A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54602 |
Resumo: | Water is a limited resource that requires care. The generalist approaches present in the textbooks may seem distant from the reality of the student, so it is important to contextualize and enrich them. Thus, this work aimed to analyze the textbooks of Biology suggested by the National Program of Books and Didactic Material 2018, seeking to learn how the knowledge on the theme "Water Resources" are presented and are related to the environmental theme. The results found were positive, since they indicate that textbooks are instruments that can assist teachers and students in learning, but require a support material as a sensitizing tool, due to the fact that the textbooks do not have a detailed approach on the water issue, which awakens participation and reflection on the use of water and ways to minimize the impact human being on the exploration of this resource. |
id |
UFU-8_a2dcb2224c281c14db8d3b905a594ca2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54602 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018 Um análisis teórico del tema del agua en algunos libros de texto de biologia de PNLD 2018 Uma análise teórica sobre a temática hídrica em livros didáticos de Biologia do PNLD 2018Crise hídricaPrograma Nacional do Livro e Material DidáticoLivros didáticosWater crisisNational Program of the Book and Didactic MaterialSchoolbooksCrisis del aguaPrograma Nacional del Libro y Material DidácticoLibros de textoWater is a limited resource that requires care. The generalist approaches present in the textbooks may seem distant from the reality of the student, so it is important to contextualize and enrich them. Thus, this work aimed to analyze the textbooks of Biology suggested by the National Program of Books and Didactic Material 2018, seeking to learn how the knowledge on the theme "Water Resources" are presented and are related to the environmental theme. The results found were positive, since they indicate that textbooks are instruments that can assist teachers and students in learning, but require a support material as a sensitizing tool, due to the fact that the textbooks do not have a detailed approach on the water issue, which awakens participation and reflection on the use of water and ways to minimize the impact human being on the exploration of this resource.El agua es un recurso limitado que requiere cuidados. Los enfoques generalistas presentes en los libros de texto pueden parecer distantes de la realidad del estudiante, por lo que es importante contextualizarlos y enriquecerlos. Así, este trabajo tenía como objetivo analizar los libros de texto de Biología sugeridos por el Programa Nacional de Libros y Material Didáctico 2018, buscando aprender cómo el conocimiento sobre el tema "Recursos Hídricos" se presentan y se relacionan con el tema ambiental. Los resultados encontrados fueron positivos, ya que indican que los libros de texto son instrumentos que pueden ayudar a profesores y alumnos en el aprendizaje, pero requieren un material de apoyo como herramienta de sensibilización, debido a que en los libros de texto no existe un enfoque detallado sobre el tema del agua, lo que despierta la participación y la reflexión sobre el uso del agua y las formas de minimizar el impacto ser humano en la explotación de este recurso.A água é um recurso limitado e que requer cuidados. As abordagens generalistas presentes nos livros didáticos podem parecer distantes da realidade do aluno, sendo, então, importante a contextualização e enriquecimento dessas. Desta forma, este trabalho teve como objetivo analisar os livros didáticos de Biologia sugeridos pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático 2018, buscando apreender a forma como os conhecimentos sobre o tema “Recursos Hídricos” se apresentam e estão relacionados à temática ambiental. Os resultados encontrados indicam que os livros didáticos são instrumentos que podem auxiliar professores e estudantes na aprendizagem, mas requerem um material de apoio como ferramenta sensibilizadora, devido ao fato de que nos livros didáticos não há uma abordagem minuciosa sobre a questão hídrica, que desperte a participação e reflexão sobre o uso da água e maneiras de minimizar o impacto do ser humano na exploração desse recurso.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5460210.14393/ER-v27n3a2020-16Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1155-1180Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1155-1180Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1155-11801983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54602/28906Menezes, João Paulo Cunha de Fonseca, Simone Silva da Pedreira, Ana Júlia Lemos Alves info:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-28T14:55:30Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54602Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-07-28T14:55:30Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018 Um análisis teórico del tema del agua en algunos libros de texto de biologia de PNLD 2018 Uma análise teórica sobre a temática hídrica em livros didáticos de Biologia do PNLD 2018 |
title |
A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018 |
spellingShingle |
A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018 Menezes, João Paulo Cunha de Crise hídrica Programa Nacional do Livro e Material Didático Livros didáticos Water crisis National Program of the Book and Didactic Material Schoolbooks Crisis del agua Programa Nacional del Libro y Material Didáctico Libros de texto |
title_short |
A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018 |
title_full |
A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018 |
title_fullStr |
A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018 |
title_full_unstemmed |
A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018 |
title_sort |
A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018 |
author |
Menezes, João Paulo Cunha de |
author_facet |
Menezes, João Paulo Cunha de Fonseca, Simone Silva da Pedreira, Ana Júlia Lemos Alves |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, Simone Silva da Pedreira, Ana Júlia Lemos Alves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, João Paulo Cunha de Fonseca, Simone Silva da Pedreira, Ana Júlia Lemos Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Crise hídrica Programa Nacional do Livro e Material Didático Livros didáticos Water crisis National Program of the Book and Didactic Material Schoolbooks Crisis del agua Programa Nacional del Libro y Material Didáctico Libros de texto |
topic |
Crise hídrica Programa Nacional do Livro e Material Didático Livros didáticos Water crisis National Program of the Book and Didactic Material Schoolbooks Crisis del agua Programa Nacional del Libro y Material Didáctico Libros de texto |
description |
Water is a limited resource that requires care. The generalist approaches present in the textbooks may seem distant from the reality of the student, so it is important to contextualize and enrich them. Thus, this work aimed to analyze the textbooks of Biology suggested by the National Program of Books and Didactic Material 2018, seeking to learn how the knowledge on the theme "Water Resources" are presented and are related to the environmental theme. The results found were positive, since they indicate that textbooks are instruments that can assist teachers and students in learning, but require a support material as a sensitizing tool, due to the fact that the textbooks do not have a detailed approach on the water issue, which awakens participation and reflection on the use of water and ways to minimize the impact human being on the exploration of this resource. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54602 10.14393/ER-v27n3a2020-16 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54602 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v27n3a2020-16 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54602/28906 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1155-1180 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1155-1180 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1155-1180 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223167873024 |