Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Lemerton Matos
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Carvalho, José Ivanildo Felisberto de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624
Resumo: This work aims to identify and analyze aspects of the Professional Identity (PI) of a Teacher who Teaches Mathematics (PEM), revealed through her participation in a study group on Probabilistic Education. To do so, we looked at a set of actions developed in the group, referring to planning, development and collective reflections about a class on probabilistic risk. We analyzed the teacher's narratives from the methodological perspective of constructing Cores of Meaning, focusing on the constituent aspects of her PI. Two Nuclei were evidenced. These covered important aspects relating to beliefs and conceptions linked to knowledge to teach about probabilistic risk. Furthermore, they revealed personal, emotional and sociopolitical aspects related to her IP as PEM.
id UFU-8_c10735e63225a801f32ad547535f692d
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72624
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic EducationAspectos de la Identidad Profesional de un Docente que Enseña Matemáticas en el contexto de la Educación ProbabilísticaAspectos da identidade profissional de uma professora que ensina Matemática no contexto da Educação Probabilística Identidade ProfissionalFormação ContinuadaProfessores que Ensinam MatemáticaRisco probabilísticoGrupo de EstudosProfessional IdentityContinuing TrainingTeachers who Teach MathematicsProbabilistic riskStudy groupIdentidad ProfesionalFormación ContinuaProfesores que Enseñan MatemáticasRiesgo probabilísticoGrupo de EstudiosThis work aims to identify and analyze aspects of the Professional Identity (PI) of a Teacher who Teaches Mathematics (PEM), revealed through her participation in a study group on Probabilistic Education. To do so, we looked at a set of actions developed in the group, referring to planning, development and collective reflections about a class on probabilistic risk. We analyzed the teacher's narratives from the methodological perspective of constructing Cores of Meaning, focusing on the constituent aspects of her PI. Two Nuclei were evidenced. These covered important aspects relating to beliefs and conceptions linked to knowledge to teach about probabilistic risk. Furthermore, they revealed personal, emotional and sociopolitical aspects related to her IP as PEM.Este trabajo tiene como objetivo identificar y analizar aspectos de la Identidad Profesional (IP) de una Profesora de Matemáticas (PEM), revelados a través de su participación en un grupo de estudio sobre Educación Probabilística. Para ello, se analizó un conjunto de acciones desarrolladas en el grupo, referidas a la planificación, desarrollo y reflexiones colectivas en torno a una clase sobre riesgo probabilístico. Analizamos las narrativas de la docente desde la perspectiva metodológica de la construcción de Núcleos de Significado, centrándonos en los aspectos constitutivos de su PI. Se evidenciaron dos núcleos. Estos abarcaron aspectos importantes relacionados con creencias y concepciones vinculadas al conocimiento para enseñar sobre el riesgo probabilístico. Además, revelaron aspectos personales, emocionales y sociopolíticos relacionados con su IP como PEM.Este trabalho tem como objetivo identificar e analisar os aspectos da Identidade Profissional (IP) de uma Professora que Ensina Matemática (PEM), desvelados a partir da participação dessa em um grupo de estudos sobre Educação Probabilística. Para tanto, olhamos para um conjunto de ações desenvolvidas no grupo, referentes ao planejamento, desenvolvimento e reflexões coletivas acerca de uma aula sobre risco probabilístico. Analisamos as narrativas da professora a partir da perspectiva metodológica da construção de Núcleos de Significação, focando os aspectos constituitivos de sua IP. Dois Núcleos foram evidenciados. Esses tematizaram importantes aspectos relativos às crenças e concepções atraledas aos conhecimentos para ensinar sobre risco probabilístico. Além disso, desvelaram aspectos de cariz pessoal, emocional e sociopolítica relacionados à sua IP como PEM.Universidade Federal de Uberlândia2024-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7262410.14393/ER-v31a2024-02Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-24Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-24Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-241983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624/38341https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624/38342Copyright (c) 2024 Lemerton Matos Nogueira, José Ivanildo Felisberto de Carvalhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Lemerton MatosCarvalho, José Ivanildo Felisberto de2024-03-10T19:24:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72624Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-10T19:24:49Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education
Aspectos de la Identidad Profesional de un Docente que Enseña Matemáticas en el contexto de la Educación Probabilística
Aspectos da identidade profissional de uma professora que ensina Matemática no contexto da Educação Probabilística
title Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education
spellingShingle Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education
Nogueira, Lemerton Matos
Identidade Profissional
Formação Continuada
Professores que Ensinam Matemática
Risco probabilístico
Grupo de Estudos
Professional Identity
Continuing Training
Teachers who Teach Mathematics
Probabilistic risk
Study group
Identidad Profesional
Formación Continua
Profesores que Enseñan Matemáticas
Riesgo probabilístico
Grupo de Estudios
title_short Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education
title_full Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education
title_fullStr Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education
title_full_unstemmed Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education
title_sort Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education
author Nogueira, Lemerton Matos
author_facet Nogueira, Lemerton Matos
Carvalho, José Ivanildo Felisberto de
author_role author
author2 Carvalho, José Ivanildo Felisberto de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Lemerton Matos
Carvalho, José Ivanildo Felisberto de
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade Profissional
Formação Continuada
Professores que Ensinam Matemática
Risco probabilístico
Grupo de Estudos
Professional Identity
Continuing Training
Teachers who Teach Mathematics
Probabilistic risk
Study group
Identidad Profesional
Formación Continua
Profesores que Enseñan Matemáticas
Riesgo probabilístico
Grupo de Estudios
topic Identidade Profissional
Formação Continuada
Professores que Ensinam Matemática
Risco probabilístico
Grupo de Estudos
Professional Identity
Continuing Training
Teachers who Teach Mathematics
Probabilistic risk
Study group
Identidad Profesional
Formación Continua
Profesores que Enseñan Matemáticas
Riesgo probabilístico
Grupo de Estudios
description This work aims to identify and analyze aspects of the Professional Identity (PI) of a Teacher who Teaches Mathematics (PEM), revealed through her participation in a study group on Probabilistic Education. To do so, we looked at a set of actions developed in the group, referring to planning, development and collective reflections about a class on probabilistic risk. We analyzed the teacher's narratives from the methodological perspective of constructing Cores of Meaning, focusing on the constituent aspects of her PI. Two Nuclei were evidenced. These covered important aspects relating to beliefs and conceptions linked to knowledge to teach about probabilistic risk. Furthermore, they revealed personal, emotional and sociopolitical aspects related to her IP as PEM.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624
10.14393/ER-v31a2024-02
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624
identifier_str_mv 10.14393/ER-v31a2024-02
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624/38341
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624/38342
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Lemerton Matos Nogueira, José Ivanildo Felisberto de Carvalho
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Lemerton Matos Nogueira, José Ivanildo Felisberto de Carvalho
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-24
Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-24
Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-24
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944218766999552