Conceptions of physics students about the relationship art and physics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vilhalva, Gabriel Alexsandro de Freitas
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ferreira, Fernando Cesar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43275
Resumo: Considering the recognized role of art throughout history as an influence element in the production of scientific knowledge, this exploratory study sought to raise ideas that students of Physics in UFGD have on the relationship between art and physics. Thecutout for the physical lies in the mechanics. To survey concepts that students have about the relationship between physics and art was used an online questionnaire with open and closed questions about art and physics, focusing on perception of the respondent, aspects of the historical relationship between the two and reflections on the construction of scientific knowledge. Analysis of the responses indicated a trend towards acceptance of art as an element able to contribute to the teaching of physics.
id UFU-8_a2970448ceea608250e013292ae91516
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/43275
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Conceptions of physics students about the relationship art and physicsLas concepciones de los estudiantes de pregrado de la relación entre el arte y la físicaConcepções de alunos de graduação sobre a relação entre arte e física ArteMecânicaEnsino de FísicaArtMechanicsPhysics teachingArteMecánicaEnseñanza de FísicaConsidering the recognized role of art throughout history as an influence element in the production of scientific knowledge, this exploratory study sought to raise ideas that students of Physics in UFGD have on the relationship between art and physics. Thecutout for the physical lies in the mechanics. To survey concepts that students have about the relationship between physics and art was used an online questionnaire with open and closed questions about art and physics, focusing on perception of the respondent, aspects of the historical relationship between the two and reflections on the construction of scientific knowledge. Analysis of the responses indicated a trend towards acceptance of art as an element able to contribute to the teaching of physics.Considerando el reconocido papel del arte a lo largo de la historia como un elemento de influencia en la producción de conocimiento científico, este estudio exploratorio buscó plantear las concepciones que los estudiantes de Grado Físico - presencial y a distancia - de la Universidad Federal de Grande Dourados (UFGD) tienen sobre La relación entre el arte y la física. El recorte para la física radica en la mecánica. Para encuestar las concepciones que los estudiantes tienen sobre la relación entre física y arte, se aplicó un cuestionario en línea con preguntas abiertas y cerradas sobre arte y física, centrándose en la percepción del encuestado, los aspectos de la relación histórica entre ambos y las reflexiones sobre la construcción del conocimiento científico. El análisis de las respuestas mostró evidencia de aceptación del arte como un elemento capaz de contribuir a la enseñanza de la física.Considerando o reconhecido papel da arte ao longo da história como elemento de influência na produção de conhecimento científico, este estudo exploratório buscou levantar concepções que os alunos das Licenciaturas em Física - presencial e a distância - da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) possuem sobre a relação entre arte e Física. O recorte para a Física situa-se na mecânica. Para o levantamento de concepções que estudantes têm sobre a relação entre Física e arte foi aplicado um questionário online com questões abertas e fechadas sobre arte e Física, enfocando percepção do respondente, aspectos da relação histórica entre ambas e reflexos na construção de conhecimento científico. A análise das respostas mostrou evidências de aceitação da arte como elemento capaz de contribuir para o ensino de Física.  Universidade Federal de Uberlândia2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4327510.14393/ER-v25n2a2018-7Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 392-409Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 392-409Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 392-4091983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43275/22612Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessVilhalva, Gabriel Alexsandro de FreitasFerreira, Fernando Cesar2019-10-11T13:34:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/43275Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-11T13:34:28Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceptions of physics students about the relationship art and physics
Las concepciones de los estudiantes de pregrado de la relación entre el arte y la física
Concepções de alunos de graduação sobre a relação entre arte e física
title Conceptions of physics students about the relationship art and physics
spellingShingle Conceptions of physics students about the relationship art and physics
Vilhalva, Gabriel Alexsandro de Freitas
Arte
Mecânica
Ensino de Física
Art
Mechanics
Physics teaching
Arte
Mecánica
Enseñanza de Física
title_short Conceptions of physics students about the relationship art and physics
title_full Conceptions of physics students about the relationship art and physics
title_fullStr Conceptions of physics students about the relationship art and physics
title_full_unstemmed Conceptions of physics students about the relationship art and physics
title_sort Conceptions of physics students about the relationship art and physics
author Vilhalva, Gabriel Alexsandro de Freitas
author_facet Vilhalva, Gabriel Alexsandro de Freitas
Ferreira, Fernando Cesar
author_role author
author2 Ferreira, Fernando Cesar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilhalva, Gabriel Alexsandro de Freitas
Ferreira, Fernando Cesar
dc.subject.por.fl_str_mv Arte
Mecânica
Ensino de Física
Art
Mechanics
Physics teaching
Arte
Mecánica
Enseñanza de Física
topic Arte
Mecânica
Ensino de Física
Art
Mechanics
Physics teaching
Arte
Mecánica
Enseñanza de Física
description Considering the recognized role of art throughout history as an influence element in the production of scientific knowledge, this exploratory study sought to raise ideas that students of Physics in UFGD have on the relationship between art and physics. Thecutout for the physical lies in the mechanics. To survey concepts that students have about the relationship between physics and art was used an online questionnaire with open and closed questions about art and physics, focusing on perception of the respondent, aspects of the historical relationship between the two and reflections on the construction of scientific knowledge. Analysis of the responses indicated a trend towards acceptance of art as an element able to contribute to the teaching of physics.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43275
10.14393/ER-v25n2a2018-7
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43275
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n2a2018-7
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43275/22612
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 392-409
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 392-409
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 392-409
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1788536282648936448