CBEm). The dimensions ofthe Ethnomathematics Program were investigated in this research field. This study deals with the state of the artresearch type in which 463 abstracts of papers presented in the annals of the editions of CBEm. The plurality of the theoretical, methodological, and pedagogical concepts was reflected in six dimensions of the Ethnomathematics Program that were used in the development of this state of art. We conclude that ethnomathematics continues to assume an important commitment to questions of teaching and learning mathematics. As well, the dimensions that emerged from the analyzed papers suggest a promising path for the insertion of this perspective in mathematics education, especially, in regard to its pedagogical action into mathematics curriculum through its educational dimension.El objetivo principal de este artículo teórico es identificar a través del análisis de los trabajos publicados en los anales de los cinco Congresos Brasileños de Etnomatemática (CBEm), qué dimensiones de este Programa se utilizaron para realizar investigaciones en este campo de investigación. En este estudio de vanguardia, se analizaron 463 resúmenes de trabajos publicados en los anales de estas ediciones de CBEm. Una pluralidad de concepciones teóricas, metodológicas y pedagógicas se reflejaron en las seis dimensiones del Programa de Etnomatemática, que se utilizaron para el desarrollo de este estado del arte. Concluimos que Ethnomathematics asume un compromiso importante en los temas de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas, así como las dimensiones que surgieron en los trabajos analizados sugieren formas prometedoras para una inserción de la perspectiva de este Programa en Educación Matemática, principalmente, con respecto a su acción pedagógica en el plan de estudios. a través de su dimensión educativa.O principal objetivo desse artigo teórico é identificar por meio da análise dos trabalhos publicados nos anais dos cinco Congressos Brasileiros de Etnomatemática (CBEm), quais as dimensões desse Programa foram utilizadas na condução de investigações nesse campo de pesquisa. Nesse estudo do tipo estado da arte, foram analisados 463 resumos de trabalhos publicados nos anais dessas edições dos CBEm. Uma pluralidade de concepções teóricas, metodológicas e pedagógicas refletiu-se nas seis dimensões do Programa Etnomatemática, que foram utilizadas para o desenvolvimento desse estado da arte. Concluímos que a Etnomatemática assume um compromisso importante nas questões do ensino e aprendizagem em matemática, bem como as dimensões que emergiram nos trabalhos analisados sugerem caminhos promissores para uma inserção da perspectiva desse Programa na Educação Matemática, principalmente, com relação à sua ação pedagógica no currículo matemático por meio de sua dimensão educacional.  Universidade Federal de Uberlândia2018-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4594710.14393/ER-v25n3a2018-2Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 543-564Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 543-564Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 543-5641983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45947/2457510.14393/ER-v25n3a2018-2Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessRosa, MiltonOrey, Daniel Clark2019-10-09T23:03:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45947Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T23:03:25Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses
Estado del arte de la producción científica de congresos brasileños en Etnomatemática
Estado da arte da produção científica dos congressos brasileiros em Etnomatemática
title The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses
spellingShingle The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses
Rosa, Milton
Congresso Brasileiro de Etnomatemática
Estado da Arte
Etnomatemática
Produção Científica
Seis Dimensões
Brazilian Ethnomathematics Congresses
State of the Art
Ethnomathematics
Scientific Production
Six Dimensiones
Congreso Brasileño de Etnomatemática
Etnomatemática
Producción científica
Seis dimensiones
title_short The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses
title_full The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses
title_fullStr The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses
title_full_unstemmed The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses
title_sort The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses
author Rosa, Milton
author_facet Rosa, Milton
Orey, Daniel Clark
author_role author
author2 Orey, Daniel Clark
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Milton
Orey, Daniel Clark
dc.subject.por.fl_str_mv Congresso Brasileiro de Etnomatemática
Estado da Arte
Etnomatemática
Produção Científica
Seis Dimensões
Brazilian Ethnomathematics Congresses
State of the Art
Ethnomathematics
Scientific Production
Six Dimensiones
Congreso Brasileño de Etnomatemática
Etnomatemática
Producción científica
Seis dimensiones
topic Congresso Brasileiro de Etnomatemática
Estado da Arte
Etnomatemática
Produção Científica
Seis Dimensões
Brazilian Ethnomathematics Congresses
State of the Art
Ethnomathematics
Scientific Production
Six Dimensiones
Congreso Brasileño de Etnomatemática
Etnomatemática
Producción científica
Seis dimensiones
description The main objective of this theoretical article is to identify through analysis of the annals of five Brazilian National Ethnomathematics Congresses (CBEm). The dimensions ofthe Ethnomathematics Program were investigated in this research field. This study deals with the state of the artresearch type in which 463 abstracts of papers presented in the annals of the editions of CBEm. The plurality of the theoretical, methodological, and pedagogical concepts was reflected in six dimensions of the Ethnomathematics Program that were used in the development of this state of art. We conclude that ethnomathematics continues to assume an important commitment to questions of teaching and learning mathematics. As well, the dimensions that emerged from the analyzed papers suggest a promising path for the insertion of this perspective in mathematics education, especially, in regard to its pedagogical action into mathematics curriculum through its educational dimension.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45947
10.14393/ER-v25n3a2018-2
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45947
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n3a2018-2
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45947/24575
10.14393/ER-v25n3a2018-2
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 543-564
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 543-564
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 543-564
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221844570112