O potencial de experimentos de baixo custo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e na construção de conhecimentos de Física no ensino fundamental /The potential of experimentation in cognitive skills development and knowledge construction in elemen

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kojy Takahashi, Eduardo
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Moro, Leandro Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34456
Resumo: In this work we investigated the poten- tial of experimentation in cognitive skills develop- ment and in knowledge construction in elementary school physics. We have used the Ausubel’s Mean- ingful Learning Theory as reference. The research was conducted with fifteen students attending the 9th grade of elementary school, divided into two groups, and belonging to a public school  in  the city of Uberlândia, Minas Gerais. Regarding class- room methodology, we have used the dynamics of the Three Pedagogical Moments, as proposed by Delizoicov, Angotti and Pernambuco. The results indicated that the proposed activities permitted encourage students and possibly raise their level  of cognitive process, once it was required of them the ability to establish relationships between what they knew in Physics and the problem that was presented to them. Thus, it is considered that ex- perimentation contributed effectively in developing cognitive skills, because it enables more active stu- dents, allowing them to be challenged and to expe- rience some important conditions for the teaching- learning process: manipulation of objects and ideas concurrently.
id UFU-8_b533b62676b62ab5d39ab1543b4cb6fd
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34456
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling O potencial de experimentos de baixo custo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e na construção de conhecimentos de Física no ensino fundamental /The potential of experimentation in cognitive skills development and knowledge construction in elemenExperimentaçãoEnsino-aprendizagem de FísicaHabilidades CognitivasAprendizagem significativaEnsino Fundamental.ExperimentTeaching-Learning in PhysicsCognitive SkillsMeaningful LearningElementary SchoolIn this work we investigated the poten- tial of experimentation in cognitive skills develop- ment and in knowledge construction in elementary school physics. We have used the Ausubel’s Mean- ingful Learning Theory as reference. The research was conducted with fifteen students attending the 9th grade of elementary school, divided into two groups, and belonging to a public school  in  the city of Uberlândia, Minas Gerais. Regarding class- room methodology, we have used the dynamics of the Three Pedagogical Moments, as proposed by Delizoicov, Angotti and Pernambuco. The results indicated that the proposed activities permitted encourage students and possibly raise their level  of cognitive process, once it was required of them the ability to establish relationships between what they knew in Physics and the problem that was presented to them. Thus, it is considered that ex- perimentation contributed effectively in developing cognitive skills, because it enables more active stu- dents, allowing them to be challenged and to expe- rience some important conditions for the teaching- learning process: manipulation of objects and ideas concurrently.Neste trabalho procurou-se investigar o potencial da experimentação no desenvolvimento de habilidades cognitivas e na construção dos conhecimentos de física no ensino fundamental. Para tanto, usou-se como referencial a Teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel. A pesquisa foi realizada com 15 estudantes do 9º ano do ensino fundamental, divididos em dois grupos e pertencentes a uma escola pública municipal da cidade de Uberlândia, estado de Minas Gerais. A metodologia das aulas ancorou-se na dinâmica dos Três Momentos Pedagógicos, de Delizoicov, Angotti e Pernambuco. Os resultados obtidos sinalizam que as atividades realizadas permitiram incitar os estudantes e possivelmente elevar o nível do processo cognitivo, pois se exigiu destes a capacidade de estabelecer relações entre o que sabiam no âmbito da Física e o problema que lhes era apresentado. Assim, considera-se que a experimentação contribui efetivamente no desenvolvimento de habilidades cognitivas, pois propicia uma atitude mais ativa dos alunos, permitindo que sejam desafiados e vivenciem algumas condições importantes para o processo de ensino-aprendizagem: manipulação de objetos e de ideias concomitantemente.Universidade Federal de Uberlândia2016-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3445610.14393/ER-v22n2a2015-2Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 257-280Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 257-280Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 257-2801983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34456/18279Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessKojy Takahashi, EduardoMoro, Leandro Silva2020-06-03T20:13:23Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34456Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-03T20:13:23Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv O potencial de experimentos de baixo custo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e na construção de conhecimentos de Física no ensino fundamental /The potential of experimentation in cognitive skills development and knowledge construction in elemen
title O potencial de experimentos de baixo custo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e na construção de conhecimentos de Física no ensino fundamental /The potential of experimentation in cognitive skills development and knowledge construction in elemen
spellingShingle O potencial de experimentos de baixo custo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e na construção de conhecimentos de Física no ensino fundamental /The potential of experimentation in cognitive skills development and knowledge construction in elemen
Kojy Takahashi, Eduardo
Experimentação
Ensino-aprendizagem de Física
Habilidades Cognitivas
Aprendizagem significativa
Ensino Fundamental.
Experiment
Teaching-Learning in Physics
Cognitive Skills
Meaningful Learning
Elementary School
title_short O potencial de experimentos de baixo custo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e na construção de conhecimentos de Física no ensino fundamental /The potential of experimentation in cognitive skills development and knowledge construction in elemen
title_full O potencial de experimentos de baixo custo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e na construção de conhecimentos de Física no ensino fundamental /The potential of experimentation in cognitive skills development and knowledge construction in elemen
title_fullStr O potencial de experimentos de baixo custo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e na construção de conhecimentos de Física no ensino fundamental /The potential of experimentation in cognitive skills development and knowledge construction in elemen
title_full_unstemmed O potencial de experimentos de baixo custo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e na construção de conhecimentos de Física no ensino fundamental /The potential of experimentation in cognitive skills development and knowledge construction in elemen
title_sort O potencial de experimentos de baixo custo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e na construção de conhecimentos de Física no ensino fundamental /The potential of experimentation in cognitive skills development and knowledge construction in elemen
author Kojy Takahashi, Eduardo
author_facet Kojy Takahashi, Eduardo
Moro, Leandro Silva
author_role author
author2 Moro, Leandro Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kojy Takahashi, Eduardo
Moro, Leandro Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Experimentação
Ensino-aprendizagem de Física
Habilidades Cognitivas
Aprendizagem significativa
Ensino Fundamental.
Experiment
Teaching-Learning in Physics
Cognitive Skills
Meaningful Learning
Elementary School
topic Experimentação
Ensino-aprendizagem de Física
Habilidades Cognitivas
Aprendizagem significativa
Ensino Fundamental.
Experiment
Teaching-Learning in Physics
Cognitive Skills
Meaningful Learning
Elementary School
description In this work we investigated the poten- tial of experimentation in cognitive skills develop- ment and in knowledge construction in elementary school physics. We have used the Ausubel’s Mean- ingful Learning Theory as reference. The research was conducted with fifteen students attending the 9th grade of elementary school, divided into two groups, and belonging to a public school  in  the city of Uberlândia, Minas Gerais. Regarding class- room methodology, we have used the dynamics of the Three Pedagogical Moments, as proposed by Delizoicov, Angotti and Pernambuco. The results indicated that the proposed activities permitted encourage students and possibly raise their level  of cognitive process, once it was required of them the ability to establish relationships between what they knew in Physics and the problem that was presented to them. Thus, it is considered that ex- perimentation contributed effectively in developing cognitive skills, because it enables more active stu- dents, allowing them to be challenged and to expe- rience some important conditions for the teaching- learning process: manipulation of objects and ideas concurrently.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34456
10.14393/ER-v22n2a2015-2
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34456
identifier_str_mv 10.14393/ER-v22n2a2015-2
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34456/18279
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 257-280
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 257-280
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 257-280
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221280436224