The board game of Basic Education: new Fundeb and the Public School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vargas, Thaís Conte
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bizelli, José Luís, Cruz, José Anderson Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63653
Resumo: Given the lack of a Single Educational System in Brazil, which would give visibility to the organizational structure and performance data, the paper analyzes signs of an increased participation of the private sector in the provision of Basic Education. The path chosen was to accompany the flexibilization of legislation regarding the possibilities of public investment to be used by private education companies. Masked by a discourse of disqualification of the public school as the place where the student is taught for the challenges of the future, technological challenges of a digital world, and by the construction of assessment indicators that contribute little to measuring the teaching-learning relationship, the game of privatization of the Basic School is being played at the current time.
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spelling The board game of Basic Education: new Fundeb and the Public SchoolLa Junta de Educación Básica: el nuevo Fundeb y la Escuela PúblicaO tabuleiro da Educação Básica: o novo Fundeb e a Escola PúblicaEducação básicaEscola públicaEmpresas educacionaisPolítica públicaInvestimento públicoBasic educationPublic schoolEducational companiesPublic policyPublic investmentEducación básicaEscuela públicaEmpresas educativasPolítica públicaInversión públicaGiven the lack of a Single Educational System in Brazil, which would give visibility to the organizational structure and performance data, the paper analyzes signs of an increased participation of the private sector in the provision of Basic Education. The path chosen was to accompany the flexibilization of legislation regarding the possibilities of public investment to be used by private education companies. Masked by a discourse of disqualification of the public school as the place where the student is taught for the challenges of the future, technological challenges of a digital world, and by the construction of assessment indicators that contribute little to measuring the teaching-learning relationship, the game of privatization of the Basic School is being played at the current time.Ante la falta de un Sistema Educativo Único, para Brasil, que dé visibilidad a la estructura organizacional y los datos de desempeño, el trabajo analiza indicios de un incremento en la participación del sector privado en la provisión de Educación Básica. El camino elegido fue acompañar la flexibilidad de la legislación en lo que se refiere a las posibilidades de que la inversión pública sea utilizada por las empresas educativas privadas. Enmascarado por un discurso de descalificación de la escuela pública como lugar donde se instruye a los estudiantes para los desafíos del futuro, los desafíos tecnológicos de un mundo digital, y para la construcción de indicadores de evaluación que poco hacen para calibrar la relación enseñanza-aprendizaje, el juego de En la actualidad se está jugando la privatización de la Escuela Básica.Diante da falta de um Sistema Educacional Único, para o Brasil, o que daria visibilidade à estrutura organizacional e aos dados de desempenho, o trabalho analisa indícios de um aumento de participação do setor privado na oferta de Educação Básica. O caminho escolhido foi acompanhar a flexibilização da legislação naquilo que diz respeito às possibilidades de o investimento público ser utilizado por empresas privadas de educação. Mascarados por um discurso de desqualificação da escola pública enquanto local onde se ensina o aluno para os desafios do futuro, desafios tecnológicos de um mundo digital, e pela construção de indicadores de avaliação que pouco contribuem para aferir a relação ensino-aprendizagem, o jogo de privatização da Escola Básica está sendo jogado no presente momento.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6365310.14393/ER-v28a2021-47Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e047Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e047Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0471983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63653/32756https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63653/32757Copyright (c) 2021 Thaís Conte Vargas, José Luís Bizelli, José Anderson Santos Cruzinfo:eu-repo/semantics/openAccessVargas, Thaís Conte Bizelli, José Luís Cruz, José Anderson Santos 2021-10-22T00:00:38Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63653Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:00:38Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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