Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Francely Aparecida dos
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061
Resumo: This article aims to present the report of the experience with academics of the 5th period of the Pedagogy course in which children's literature and Mathematics were articulated. This content is part of the Mathematics in the Initial Series of Basic Education and was developed by analyzing 23 (twenty three) different books divided into 6 (six) working groups. This activity helped broaden the reflective process related to teaching and learning mathematical content in classes in the early years of elementary school. As a result, we can reinforce, by the evaluation of the students, the importance of this type of work where the Children's Literature can be part of the Mathematics classes in the Pedagogy course, as a process of formation to work in the teaching profession. Therefore, we conclude by reaffirming the need to make the relationship between Mathematics and children's literature more flexible, as a pedagogical strategy.
id UFU-8_d485171325ddeb273337cb974555efd3
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54061
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy processLa literatura infantil como estrategia pedagógica en el proceso de alfabetización de matemáticasA literatura infantil como estratégia pedagógica no processo de alfabetização matemáticaLiteratura InfantilEstratégia PedagógicaAlfabetização MatemáticaChildren's LiteraturePedagogical strategyMathematical LiteracyLiteratura InfantilEstrategia PedagógicaAlfabetización MatemáticaThis article aims to present the report of the experience with academics of the 5th period of the Pedagogy course in which children's literature and Mathematics were articulated. This content is part of the Mathematics in the Initial Series of Basic Education and was developed by analyzing 23 (twenty three) different books divided into 6 (six) working groups. This activity helped broaden the reflective process related to teaching and learning mathematical content in classes in the early years of elementary school. As a result, we can reinforce, by the evaluation of the students, the importance of this type of work where the Children's Literature can be part of the Mathematics classes in the Pedagogy course, as a process of formation to work in the teaching profession. Therefore, we conclude by reaffirming the need to make the relationship between Mathematics and children's literature more flexible, as a pedagogical strategy.Este artículo objetiva presentar el relato del experimento realizado con licenciandos (as), del 5º período de curso de graduación de Pedagogía cuando se articuló la literatura infantil y la Matemáticas. Ese contenido hace parte de la ementa de la asignatura Matemática las series iniciales de la Enseñanza Fundamental e ha sido desarrollado realizando el análisis de 23 (veintitrés) libros diferentes divididos en 6 (seis) grupos de trabajo. Esa actividad ayudó a ampliar el processo reflexivo respecto a la enseñanza y al aprendisaje de los contenidos matemáticos en grupos de los primeros años de la secundaria. Como resultados, podemos reforzar, por la evaluación de los licenciandos (as), la importancia de ese tipo de trabajo donde la Literatura Infantil pueda hacer parte de las clases de Matemáticas en el curso de graduación de Pedagogía, como proceso de formación para actuarse en la profesión de profesor. Así, concluimos reafirmando la necessidad de flexibilizarse la relación entre Matemáticas y literatura infantil, como estrategia pedagógica.Este artigo tem por objetivo apresentar o relato da experiência realizadaom acadêmicos (as) do 5º período do curso de Pedagogia, em que foi articulado a literatura infantil e a Matemática. Esse conteúdo faz parte da ementa da disciplina Matemática nas Séries Inciais do Ensino Fundamental e foi desenvolvido realizando a análise de 23 (vinte e três) livros diferentes, divididos em 6 (seis) grupos de trabalho. Essa atividade ajudou a ampliar o processo reflexivo relacionado ao ensino e à aprendizagem dos conteúdos matemáticos em turmas das Séries iniciais do Ensino Fundamental. Como resultados, podemos reforçar, pela avaliação dos acadêmicos (as), a importância desse tipo de trabalho em que a literatura infantil possa fazer parte das aulas de Matemática no curso de Pedagogia, como processo de formação para atuar na profissão docente. Por isso, concluímos reafirmando a necessidade de flexibilizar a relação entre Matemática e literatura infantil, como estratégia pedagógica.Universidade Federal de Uberlândia2020-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5406110.14393/ER-v27n2a2020-7Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 546-571Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 546-571Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 546-5711983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061/28704https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061/29967Santos, Francely Aparecida dos info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-22T20:00:14Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54061Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-22T20:00:14Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process
La literatura infantil como estrategia pedagógica en el proceso de alfabetización de matemáticas
A literatura infantil como estratégia pedagógica no processo de alfabetização matemática
title Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process
spellingShingle Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process
Santos, Francely Aparecida dos
Literatura Infantil
Estratégia Pedagógica
Alfabetização Matemática
Children's Literature
Pedagogical strategy
Mathematical Literacy
Literatura Infantil
Estrategia Pedagógica
Alfabetización Matemática
title_short Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process
title_full Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process
title_fullStr Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process
title_full_unstemmed Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process
title_sort Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process
author Santos, Francely Aparecida dos
author_facet Santos, Francely Aparecida dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Francely Aparecida dos
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura Infantil
Estratégia Pedagógica
Alfabetização Matemática
Children's Literature
Pedagogical strategy
Mathematical Literacy
Literatura Infantil
Estrategia Pedagógica
Alfabetización Matemática
topic Literatura Infantil
Estratégia Pedagógica
Alfabetização Matemática
Children's Literature
Pedagogical strategy
Mathematical Literacy
Literatura Infantil
Estrategia Pedagógica
Alfabetización Matemática
description This article aims to present the report of the experience with academics of the 5th period of the Pedagogy course in which children's literature and Mathematics were articulated. This content is part of the Mathematics in the Initial Series of Basic Education and was developed by analyzing 23 (twenty three) different books divided into 6 (six) working groups. This activity helped broaden the reflective process related to teaching and learning mathematical content in classes in the early years of elementary school. As a result, we can reinforce, by the evaluation of the students, the importance of this type of work where the Children's Literature can be part of the Mathematics classes in the Pedagogy course, as a process of formation to work in the teaching profession. Therefore, we conclude by reaffirming the need to make the relationship between Mathematics and children's literature more flexible, as a pedagogical strategy.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061
10.14393/ER-v27n2a2020-7
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27n2a2020-7
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061/28704
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54061/29967
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 546-571
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 546-571
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 546-571
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944222433869824