Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624 |
Resumo: | This work aims to identify and analyze aspects of the Professional Identity (PI) of a Teacher who Teaches Mathematics (PEM), revealed through her participation in a study group on Probabilistic Education. To do so, we looked at a set of actions developed in the group, referring to planning, development and collective reflections about a class on probabilistic risk. We analyzed the teacher's narratives from the methodological perspective of constructing Cores of Meaning, focusing on the constituent aspects of her PI. Two Nuclei were evidenced. These covered important aspects relating to beliefs and conceptions linked to knowledge to teach about probabilistic risk. Furthermore, they revealed personal, emotional and sociopolitical aspects related to her IP as PEM. |
id |
UFU-8_c10735e63225a801f32ad547535f692d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72624 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic EducationAspectos de la Identidad Profesional de un Docente que Enseña Matemáticas en el contexto de la Educación ProbabilísticaAspectos da identidade profissional de uma professora que ensina Matemática no contexto da Educação Probabilística Identidade ProfissionalFormação ContinuadaProfessores que Ensinam MatemáticaRisco probabilísticoGrupo de EstudosProfessional IdentityContinuing TrainingTeachers who Teach MathematicsProbabilistic riskStudy groupIdentidad ProfesionalFormación ContinuaProfesores que Enseñan MatemáticasRiesgo probabilísticoGrupo de EstudiosThis work aims to identify and analyze aspects of the Professional Identity (PI) of a Teacher who Teaches Mathematics (PEM), revealed through her participation in a study group on Probabilistic Education. To do so, we looked at a set of actions developed in the group, referring to planning, development and collective reflections about a class on probabilistic risk. We analyzed the teacher's narratives from the methodological perspective of constructing Cores of Meaning, focusing on the constituent aspects of her PI. Two Nuclei were evidenced. These covered important aspects relating to beliefs and conceptions linked to knowledge to teach about probabilistic risk. Furthermore, they revealed personal, emotional and sociopolitical aspects related to her IP as PEM.Este trabajo tiene como objetivo identificar y analizar aspectos de la Identidad Profesional (IP) de una Profesora de Matemáticas (PEM), revelados a través de su participación en un grupo de estudio sobre Educación Probabilística. Para ello, se analizó un conjunto de acciones desarrolladas en el grupo, referidas a la planificación, desarrollo y reflexiones colectivas en torno a una clase sobre riesgo probabilístico. Analizamos las narrativas de la docente desde la perspectiva metodológica de la construcción de Núcleos de Significado, centrándonos en los aspectos constitutivos de su PI. Se evidenciaron dos núcleos. Estos abarcaron aspectos importantes relacionados con creencias y concepciones vinculadas al conocimiento para enseñar sobre el riesgo probabilístico. Además, revelaron aspectos personales, emocionales y sociopolíticos relacionados con su IP como PEM.Este trabalho tem como objetivo identificar e analisar os aspectos da Identidade Profissional (IP) de uma Professora que Ensina Matemática (PEM), desvelados a partir da participação dessa em um grupo de estudos sobre Educação Probabilística. Para tanto, olhamos para um conjunto de ações desenvolvidas no grupo, referentes ao planejamento, desenvolvimento e reflexões coletivas acerca de uma aula sobre risco probabilístico. Analisamos as narrativas da professora a partir da perspectiva metodológica da construção de Núcleos de Significação, focando os aspectos constituitivos de sua IP. Dois Núcleos foram evidenciados. Esses tematizaram importantes aspectos relativos às crenças e concepções atraledas aos conhecimentos para ensinar sobre risco probabilístico. Além disso, desvelaram aspectos de cariz pessoal, emocional e sociopolítica relacionados à sua IP como PEM.Universidade Federal de Uberlândia2024-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7262410.14393/ER-v31a2024-02Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-24Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-24Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-241983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624/38341https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624/38342Copyright (c) 2024 Lemerton Matos Nogueira, José Ivanildo Felisberto de Carvalhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Lemerton MatosCarvalho, José Ivanildo Felisberto de2024-03-10T19:24:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72624Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-10T19:24:49Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education Aspectos de la Identidad Profesional de un Docente que Enseña Matemáticas en el contexto de la Educación Probabilística Aspectos da identidade profissional de uma professora que ensina Matemática no contexto da Educação Probabilística |
title |
Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education |
spellingShingle |
Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education Nogueira, Lemerton Matos Identidade Profissional Formação Continuada Professores que Ensinam Matemática Risco probabilístico Grupo de Estudos Professional Identity Continuing Training Teachers who Teach Mathematics Probabilistic risk Study group Identidad Profesional Formación Continua Profesores que Enseñan Matemáticas Riesgo probabilístico Grupo de Estudios |
title_short |
Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education |
title_full |
Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education |
title_fullStr |
Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education |
title_full_unstemmed |
Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education |
title_sort |
Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education |
author |
Nogueira, Lemerton Matos |
author_facet |
Nogueira, Lemerton Matos Carvalho, José Ivanildo Felisberto de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, José Ivanildo Felisberto de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Lemerton Matos Carvalho, José Ivanildo Felisberto de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Identidade Profissional Formação Continuada Professores que Ensinam Matemática Risco probabilístico Grupo de Estudos Professional Identity Continuing Training Teachers who Teach Mathematics Probabilistic risk Study group Identidad Profesional Formación Continua Profesores que Enseñan Matemáticas Riesgo probabilístico Grupo de Estudios |
topic |
Identidade Profissional Formação Continuada Professores que Ensinam Matemática Risco probabilístico Grupo de Estudos Professional Identity Continuing Training Teachers who Teach Mathematics Probabilistic risk Study group Identidad Profesional Formación Continua Profesores que Enseñan Matemáticas Riesgo probabilístico Grupo de Estudios |
description |
This work aims to identify and analyze aspects of the Professional Identity (PI) of a Teacher who Teaches Mathematics (PEM), revealed through her participation in a study group on Probabilistic Education. To do so, we looked at a set of actions developed in the group, referring to planning, development and collective reflections about a class on probabilistic risk. We analyzed the teacher's narratives from the methodological perspective of constructing Cores of Meaning, focusing on the constituent aspects of her PI. Two Nuclei were evidenced. These covered important aspects relating to beliefs and conceptions linked to knowledge to teach about probabilistic risk. Furthermore, they revealed personal, emotional and sociopolitical aspects related to her IP as PEM. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624 10.14393/ER-v31a2024-02 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v31a2024-02 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624/38341 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72624/38342 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Lemerton Matos Nogueira, José Ivanildo Felisberto de Carvalho http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Lemerton Matos Nogueira, José Ivanildo Felisberto de Carvalho http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-24 Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-24 Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-24 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944218766999552 |