The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45947 |
Resumo: | The main objective of this theoretical article is to identify through analysis of the annals of five Brazilian National Ethnomathematics Congresses (CBEm). The dimensions ofthe Ethnomathematics Program were investigated in this research field. This study deals with the state of the artresearch type in which 463 abstracts of papers presented in the annals of the editions of CBEm. The plurality of the theoretical, methodological, and pedagogical concepts was reflected in six dimensions of the Ethnomathematics Program that were used in the development of this state of art. We conclude that ethnomathematics continues to assume an important commitment to questions of teaching and learning mathematics. As well, the dimensions that emerged from the analyzed papers suggest a promising path for the insertion of this perspective in mathematics education, especially, in regard to its pedagogical action into mathematics curriculum through its educational dimension. |
id |
UFU-8_9ba8a16c081448809160bf4546f070ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45947 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics CongressesEstado del arte de la producción científica de congresos brasileños en EtnomatemáticaEstado da arte da produção científica dos congressos brasileiros em Etnomatemática Congresso Brasileiro de EtnomatemáticaEstado da ArteEtnomatemáticaProdução CientíficaSeis DimensõesBrazilian Ethnomathematics CongressesState of the ArtEthnomathematicsScientific ProductionSix DimensionesCongreso Brasileño de EtnomatemáticaEtnomatemáticaProducción científicaSeis dimensionesThe main objective of this theoretical article is to identify through analysis of the annals of five Brazilian National Ethnomathematics Congresses (CBEm). The dimensions ofthe Ethnomathematics Program were investigated in this research field. This study deals with the state of the artresearch type in which 463 abstracts of papers presented in the annals of the editions of CBEm. The plurality of the theoretical, methodological, and pedagogical concepts was reflected in six dimensions of the Ethnomathematics Program that were used in the development of this state of art. We conclude that ethnomathematics continues to assume an important commitment to questions of teaching and learning mathematics. As well, the dimensions that emerged from the analyzed papers suggest a promising path for the insertion of this perspective in mathematics education, especially, in regard to its pedagogical action into mathematics curriculum through its educational dimension.El objetivo principal de este artículo teórico es identificar a través del análisis de los trabajos publicados en los anales de los cinco Congresos Brasileños de Etnomatemática (CBEm), qué dimensiones de este Programa se utilizaron para realizar investigaciones en este campo de investigación. En este estudio de vanguardia, se analizaron 463 resúmenes de trabajos publicados en los anales de estas ediciones de CBEm. Una pluralidad de concepciones teóricas, metodológicas y pedagógicas se reflejaron en las seis dimensiones del Programa de Etnomatemática, que se utilizaron para el desarrollo de este estado del arte. Concluimos que Ethnomathematics asume un compromiso importante en los temas de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas, así como las dimensiones que surgieron en los trabajos analizados sugieren formas prometedoras para una inserción de la perspectiva de este Programa en Educación Matemática, principalmente, con respecto a su acción pedagógica en el plan de estudios. a través de su dimensión educativa.O principal objetivo desse artigo teórico é identificar por meio da análise dos trabalhos publicados nos anais dos cinco Congressos Brasileiros de Etnomatemática (CBEm), quais as dimensões desse Programa foram utilizadas na condução de investigações nesse campo de pesquisa. Nesse estudo do tipo estado da arte, foram analisados 463 resumos de trabalhos publicados nos anais dessas edições dos CBEm. Uma pluralidade de concepções teóricas, metodológicas e pedagógicas refletiu-se nas seis dimensões do Programa Etnomatemática, que foram utilizadas para o desenvolvimento desse estado da arte. Concluímos que a Etnomatemática assume um compromisso importante nas questões do ensino e aprendizagem em matemática, bem como as dimensões que emergiram nos trabalhos analisados sugerem caminhos promissores para uma inserção da perspectiva desse Programa na Educação Matemática, principalmente, com relação à sua ação pedagógica no currículo matemático por meio de sua dimensão educacional. Universidade Federal de Uberlândia2018-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4594710.14393/ER-v25n3a2018-2Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 543-564Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 543-564Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 543-5641983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45947/2457510.14393/ER-v25n3a2018-2Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessRosa, MiltonOrey, Daniel Clark2019-10-09T23:03:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45947Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T23:03:25Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses Estado del arte de la producción científica de congresos brasileños en Etnomatemática Estado da arte da produção científica dos congressos brasileiros em Etnomatemática |
title |
The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses |
spellingShingle |
The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses Rosa, Milton Congresso Brasileiro de Etnomatemática Estado da Arte Etnomatemática Produção Científica Seis Dimensões Brazilian Ethnomathematics Congresses State of the Art Ethnomathematics Scientific Production Six Dimensiones Congreso Brasileño de Etnomatemática Etnomatemática Producción científica Seis dimensiones |
title_short |
The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses |
title_full |
The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses |
title_fullStr |
The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses |
title_full_unstemmed |
The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses |
title_sort |
The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses |
author |
Rosa, Milton |
author_facet |
Rosa, Milton Orey, Daniel Clark |
author_role |
author |
author2 |
Orey, Daniel Clark |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosa, Milton Orey, Daniel Clark |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Congresso Brasileiro de Etnomatemática Estado da Arte Etnomatemática Produção Científica Seis Dimensões Brazilian Ethnomathematics Congresses State of the Art Ethnomathematics Scientific Production Six Dimensiones Congreso Brasileño de Etnomatemática Etnomatemática Producción científica Seis dimensiones |
topic |
Congresso Brasileiro de Etnomatemática Estado da Arte Etnomatemática Produção Científica Seis Dimensões Brazilian Ethnomathematics Congresses State of the Art Ethnomathematics Scientific Production Six Dimensiones Congreso Brasileño de Etnomatemática Etnomatemática Producción científica Seis dimensiones |
description |
The main objective of this theoretical article is to identify through analysis of the annals of five Brazilian National Ethnomathematics Congresses (CBEm). The dimensions ofthe Ethnomathematics Program were investigated in this research field. This study deals with the state of the artresearch type in which 463 abstracts of papers presented in the annals of the editions of CBEm. The plurality of the theoretical, methodological, and pedagogical concepts was reflected in six dimensions of the Ethnomathematics Program that were used in the development of this state of art. We conclude that ethnomathematics continues to assume an important commitment to questions of teaching and learning mathematics. As well, the dimensions that emerged from the analyzed papers suggest a promising path for the insertion of this perspective in mathematics education, especially, in regard to its pedagogical action into mathematics curriculum through its educational dimension. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45947 10.14393/ER-v25n3a2018-2 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45947 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n3a2018-2 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45947/24575 10.14393/ER-v25n3a2018-2 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 543-564 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 543-564 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 543-564 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221844570112 |