A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, João Paulo Cunha de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fonseca, Simone Silva da, Pedreira, Ana Júlia Lemos Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54602
Resumo: Water is a limited resource that requires care. The generalist approaches present in the textbooks may seem distant from the reality of the student, so it is important to contextualize and enrich them. Thus, this work aimed to analyze the textbooks of Biology suggested by the National Program of Books and Didactic Material 2018, seeking to learn how the knowledge on the theme "Water Resources" are presented and are related to the environmental theme. The results found were positive, since they indicate that textbooks are instruments that can assist teachers and students in learning, but require a support material as a sensitizing tool, due to the fact that the textbooks do not have a detailed approach on the water issue, which awakens participation and reflection on the use of water and ways to minimize the impact human being on the exploration of this resource.
id UFU-8_a2dcb2224c281c14db8d3b905a594ca2
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54602
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018 Um análisis teórico del tema del agua en algunos libros de texto de biologia de PNLD 2018 Uma análise teórica sobre a temática hídrica em livros didáticos de Biologia do PNLD 2018Crise hídricaPrograma Nacional do Livro e Material DidáticoLivros didáticosWater crisisNational Program of the Book and Didactic MaterialSchoolbooksCrisis del aguaPrograma Nacional del Libro y Material DidácticoLibros de textoWater is a limited resource that requires care. The generalist approaches present in the textbooks may seem distant from the reality of the student, so it is important to contextualize and enrich them. Thus, this work aimed to analyze the textbooks of Biology suggested by the National Program of Books and Didactic Material 2018, seeking to learn how the knowledge on the theme "Water Resources" are presented and are related to the environmental theme. The results found were positive, since they indicate that textbooks are instruments that can assist teachers and students in learning, but require a support material as a sensitizing tool, due to the fact that the textbooks do not have a detailed approach on the water issue, which awakens participation and reflection on the use of water and ways to minimize the impact human being on the exploration of this resource.El agua es un recurso limitado que requiere cuidados. Los enfoques generalistas presentes en los libros de texto pueden parecer distantes de la realidad del estudiante, por lo que es importante contextualizarlos y enriquecerlos. Así, este trabajo tenía como objetivo analizar los libros de texto de Biología sugeridos por el Programa Nacional de Libros y Material Didáctico 2018, buscando aprender cómo el conocimiento sobre el tema "Recursos Hídricos" se presentan y se relacionan con el tema ambiental. Los resultados encontrados fueron positivos, ya que indican que los libros de texto son instrumentos que pueden ayudar a profesores y alumnos en el aprendizaje, pero requieren un material de apoyo como herramienta de sensibilización, debido a que en los libros de texto no existe un enfoque detallado sobre el tema del agua, lo que despierta la participación y la reflexión sobre el uso del agua y las formas de minimizar el impacto ser humano en la explotación de este recurso.A água é um recurso limitado e que requer cuidados. As abordagens generalistas presentes nos livros didáticos podem parecer distantes da realidade do aluno, sendo, então, importante a contextualização e enriquecimento dessas. Desta forma, este trabalho teve como objetivo analisar os livros didáticos de Biologia sugeridos pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático 2018, buscando apreender a forma como os conhecimentos sobre o tema “Recursos Hídricos” se apresentam e estão relacionados à temática ambiental. Os resultados encontrados indicam que os livros didáticos são instrumentos que podem auxiliar professores e estudantes na aprendizagem, mas requerem um material de apoio como ferramenta sensibilizadora, devido ao fato de que nos livros didáticos não há uma abordagem minuciosa sobre a questão hídrica, que desperte a participação e reflexão sobre o uso da água e maneiras de minimizar o impacto do ser humano na exploração desse recurso.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5460210.14393/ER-v27n3a2020-16Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1155-1180Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1155-1180Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1155-11801983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54602/28906Menezes, João Paulo Cunha de Fonseca, Simone Silva da Pedreira, Ana Júlia Lemos Alves info:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-28T14:55:30Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54602Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-07-28T14:55:30Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018
Um análisis teórico del tema del agua en algunos libros de texto de biologia de PNLD 2018
Uma análise teórica sobre a temática hídrica em livros didáticos de Biologia do PNLD 2018
title A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018
spellingShingle A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018
Menezes, João Paulo Cunha de
Crise hídrica
Programa Nacional do Livro e Material Didático
Livros didáticos
Water crisis
National Program of the Book and Didactic Material
Schoolbooks
Crisis del agua
Programa Nacional del Libro y Material Didáctico
Libros de texto
title_short A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018
title_full A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018
title_fullStr A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018
title_full_unstemmed A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018
title_sort A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018
author Menezes, João Paulo Cunha de
author_facet Menezes, João Paulo Cunha de
Fonseca, Simone Silva da
Pedreira, Ana Júlia Lemos Alves
author_role author
author2 Fonseca, Simone Silva da
Pedreira, Ana Júlia Lemos Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, João Paulo Cunha de
Fonseca, Simone Silva da
Pedreira, Ana Júlia Lemos Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Crise hídrica
Programa Nacional do Livro e Material Didático
Livros didáticos
Water crisis
National Program of the Book and Didactic Material
Schoolbooks
Crisis del agua
Programa Nacional del Libro y Material Didáctico
Libros de texto
topic Crise hídrica
Programa Nacional do Livro e Material Didático
Livros didáticos
Water crisis
National Program of the Book and Didactic Material
Schoolbooks
Crisis del agua
Programa Nacional del Libro y Material Didáctico
Libros de texto
description Water is a limited resource that requires care. The generalist approaches present in the textbooks may seem distant from the reality of the student, so it is important to contextualize and enrich them. Thus, this work aimed to analyze the textbooks of Biology suggested by the National Program of Books and Didactic Material 2018, seeking to learn how the knowledge on the theme "Water Resources" are presented and are related to the environmental theme. The results found were positive, since they indicate that textbooks are instruments that can assist teachers and students in learning, but require a support material as a sensitizing tool, due to the fact that the textbooks do not have a detailed approach on the water issue, which awakens participation and reflection on the use of water and ways to minimize the impact human being on the exploration of this resource.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54602
10.14393/ER-v27n3a2020-16
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54602
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27n3a2020-16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54602/28906
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1155-1180
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1155-1180
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1155-1180
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223167873024