Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Drey, Rafaela Fetzner
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37668
Resumo: This study observed if an interdisciplinary work based on the didatization of a textual genre could be worthy in widening the reading skills in English of students taking an Integrated Technical High School course and also their knowledge in sciences. In order to accomplish this, cartoons in English from the character Calvin (WATTERSON, 1998; 1992), which refer to Mathematics and Physics contents were used. Activities were developed in an integrated approach, embracing the cartoon’s text genre charact eristics; English structure elements and science contents. Based on the vygotskyan notion that social interaction (VYGOTSKY, 2005) promotes psychological development, which provides learning, activities were taken as an element of mediation in students’ interdisciplinary knowledge construction. Results point out to a learning growth in all areas: English, Mathematics and Physics, specially concerning foreign language reading skills.
id UFU-8_9c9fa8d8de679064037d7e9aea356063
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37668
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schoolsCalvin e as exatas: uma proposta interdisciplinar com o uso do gênero tira seriada de história em quadrinhos no ensino técnico InteraçãoInterdisciplinaridadeInglês como língua estrangeiraHistórias em quadrinhosEnsino técnicoInteractionInterdisciplinarityCartoonsEnglish as a Foreign LanguageTechnical schoolsThis study observed if an interdisciplinary work based on the didatization of a textual genre could be worthy in widening the reading skills in English of students taking an Integrated Technical High School course and also their knowledge in sciences. In order to accomplish this, cartoons in English from the character Calvin (WATTERSON, 1998; 1992), which refer to Mathematics and Physics contents were used. Activities were developed in an integrated approach, embracing the cartoon’s text genre charact eristics; English structure elements and science contents. Based on the vygotskyan notion that social interaction (VYGOTSKY, 2005) promotes psychological development, which provides learning, activities were taken as an element of mediation in students’ interdisciplinary knowledge construction. Results point out to a learning growth in all areas: English, Mathematics and Physics, specially concerning foreign language reading skills.Este estudo observou em que medida um trabalho interdisciplinar, baseado na didatização de um gênero textual, pode ser frutífero na ampliação das habilidades de leitura em língua inglesa de alunos do Ensino Médio Técnico Integrado, ao mesmo tempo em que aprimora conhecimentos também em ciências exatas. Para isso, foram utilizadas histórias em quadrinhos, em inglês, do personagem Calvin (WATTERSON, 1998; 1992) que fazem referência a conteúdos de matemática e física, especificamente. As atividades foram desenvolvidas de forma interdisciplinar, abordando as características do gênero textual tira seriada (abarcada no hipergênero história em quadrinhos); elementos estruturais de língua inglesa e conteúdos de ciências exatas. Com base nos preceitos vygotskyanos de que a interação social (VYGOTSKY, 2005) promove o desenvolvimento psicológico que oportuniza a aprendizagem, as atividades foram utilizadas como elemento de mediação na construção interdisciplinar de conhecimentos dos alunos. Os resultados apontam um crescimento da aprendizagem nas áreas de inglês, matemática e física; em especial no tocante às habilidades de leitura em inglês.Universidade Federal de Uberlândia2017-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3766810.14393/ER-v24n1a2017-5Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 102-130Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 102-130Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 102-1301983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37668/19883Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessDrey, Rafaela Fetzner2020-06-09T22:51:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37668Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-09T22:51:53Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools
Calvin e as exatas: uma proposta interdisciplinar com o uso do gênero tira seriada de história em quadrinhos no ensino técnico
title Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools
spellingShingle Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools
Drey, Rafaela Fetzner
Interação
Interdisciplinaridade
Inglês como língua estrangeira
Histórias em quadrinhos
Ensino técnico
Interaction
Interdisciplinarity
Cartoons
English as a Foreign Language
Technical schools
title_short Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools
title_full Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools
title_fullStr Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools
title_full_unstemmed Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools
title_sort Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools
author Drey, Rafaela Fetzner
author_facet Drey, Rafaela Fetzner
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Drey, Rafaela Fetzner
dc.subject.por.fl_str_mv Interação
Interdisciplinaridade
Inglês como língua estrangeira
Histórias em quadrinhos
Ensino técnico
Interaction
Interdisciplinarity
Cartoons
English as a Foreign Language
Technical schools
topic Interação
Interdisciplinaridade
Inglês como língua estrangeira
Histórias em quadrinhos
Ensino técnico
Interaction
Interdisciplinarity
Cartoons
English as a Foreign Language
Technical schools
description This study observed if an interdisciplinary work based on the didatization of a textual genre could be worthy in widening the reading skills in English of students taking an Integrated Technical High School course and also their knowledge in sciences. In order to accomplish this, cartoons in English from the character Calvin (WATTERSON, 1998; 1992), which refer to Mathematics and Physics contents were used. Activities were developed in an integrated approach, embracing the cartoon’s text genre charact eristics; English structure elements and science contents. Based on the vygotskyan notion that social interaction (VYGOTSKY, 2005) promotes psychological development, which provides learning, activities were taken as an element of mediation in students’ interdisciplinary knowledge construction. Results point out to a learning growth in all areas: English, Mathematics and Physics, specially concerning foreign language reading skills.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37668
10.14393/ER-v24n1a2017-5
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37668
identifier_str_mv 10.14393/ER-v24n1a2017-5
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37668/19883
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 102-130
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 102-130
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 102-130
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221350690816