Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061 |
Resumo: | This article aims to present the report of the experience with academics of the 5th period of the Pedagogy course in which children's literature and Mathematics were articulated. This content is part of the Mathematics in the Initial Series of Basic Education and was developed by analyzing 23 (twenty three) different books divided into 6 (six) working groups. This activity helped broaden the reflective process related to teaching and learning mathematical content in classes in the early years of elementary school. As a result, we can reinforce, by the evaluation of the students, the importance of this type of work where the Children's Literature can be part of the Mathematics classes in the Pedagogy course, as a process of formation to work in the teaching profession. Therefore, we conclude by reaffirming the need to make the relationship between Mathematics and children's literature more flexible, as a pedagogical strategy. |
id |
UFU-8_d485171325ddeb273337cb974555efd3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54061 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy processLa literatura infantil como estrategia pedagógica en el proceso de alfabetización de matemáticasA literatura infantil como estratégia pedagógica no processo de alfabetização matemáticaLiteratura InfantilEstratégia PedagógicaAlfabetização MatemáticaChildren's LiteraturePedagogical strategyMathematical LiteracyLiteratura InfantilEstrategia PedagógicaAlfabetización MatemáticaThis article aims to present the report of the experience with academics of the 5th period of the Pedagogy course in which children's literature and Mathematics were articulated. This content is part of the Mathematics in the Initial Series of Basic Education and was developed by analyzing 23 (twenty three) different books divided into 6 (six) working groups. This activity helped broaden the reflective process related to teaching and learning mathematical content in classes in the early years of elementary school. As a result, we can reinforce, by the evaluation of the students, the importance of this type of work where the Children's Literature can be part of the Mathematics classes in the Pedagogy course, as a process of formation to work in the teaching profession. Therefore, we conclude by reaffirming the need to make the relationship between Mathematics and children's literature more flexible, as a pedagogical strategy.Este artículo objetiva presentar el relato del experimento realizado con licenciandos (as), del 5º período de curso de graduación de Pedagogía cuando se articuló la literatura infantil y la Matemáticas. Ese contenido hace parte de la ementa de la asignatura Matemática las series iniciales de la Enseñanza Fundamental e ha sido desarrollado realizando el análisis de 23 (veintitrés) libros diferentes divididos en 6 (seis) grupos de trabajo. Esa actividad ayudó a ampliar el processo reflexivo respecto a la enseñanza y al aprendisaje de los contenidos matemáticos en grupos de los primeros años de la secundaria. Como resultados, podemos reforzar, por la evaluación de los licenciandos (as), la importancia de ese tipo de trabajo donde la Literatura Infantil pueda hacer parte de las clases de Matemáticas en el curso de graduación de Pedagogía, como proceso de formación para actuarse en la profesión de profesor. Así, concluimos reafirmando la necessidad de flexibilizarse la relación entre Matemáticas y literatura infantil, como estrategia pedagógica.Este artigo tem por objetivo apresentar o relato da experiência realizadaom acadêmicos (as) do 5º período do curso de Pedagogia, em que foi articulado a literatura infantil e a Matemática. Esse conteúdo faz parte da ementa da disciplina Matemática nas Séries Inciais do Ensino Fundamental e foi desenvolvido realizando a análise de 23 (vinte e três) livros diferentes, divididos em 6 (seis) grupos de trabalho. Essa atividade ajudou a ampliar o processo reflexivo relacionado ao ensino e à aprendizagem dos conteúdos matemáticos em turmas das Séries iniciais do Ensino Fundamental. Como resultados, podemos reforçar, pela avaliação dos acadêmicos (as), a importância desse tipo de trabalho em que a literatura infantil possa fazer parte das aulas de Matemática no curso de Pedagogia, como processo de formação para atuar na profissão docente. Por isso, concluímos reafirmando a necessidade de flexibilizar a relação entre Matemática e literatura infantil, como estratégia pedagógica.Universidade Federal de Uberlândia2020-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5406110.14393/ER-v27n2a2020-7Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 546-571Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 546-571Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 546-5711983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061/28704https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061/29967Santos, Francely Aparecida dos info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-22T20:00:14Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54061Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-22T20:00:14Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process La literatura infantil como estrategia pedagógica en el proceso de alfabetización de matemáticas A literatura infantil como estratégia pedagógica no processo de alfabetização matemática |
title |
Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process |
spellingShingle |
Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process Santos, Francely Aparecida dos Literatura Infantil Estratégia Pedagógica Alfabetização Matemática Children's Literature Pedagogical strategy Mathematical Literacy Literatura Infantil Estrategia Pedagógica Alfabetización Matemática |
title_short |
Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process |
title_full |
Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process |
title_fullStr |
Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process |
title_full_unstemmed |
Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process |
title_sort |
Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process |
author |
Santos, Francely Aparecida dos |
author_facet |
Santos, Francely Aparecida dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Francely Aparecida dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura Infantil Estratégia Pedagógica Alfabetização Matemática Children's Literature Pedagogical strategy Mathematical Literacy Literatura Infantil Estrategia Pedagógica Alfabetización Matemática |
topic |
Literatura Infantil Estratégia Pedagógica Alfabetização Matemática Children's Literature Pedagogical strategy Mathematical Literacy Literatura Infantil Estrategia Pedagógica Alfabetización Matemática |
description |
This article aims to present the report of the experience with academics of the 5th period of the Pedagogy course in which children's literature and Mathematics were articulated. This content is part of the Mathematics in the Initial Series of Basic Education and was developed by analyzing 23 (twenty three) different books divided into 6 (six) working groups. This activity helped broaden the reflective process related to teaching and learning mathematical content in classes in the early years of elementary school. As a result, we can reinforce, by the evaluation of the students, the importance of this type of work where the Children's Literature can be part of the Mathematics classes in the Pedagogy course, as a process of formation to work in the teaching profession. Therefore, we conclude by reaffirming the need to make the relationship between Mathematics and children's literature more flexible, as a pedagogical strategy. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061 10.14393/ER-v27n2a2020-7 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v27n2a2020-7 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061/28704 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061/29967 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 546-571 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 546-571 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 546-571 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944222433869824 |