Critical environmental education: revisiting the assumptions of Paulo Freire and Enrique Dussel

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, André Luis Castro de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Freitas, Luciane Albernaz de Araujo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61662
Resumo: The article aims to establish approximations between the field of critical environmental education and the assumptions of authors such as Paulo Freire and Enrique Dussel. Based on a critical descriptive study, resulting from a qualitative, bibliographic research approach, it is intended to list the relevance in the field of educational relations, in the area of environmental education, the categories: dialogue, alterity, dialectics, and limit-situation. First, it reflects on the exercise of a walk-in in which humans move dialectically, driven by the word of the Other. In the second part, there is a discussion about the presence in the education of social praxis as a process of reflection on life and nature, in what involves the action of transforming reality. Finally, reflections are made of how from the categories listed, through critical environmental education, it is possible to face the manipulation and effects produced by the civilization model in progress.
id UFU-8_dc48763da90d1a40a781608d71ebdc91
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61662
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Critical environmental education: revisiting the assumptions of Paulo Freire and Enrique Dussel Educación ambiental crítica: revisando los presupuestos de Paulo Freire y Enrique DusselEducação ambiental crítica: revisitando os pressupostos de Paulo Freire e Enrique DusselDiálogoAlteridadeDialéticaSituação-limiteDialogueAlterityDialecticsLimit-situationDiálogoAlteridadDialécticaSituacione límiteThe article aims to establish approximations between the field of critical environmental education and the assumptions of authors such as Paulo Freire and Enrique Dussel. Based on a critical descriptive study, resulting from a qualitative, bibliographic research approach, it is intended to list the relevance in the field of educational relations, in the area of environmental education, the categories: dialogue, alterity, dialectics, and limit-situation. First, it reflects on the exercise of a walk-in in which humans move dialectically, driven by the word of the Other. In the second part, there is a discussion about the presence in the education of social praxis as a process of reflection on life and nature, in what involves the action of transforming reality. Finally, reflections are made of how from the categories listed, through critical environmental education, it is possible to face the manipulation and effects produced by the civilization model in progress.El artículo tiene como objetivo crear aproximaciones entre el campo de la educación ambiental crítica y los fundamentos de autores como Paulo Freire y Enrique Dussel. Basado en un estudio descriptivo crítico, resultante de una investigación cualitativa, bibliográfica, la intención es enumerar la relevancia en el campo de las relaciones educativas, en el área de educación ambiental, las categorías: diálogo, alteridad, dialéctica y situacione límite. . Al principio, se refleja en el ejercicio de una caminata en la que los seres humanos se mueven dialécticamente, guiados por la palabra del Otro. En la segunda parte, se discute la presencia en la educación de la praxis social como un proceso de reflexión sobre la vida y la naturaleza, en lo que implica la acción de transformar la realidad. Finalmente, se hacen reflexiones sobre cómo, con base en las categorías enumeradas, a través de la educación ambiental crítica, es posible enfrentar la manipulación y los efectos producidos por el modelo civilizador actual.O artigo tem como objetivo constituir aproximações entre o campo da educação ambiental crítica e os pressupostos de autores como Paulo Freire e Enrique Dussel. A partir de um estudo descritivo crítico, resultante de uma pesquisa de abordagem qualitativa, bibliográfica, tem-se como intenção elencar a relevância no campo das relações educativas, na área da educação ambiental, as categorias: diálogo, alteridade, dialética e situação-limite. Primeiramente, reflete-se sobre o exercício de um caminhar em que os seres humanos se movimentem dialeticamente, conduzidos pela palavra do Outro. Na segunda parte, faz-se uma discussão sobre a presença na educação da práxis social como processo de reflexão sobre a vida e a natureza, no que implique a ação de transformar a realidade. Por fim, realizam-se reflexões de como a partir das categorias elencadas, por meio de uma educação ambiental crítica, é possível fazer frente à manipulação e aos efeitos produzidos pelo modelo civilizatório em curso.Universidade Federal de Uberlândia2021-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6166210.14393/ER-v28a2021-40Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e040Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e040Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0401983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61662/31842https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61662/31843Copyright (c) 2021 André Luis Castro de Freitas, Luciane Albernaz de Araujo Freitasinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, André Luis Castro de Freitas, Luciane Albernaz de Araujo 2021-10-22T00:38:02Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61662Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:38:02Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical environmental education: revisiting the assumptions of Paulo Freire and Enrique Dussel
Educación ambiental crítica: revisando los presupuestos de Paulo Freire y Enrique Dussel
Educação ambiental crítica: revisitando os pressupostos de Paulo Freire e Enrique Dussel
title Critical environmental education: revisiting the assumptions of Paulo Freire and Enrique Dussel
spellingShingle Critical environmental education: revisiting the assumptions of Paulo Freire and Enrique Dussel
Freitas, André Luis Castro de
Diálogo
Alteridade
Dialética
Situação-limite
Dialogue
Alterity
Dialectics
Limit-situation
Diálogo
Alteridad
Dialéctica
Situacione límite
title_short Critical environmental education: revisiting the assumptions of Paulo Freire and Enrique Dussel
title_full Critical environmental education: revisiting the assumptions of Paulo Freire and Enrique Dussel
title_fullStr Critical environmental education: revisiting the assumptions of Paulo Freire and Enrique Dussel
title_full_unstemmed Critical environmental education: revisiting the assumptions of Paulo Freire and Enrique Dussel
title_sort Critical environmental education: revisiting the assumptions of Paulo Freire and Enrique Dussel
author Freitas, André Luis Castro de
author_facet Freitas, André Luis Castro de
Freitas, Luciane Albernaz de Araujo
author_role author
author2 Freitas, Luciane Albernaz de Araujo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, André Luis Castro de
Freitas, Luciane Albernaz de Araujo
dc.subject.por.fl_str_mv Diálogo
Alteridade
Dialética
Situação-limite
Dialogue
Alterity
Dialectics
Limit-situation
Diálogo
Alteridad
Dialéctica
Situacione límite
topic Diálogo
Alteridade
Dialética
Situação-limite
Dialogue
Alterity
Dialectics
Limit-situation
Diálogo
Alteridad
Dialéctica
Situacione límite
description The article aims to establish approximations between the field of critical environmental education and the assumptions of authors such as Paulo Freire and Enrique Dussel. Based on a critical descriptive study, resulting from a qualitative, bibliographic research approach, it is intended to list the relevance in the field of educational relations, in the area of environmental education, the categories: dialogue, alterity, dialectics, and limit-situation. First, it reflects on the exercise of a walk-in in which humans move dialectically, driven by the word of the Other. In the second part, there is a discussion about the presence in the education of social praxis as a process of reflection on life and nature, in what involves the action of transforming reality. Finally, reflections are made of how from the categories listed, through critical environmental education, it is possible to face the manipulation and effects produced by the civilization model in progress.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61662
10.14393/ER-v28a2021-40
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61662
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-40
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61662/31842
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61662/31843
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 André Luis Castro de Freitas, Luciane Albernaz de Araujo Freitas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 André Luis Castro de Freitas, Luciane Albernaz de Araujo Freitas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e040
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e040
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e040
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223345082368